Gå til innhold

45 prosent bruker en utdatert nettleser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her har de brukt Firefox 2.0.0.noe som nyeste versjon, siden undersøkelsen gikk tom. juni 08. Jeg hadde tviler strekt på undersøkelsen hvis den påstod at 92,2% av Firefox-brukere har v. 3 nå :p Her kan jo kanskje Firefox ha en fordel, hvis f.eks. de teller hele v.2 som nyeste versjon, den har jo vært ute en stund og oppdateres fremdeles.

 

 

Her på jobben surfer jeg rundt med IE6, rett og slett fordi jeg ikke kan bruke noe annet, eller er det noen som har firefox i zip-fil liggende og slenge?

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Du kan vel bruke Portable Firefox. Sikkert bare noen Proxy-settings som gir problemer med å surfe med andre ting uansett. Den finner du som bildet viser under.

post-87140-1215411531_thumb.jpg

 

Firefox har vel en fordel i denne undersøkelsen med at den har ganske så automatisert oppdatering og at flere av brukerene er noe oppmerksomme rundt slike ting fra før av. Opera ville kanskje rangert høyere om den ikke krevde nedlasting fra sidene deres og gjennomgang av en ny installasjonsprosess hver bidige gang det er en ny versjon.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Greien er at jeg ikke kan installerer noen programmer her jeg sitter; det er derfor jeg bruker IE6. Jeg kan installere PortableFirefox når jeg kommer hjem, så får jeg ta det med i morgen og sjekke om det funker. Takk for tipset!

 

Man måtte jo gjennom en ny installasjonsprosess fra v.2 til v.3 av Firefox; eller sier du at man må installere Opera på nytt for å gå fra Opera 9.50 til 9.51? Har ikke brukt Opera så mye, så jeg vet ikke.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Holdbarhetsdato/best før-dato er en bra idê! Dette kan være en fin aggregator for å holde sitt mykvarearsenal på g. mIRC har hatt en versjon/avart av dette lenge (Alle husker vel "You've been using this program for X days without registering").

 

For hvem liker ting som har gått ut på dato? Tenk på kjøleskapet ditt for eksempel.

Endret av Slettet+9018234
Lenke til kommentar
Men de stopper ikke der, og foreslår også at nettsteder skal kunne gjøre det samme, og visuelt advare besøkende som bruker utdaterte nettlesere om dette, og viser som et eksempel på dette et fiktivt skjermskudd fra Wikipedia.

 

Dette er jo i stor grad mulig i dag, og kan gjøres både på serverside og klientside (JavaScript), eller med en kombinasjon. Det finnes mange ferdigscript som via tolking av HTTP-headere eller andre metoder finner ut hvilken browser klienten bruker, og eventuelt viser en melding om at den bør oppdateres eller byttes ut med en annen browser.

 

Men å gi ut mye mer detaljert informasjon til tredjepartssider vil vel være et sikkerhetsproblem? Om nettsiden vet akkurat hvilke patcher du mangler i Internet Explorer, vet den også hvilke sikkerhetshull den kan utnytte ...

 

Jeg ville heller satset på svært enkle oppdateringsløsninger, eventuelt å ha automatisk "stille oppdatering" i bakgrunnen som standardinnstilling.

Lenke til kommentar

Linux sine pakkebrønner er en løsning er syntes er veldig god når det kommer til å holde systemet og programvaren oppdatert, men programmene må selvfølgelig være tilgjengelig via en pakkebrønn. Windows Update blir noe ala dette, men noe mer begrenset på hva som ligger der. Burde ikke være noe problem å få tilsvarende på windows platformen, eller ? Eller at hver produsent hadde sin egen, så blir det bare å legge til "3 parts" brønnene etter hvilke programmer man ønsker.

 

Bunnlinja er vel den at programmene skulle hatt bedre oppdaterings varsler og funksjoner for hvordan oppdateringen gjennomføres.

Lenke til kommentar
Men de stopper ikke der, og foreslår også at nettsteder skal kunne gjøre det samme, og visuelt advare besøkende som bruker utdaterte nettlesere om dette, og viser som et eksempel på dette et fiktivt skjermskudd fra Wikipedia.
Nei, nei, ikke gjør dette! Akkurat samme metode kommer til å bli brukt for å få folk til å installere spyware. Ikke stol på websider som sier at du må installere noe for å være trygg. Dette må gjøres av Web-leseren selv.
Lenke til kommentar
Her har de brukt Firefox 2.0.0.noe som nyeste versjon, siden undersøkelsen gikk tom. juni 08. Jeg hadde tviler strekt på undersøkelsen hvis den påstod at 92,2% av Firefox-brukere har v. 3 nå :p Her kan jo kanskje Firefox ha en fordel, hvis f.eks. de teller hele v.2 som nyeste versjon, den har jo vært ute en stund og oppdateres fremdeles.

 

Share of latest major..

Altså alle som har nyeste av enten Fx 2 eller 3.

 

if ( document.all ) {
alert( 'Browser outdated' );
}

.. What? :innocent:

Lenke til kommentar
Altså alle som har nyeste av enten Fx 2 eller 3.

Jeg beklager at jeg ikke har vært tydelig nok på dette, men statistikken er fra første uka i juni 2008, og gjelder faktisk Firefox versjon 2, og ikke versjon 3 (bilde av relevant tabell). Her er et utdrag fra rapporten om denne delen av statistikken:

 

«Share of the latest major version within a given type of browser as seen on Google’s search and application Web sites in first week of June 2008.»

 

Men når det gjelder de totale tallene jeg gjenga, altså at 45,2 prosent (637 millioner brukere) bruker en utdatert nettleser, er disse derimot fra perioden januar 2007 til juni 2008. Her et et utdrag fra rapporten om disse tallene:

 

«Our estimate B shows that at least 45.2%, or 637 million users, were not using the most secure Web browser version on any working day from January 2007 to June 2008.»

 

Som dere ser var rapporten veldig omfattende, og andre deler av statistikken der gjelder andre tidsperioder. :)

Endret av aommundsen
Lenke til kommentar
I mange bedrifter har du ikkje lov til å oppdatere programvare sjølv. Mistenker at dei aller fleste bedrifter kjører IE, som igjen betyr at dersom bedrifter lukes ut, vil tallet for IE sin del bli høyere.

Tenkte det samme selv, oppdateringene her skjer en gang i uken og jeg tipper de ligger på etterskudd. De har f.eks ikke fått inn IE7 enda...

 

Mht Firefox, så har jo denne som default en ganske aggressiv updater, nesten plagsomt aggressiv, men tydelig at det fungerer da. Opera sin er ikke like aggressiv og det fungerer åpenbart ikke like bra. Problemet til IE er jo i tillegg at man må gjennom Windows update og ikke sjelden krever en update restart.. og hvor mange gidder å restarte maskinen rett etter at de har startet den? Updateren i Safari er vel heller ikke så aggressiv, men kanskje enklere å bruke iom at den somregel ikke krever restart... Windows update er tungvidt og gjør man det manuelt kan man risikere å bli sittende å vente på at Windows Update skal oppdatere Windows Update.. angivelig for å sikre MS mot pirater ved å kaste bort tiden til oss som har kjøpt Windows...

Lenke til kommentar
Mht Firefox, så har jo denne som default en ganske aggressiv updater, nesten plagsomt aggressiv, men tydelig at det fungerer da.

Jeg syns det er ganske greit i dette tilfelle. Hadde derimot alle programmer fungert på samme måte kunne det blitt svært irriterende Men saken er jo at browsere er veldig utsatt for exploits, og derfor svært viktig å holde oppdatert.

 

Men når det er sagt så er Firefox enda mer "smooth" i Linux, siden hele systemet oppdateres automatisk med pakkebehandleren. Man trenger altså normalt ikke å bruke Firefox sin innebygde oppdaterer :)

Windows update er tungvidt og gjør man det manuelt kan man risikere å bli sittende å vente på at Windows Update skal oppdatere Windows Update.. angivelig for å sikre MS mot pirater ved å kaste bort tiden til oss som har kjøpt Windows...

Jepp, dette er utrolig irriterende! Og aller verst på gamle PCer hvor det kan ta svært lang tid å komme inn på Windows Update. Og stadig maser den om å oppdatere komponentene til Windows Update, som i de fleste tilfellene betyr at det er en ny versjon av WGA på gang. Dette er en hån mot alle lovlig betalende kunder, som stadig må sløse bort tid på disse WGA-oppdateringene :thumbdown:

Lenke til kommentar
I mange bedrifter har du ikkje lov til å oppdatere programvare sjølv. Mistenker at dei aller fleste bedrifter kjører IE, som igjen betyr at dersom bedrifter lukes ut, vil tallet for IE sin del bli høyere.

Enig i det. Hvis man i tillegg luker vekk dem som må bruke IE 6 pga. kompatibilitet med programvare de er avhengige av, blir antallet anda mer riktig.

 

Da sitter vi igjen med de brukerne som enten ikke gidder, eller ikke vet. Begge deler er uforstand. Som andre har påpekt allerede, er mange IE-brukere fordi de bare bruker det som fulgte med PC-en da de kjøpte den og de har som regel ikke noe forhold til hva en nettleser er engang. De tror ofte at internett = den blå E-en de har på skrivebordet ...

 

Jeg tror ikke det vil hjelpe noe særlig på situasjonen dersom det skulle dukke opp en melding som sa "145 days expired, 3 patches missed" eller tilsvarende på brukerens eget språk. Mange brukere ville bare oppleve det som enda en "rar melding" de ikke forsto og måtte søke hjelp om hva de skulle gjøre med.

 

Hvis IT-industrien vil ha bukt med problemet med utdaterte nettlesere, bør man jobbe mot ISP-ene og få dem til å bake inn i bruksbetingelsene at man sperrer for bruken. Hvis man innfører "holdbarhetsdato" på nettleseren må den slutte å virke på vanlig måte når denne datoen er nådd, og bare virke for oppgradering til nyere versjon.

 

På lang sikt må industrien gå sammen og bevisstgjøre brukerne på hvorfor oppgraderinger og oppdateringer er viktige, på en helt annen måte enn de gjør i dag. Men det blir ikke lett, når visa hittil har vært at ting skal være så lett å bruke at hvem som helst - uten forkunnskaper - kan ta det i bruk uten videre. Da oppfordrer man ikke akkurat til å sette seg inn i hvordan det fungerer og hvorfor det er viktig å være oppdatert.

 

Dessuten er en del av problemet at visse deler av industrien (les: Microsoft) ikke ønsker å følge standarder og lager sine egne istedet. Dette gjør folk avhengige av ting som ikke er like lett å erstatte når/hvis det skulle gå ut på dato, fordi andre nettlesere ikke tilbyr lignende funksjonalitet som det de trenger. Så Microsoft er noe av kilden til problemet. Og de lager ris til egen bak.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...