Gå til innhold

Den lille (Store) D-Link DIR-655/DIR-855 Extreme N Tråden


wiak

Anbefalte innlegg

Den norske siden er ihvertfall ikke av de mest prioriterte D-Link -sidene.

 

DIR655A4_FW134EUb07Beta.bin 1920 KB 07.02.2011 14:14:00

 

Jeg har latt min "DIR-655 A3" ligge å støve en stund med en eldre firmware-versjon. Ble så lei av å miste internettforbindelsen noen ganger i uken. Så nå bruker jeg en nyere og fra en annen produsent enn D-Link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får problemer med internetten regelmessig og da viser det seg i "network map" på windows 7, at rutern ikke viser seg på kartet lenger. Den har blitt erstattet av en "gateway". Må resette rutern for at internet skal begynne å funke normalt.

 

Det er ikke sånn at jeg mister selve internetten, er jeg på msn kan jeg fortsatt snakke med folk. Men kan ikke åpne nye nettsider og nye koblinger... Merkelige greier.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Hei, jeg har en DIR-855 med Hardware Version: A2 og Firmware Version: 1.12EU. Har kun oppdatert den, samme dag som jeg installerte den ca. første kvartal 2009. Ser det ligger noe nyere ute på D-link sin side. Lurer på om noen kunne svare meg på noen spørsmål, da jeg er usikker selv.

1. Er den siste oppdateringen en bra oppdatering, eller bør jeg holde meg til den jeg har nå? Er den stabil uten problemer, eller er det en betaversjon?

2. Er ikke sikker på om shareport følger med i den versjonen jeg har nå?! Er den lagt med i den siste oppdateringen, eller må jeg laste den ned under programvare? Er det i så fall en rekkefølge jeg bør følge, f.eks. laste ned shareport programvaren først, også oppdateringen til slutt?

3. Det kan virke som om at hver gang jeg har noen "policy" haket av inne i access control, så restarter den tråløse seg ganske ofte. Noen som har hatt samme problemet, og har noen erfart at det blir i orden med en oppdatering? (Ser at det står noe om det på en av oppdateringene)

Lenke til kommentar

Ser at den nyeste som ligger ute er ute er 1.21EUb01. Er det en bra versjon?

Kan jeg hoppe rett til den nyeste (ligger alle oppdateringene fra min 1,12EU til den nyeste i 1.21EUb01 i den pakken?), eller må jeg laste ned alle oppdateringene (Altså starte på den eldste, til den nyest)

?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei, tusen takk for svar forrige gang. Alt gikk bra, og jeg fikk fikset det problemet jeg hadde.

Lurer på noe mer:

Hva er forskjellen mellom NA og WW. Ser at de har NA i Amerika, Og WW i Australia og New Z.(er det riktig?). Er det trygt å laste ned det for en europeisk enhet? Er det garanti etter over to år, og har det i så fall noe å si for garantien?

 

Ser nemlig at jeg har "en melding" jeg tror det er noe galt med, og en jeg lurer på om er noe galt:

 

2.4GHz Band ---: Wireless system with MAC address ____ disconnected for reason: Received Deauthentication

Den kommer støtt og stadig i loggen. Ser ut som den kommer noen ganger et par ganger i minuttet, men som oftes hver 1 - 2 minutt (ihvertfall på den ene tråløse, men ikke på den stasjonære tråløse med d- link antenner som jeg sitter på). Så kobler den seg automatisk på igjen innen 6 sekunder ca. Har ikke gått noe spes. inn i det utenom litt søking på nettet og litt titting på ruter programmet, så det først i går. Noen som har opplevd noe lignende? Var ikke klar over det selv før jeg så det i loggen (er ikke min maskin)

 

Den siste meldingen er disse meldingene jeg ser i loggen på DIR-855: DNS relay ALG rejected packet ____ . Jeg aner ikke hva det betyr? Når jeg så på dlink.com sin side under Revision Info for 1,22NA: så stod det:

¤ Fixed: DNS relay issue (WAN Slowdown). -

 

Jeg vet ikke om det er det samme, og om det er et problem? Så bare at jeg hadde samme meldinger når jeg googlet på emnet. Noen med erfaring?

Endret av Heidijenta
Lenke til kommentar

""

 

-WW er verden utenom Nord-Amerika. Det har bl.a. med kanalvalg å gjøre. Du skal m.a.o. bruke WW.

 

- Received deautentication.

Her ville jeg prøvd om ny firmware løste problemet. Prøv også å oppgradere driver til trådløs på PC.

Det beste er å finne ut hvilket chipset den trådløse bruker og hente driver fra produsent av brikken på kortet...

Google "navn på trådløskort" + chipset

 

En løsning på deautentication fant jeg på nettet, men virker som en omvei for en bugfix i firmware...

 

"I disabled uPnP under Advanced>Advanced Network settings. And just for safe measure I also disabled under Advanced>Advanced Wireless "Extra Wireless Protection", which is only useful if you have 802.11n network (which I don't yet). Also disabled WiFi Protected Setup which is also not recommended in conjunction with WPA, who'd a thunk it. It's been about 24 hours and I haven't had any more disconnects."

 

-DNS relay er en firmwarebug. Den ble fikset i versjon 1.22 og så reintrodusert igjen i 1.31WW...

Det fører til at oppslag av nettsider via router går tregt og til slutt kan stoppe opp. Slå av og på router for å få den igang igjen.

 

Anbefaler forøvrig at du kjøper en router som støttes av tredjeparts firmware (som f.eks dd-wrt) neste gang :-)

D-link, Netgear og flere andre er utrolig trege til å fikse firmwarebugs og de er heller ikke så veldig gode på det området... he he

 

Ellers er ikke alle feilmeldinger i router så viktige. Har du ikke problemer med nettforbindelsen, så bare la de være.

Jeg kikker hvertfall aldri i loggen før forbindelsen blir dårlig.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Hvor finner jeg den offisielle 1.31WW til DIR-855 som jeg bør bruke? Finner bare 1.21EUb01 på den norske siden (Hardware Version: A2), og den har jeg.

 

Når det gjelder feilmeldingene i loggen så så jeg dem tilfeldig fordi jeg var på utkikk etter noe annet i loggen.

 

Når det gjelder data generellt og internettforbindelse. Er det noe uheldig for windowsoppdateringer og andre oppdateringer, email sendigner osv. at nettet evnt. hopper ut noen sekunder ganske ofte? Eller vil den kun laste ned/opp(selv når du ber om det), kun når det er forbindelse?

 

Tenker i forhold til at det kan være evnt. pga. dødsoner (Ruteren er en etasje ned). Eieren selv har nemlig ikke sagt noe om dårlig forbindelse. Kan jo være fordi det skjer så fort, at den er inne igjen før man merker det?

Lenke til kommentar

Det blir anbefalt å kjøpe noe som støtter dd-wrt, noe jeg kanskje kan skjønne etter egne erfaringer med dir-655. Hva er den kraftigste routeren som støtter dd-wrt?

AtW

Jeg har ikke helt oversikten pr dato, men det finnes flere routere med 64 eller 128MB RAM og rimelig kjappe CPUer.

Listen finner du her: http://dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

 

Forøvrig kommer ASUS RT-N66U på markeded snart. Vet ikke om den vil bli støttet av DD-WRT, men det har knallspecs med bl.a. 1GB RAM. http://wl500g.info/showthread.php?t=25929

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg den offisielle 1.31WW til DIR-855

Vanligvis bruker de siste oppdateringene å ligger her: ftp://ftp.dlink.co.uk/dir_products/dir-855/

 

Epost og internettoppdateringer greier fint å ta seg inn igjen om nettet hopper ut.

Det er for tale, videostreaming og spill at slike utfall merkes best.

Du finner ut hvordan linken til router oppfører seg ved å gå i CMD og skrive ping 192.168.0.1 -t <enter>

 

Man kan finne den beste posisjonen for antennen(e) ved å starte en nedlasting og se på overøfringshastigheten.

Trykker du ctrl_alt_delete og velger nettverk, så ser du realtime hastighet.

Lenke til kommentar
Really bad news fellow DLink consumers;

 

I have had an interesting discussion with someone who develops firmware for network equipment. He/She suggests that there will be no more scheduled firmware releases for the DIR855, DIR655 and the DGL4500. DLink will most likely continue to sell these products until superseded by the upcoming new models, they should continue to provide technical support but there are likely no developers working on the current series product firmwares. The developers will all be allocated to the new upcoming models and subsequent firmware releases once the products are released.

 

You are most likely wrong if you think you are getting any more new firmwares unless something very drastic happens and the developers will need to be re-allocated to these products.

 

I do not know if DLink use internal developers or if they outsource the development but this is a sad turn of events for DLink customers.

 

Kilde: http://dlinkedrouter.org/

Lenke til kommentar

Jeg kikket tilfeldigvis litt på hva som selges hos f.eks. Komplett.no nå. Da fant jeg denne routeren fra Netgear:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=580427

 

Nå var ikke poenget å framstille Netgear med stor kjærlighet, for jeg vil behandle samtlige merker med samme harde hansken. Men kanskje det en ser med den routeren blir mainstream etterhvert fra flere produsenter?

 

En av egenskapene med routeren både i navnet og funksjoner er:

Popular Linux Firmware-DD-WRT, Open-WRT and Tomato available on Open-source community website
Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg fant kun 1,23wwb01 via den linken. For meg ser det ut som om 1,31ww er til 655, kan det stemme? Lurer også på forskjellen på EU og WW uten om at det ene vel er for Europa og den andre for WorldWide? Hvorfor ligger ikke den versjonen inne på dlink.co.uk sin side, og hvorfor ligger norge etter?

 

http://dlinkedrouter.org/2011/04/05/dir855-1-23eu-b06-firmware-released

Her fant jeg en litt nyere EU oppdatering "1,23EU06". Er den offisiell, og på engelsk. Noen med erfaring fra den siden?

Endret av Heidijenta
Lenke til kommentar

Mer informasjon om DIR855 1.23EU B06 her. Ser helt OK ut denne så vidt jeg kan se, men ingen store nyheter (les: IPv6).

 

1.31WW er nok til DIR-655 ja.

 

Edit: Ligger også ute på D-link's tyske side.

 

Edit 2: Etter å ha lest litt på denne siden, ser det ut som 1.23EU B06 har fått en dårlig mottakelse. 1.23WW B05 er nok fremdeles den beste firmwareversjonen.

Endret av Sveen
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...