Gå til innhold

Mer kraft for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"20% lavere effektforbruk en forgjengeren på 120GB"

Strengt tatt er forgjengeren 200GB (7K200) som forøvrig er en meget bra disk.

 

Link til produktark hos Hitachi.

 

Her hevder de 22% mindre effektforbruk, 12% økt "application performance".

 

Dette lover bra så det er vel bare å bestille.

 

 

Disken leveres forøvrig i 3 utgaver

- standard

- BDE (Bulk Data Encryption) som tilbyr kryptering.

- EA (Enhanced Availability) som er en 24/7 utgave.

Lenke til kommentar
Høy hastighet og mange GB er alltid bra :)

 

 

Lurer litt på støynivået, blir det noe verre enn andre 2,5" med 7200rpm?

H-H

 

Nå er det vel litt tidlig å si noe om støynivået men kan gi deg følgende info basert på mine egne erfaringer.

 

Hitachi 7K200 er meget stille og har lite vibrasjon.

Seagate Momentus 7200.2 støyer litt mer enn 7K200

WD Scorpio 320GB støyer mer en begge ovenfornevnte.

(det er i alle fall situasjonen så langt men det er mulig den går seg til, har hatt den i 1 uke)

 

Alle ovenfornevnte støyer mindre enn 7K60 (1. generasjon 7200 fra Hitachi)

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan det er med den nåværende K200 serien, om 160GB 7K200 har en plate, mens 200GB 7K200 har to?

 

Håper i alle fall den nye dukker opp i norske butikker juni som antydet, og fortrinnsvis også da til en overkommelig pris. :)

 

2 plater og 4 hoder, samme som 200GB modellen.

Det er 100GB pr plate.

Lenke til kommentar
Hva med chipsett og disse store diskene - er det bare å oppgradere sin gamle laptop, eller bør sjekke ut litt nøyere? Har et 855 chipsett på min (tror jeg :hmm: )

 

855 (Carmel) støtter vel ikke i utgangspunktet SATA disker, jeg mener det kom med 915 (Sonoma) sammen med bla PCI Express.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan det er med den nåværende K200 serien, om 160GB 7K200 har en plate, mens 200GB 7K200 har to?

En tommelfingeregel er at toppmodellen av 2,5"-disker har 2 plater og 4 lesehoder, mens den største med én plate har halvparten så stor kapasitet.

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Det er kanskje ikke lurt for alle å bruke den bærbare som lagringsmedium, men om man er en av som har 17" som man bare har hjemme så er ikke det et problem.

 

Argumenter for tyveri, ulykker etc har lite med 2.5" disker generelt å gjøre.

Om man har bærbar eller stasjonær (eller begge deler) så må man uansett ta backup.

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Det er kanskje ikke lurt for alle å bruke den bærbare som lagringsmedium, men om man er en av som har 17" som man bare har hjemme så er ikke det et problem.

 

Argumenter for tyveri, ulykker etc har lite med 2.5" disker generelt å gjøre.

Om man har bærbar eller stasjonær (eller begge deler) så må man uansett ta backup.

 

At man tar backup betyr jo ikke at risikoen for å miste orginalen er en uvensentlig faktor.

 

AtW

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Det er kanskje ikke lurt for alle å bruke den bærbare som lagringsmedium, men om man er en av som har 17" som man bare har hjemme så er ikke det et problem.

 

Argumenter for tyveri, ulykker etc har lite med 2.5" disker generelt å gjøre.

Om man har bærbar eller stasjonær (eller begge deler) så må man uansett ta backup.

 

At man tar backup betyr jo ikke at risikoen for å miste orginalen er en uvensentlig faktor.

 

AtW

 

Risikoen for å miste originalen er alltid til stede, uansett om man har bærbar eller stasjonær. Hva annet enn å ta backup kan forhindre dette?

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

 

Det er kanskje ikke lurt for alle å bruke den bærbare som lagringsmedium, men om man er en av som har 17" som man bare har hjemme så er ikke det et problem.

 

Argumenter for tyveri, ulykker etc har lite med 2.5" disker generelt å gjøre.

Om man har bærbar eller stasjonær (eller begge deler) så må man uansett ta backup.

 

At man tar backup betyr jo ikke at risikoen for å miste orginalen er en uvensentlig faktor.

 

AtW

 

Risikoen for å miste originalen er alltid til stede, uansett om man har bærbar eller stasjonær. Hva annet enn å ta backup kan forhindre dette?

 

Men risikoen kan være mindre eller større. Det at man har backup gjør ikke at amn er 100% sikker, og ikke trenger å bry seg om å ta vare på orginalen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Men risikoen kan være mindre eller større. Det at man har backup gjør ikke at amn er 100% sikker, og ikke trenger å bry seg om å ta vare på orginalen.

 

AtW

 

Hvem er det som har sagt at man ikke skal bry seg om originalen?

 

Saken er uansett den at fler og fler kjøper bærbar *i stedet* for stasjonær pc.

Om man utelukkende bruker den hjemme i stua som en dekstop-replacement har den da akkurat samme forutsetninger som en vanlig pc for at ting kan skje, dette endrer ikke behovet for backup. At man søler betyr ikke at harddisken ryker, det er faktisk en av de få komponentene i en maskin som vil kunne overleve noe sånt.

 

Disker i bærbare maskiner er konstruert på en slik måte at de skal tåle en støyt og er i utgangspunktet mer tolerante (tåler mer) en en stasjonær disk.

 

Hvis man drar med seg maskinen ut av huset er selvfølgelig muligheten tilstede for at den

kan bli stjålet større men dette er jo bare enda et argument for å ta backup.

 

Jeg ser ikke dette som noe argument for å ikke kunne kjøpe en bærbar, dvs i frykt for at man skal miste det man har lagret. (Svaret er uansett backup)

 

Sannsynligheten for diskkrasj (i stasjonær eller bærbar) vs tyeri kan jeg ikke uttale meg om men jeg vil tro at det er mer sannsynlig at disken ryker enn at maskinen blir stjålet.

Lenke til kommentar

Det ble argumentert for at det ikke var lurt å ha mye data på en bærbar, fordi risikoen for datatap er større. Og det er den, både for tyveri og for diskhavari, så er det mer risikabelt med bærbare. Det gjelder uansett om du har backup eller ikke. Risikoen er også høyere med bærbar med backup, kontra desktop med backup.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...