Gå til innhold

Et reelt JPEG-alternativ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis det er noe vi har lært gjennom tidene, er det at MS aldri burde få lov til å lage en filstandard.

 

 

Kvifor det?

 

Edit:

 

Ser at Linux ikkje er støtta... men det er vel photoshop only enda?

Trenger vel kanskje ikkje så masse bilder i terminalen sin heller.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Artig at bildet som brukes for å demonstrere kvaliteten til hd-photo er av typen jpeg...

Jeg skulle kommentere det jeg også. Ikke bare er det det beste av de to bildene i jpeg men det er til og med komprimert med lav jpeg-kvalitet. Selv det beste av de to bildene viser altså ikke hvor bra "gamle" jpeg kan være. Jeg er sikker på at det går an å sabotere bildekvaliteten med HD Photo også.

 

Forøvrig fant jeg dette om lisensen til formatet.

Licensing

 

Microsoft has patents on the technology in HD Photo. A Microsoft representative stated in a January 2007 interview that in order to encourage the adoption and use of HD Photo, the specification is made available under the Microsoft Open Specification Promise, which asserts that Microsoft offers the specification for free, and will not file suit on the patented technology, and that open-source software can therefore make use of the format.[4] However, as of Microsoft's July 9, 2007 update, HD Photo is still not among the technologies that Microsoft has listed as being covered by the Open Specification Promise.[5]

 

In addition to the specification itself, Microsoft released the "HD Photo Device Porting Kit" which provides source code and build configuration files for multiple platforms. While the license for this code is designed to encourage broad adoption in products, the license terms specifically prohibit including any of Device Porting Kit's code in products or systems that use strong copyleft licensing.[6]

“ 2. c. Distribution Restrictions. You may not … modify or distribute the source code of any Distributable Code so that any part of it becomes subject to an Excluded License. An Excluded License is one that requires, as a condition of use, modification or distribution, that the code be disclosed or distributed in source code form; or others have the right to modify it. ”

 

As a consequence, any implementation that would be suitable for inclusion in a software package distributed under the GNU General Public License would need to be written from the HD Photo Bitstream Specification (also assuming Microsoft does cover HD Photo under the Open Specification Promise), although the licenses such as the Open Source Initiative-approved BSD license would likely be acceptable.

Uten å ha satt meg inn i hva Microsofts lovnad går ut på så stoler ikke helt på "Microsoft Open Specification Promise". Særlig når det kommer til rask frigivelse av effektive algoritmer for å bruke det og hvem som har styring over hvilken retning formatet skal utvikle seg i i framtida.

Lenke til kommentar

Bildet som viser jpeg vs. HD-jpeg virket litt for dumt for meg. Hvorfor sammenligne med et jpeg bilde hvor man har forringet bildekvaliteten veldig ?

 

Jeg har ikke fulgt med på HD-jpeg, men det skal altså være klart bedre en jpeg og ikke ta så mye plass som RAW-formatet???

 

Trenger vi i det hele tatt HD-jpeg sett opp mot f.eks. RAW ?

 

Hilsen en som ikke følger med på dette området.

Lenke til kommentar

Båndbreddebruk er vel ikke like viktig nå som den tiden vi slet med 28kbs eller lavere. Men det er jo klart at et format som gjør at du kan laste ned bilder i ønsket kvalitet er positivt i forhold til dagens .jpg for de som har trege linjer.

Det blir litt latterlig å sammenligne bilder som ovenfor... Jeg synes bildet til høyre var ganske bra selv om det 'bare' er 30KB .jpg - :p

Lenke til kommentar
Bildet som viser jpeg vs. HD-jpeg virket litt for dumt for meg. Hvorfor sammenligne med et jpeg bilde hvor man har forringet bildekvaliteten veldig ?

Her har jeg laget noen like stigmatiserende bilder. Denne gangen har jeg redusert kvaliteten på et jpeg-bilde og fremstilt det dårlige som HD Photo. Det er akkurat like feilinformerende som bildet i artikkelen.

 

post-3851-1197277756_thumb.pngpost-3851-1197277771_thumb.jpgpost-3851-1197277781_thumb.jpg

 

 

 

Jeg har ikke fulgt med på HD-jpeg, men det skal altså være klart bedre en jpeg og ikke ta så mye plass som RAW-formatet??? Trenger vi i det hele tatt HD-jpeg sett opp mot f.eks. RAW ?

Det er behov for et nytt format ja. Ett som kan settes til enten tapsløs komprimering eller tapende komprimering og som har en åpen standard i bunnen slik at ikke kameraprodusenter og programvareselskaper møter hindringer mot å implementere det. De fleste (alle?) Raw-formatene lider av å ikke kunne komprimeres hverken med eller uten tap og tar derfor opp unødvendig mye plass og gir dårlig ytelse på kameraer. Kameraet må bruke unødvendig mye tid på å skrive bilder til minnebrikken. De aller fleste raw-formatene er lukkede proprietære formater som det er generelt dårlig støtte for i programvare nettopp grunnet at lisenspolitikken er lukket og proprietær.

 

Noen åpne alternativer er:

PNG (støtter tapsløs komprimering men ikke komprimering med tap. Støtter bare 3*8bit RGB)

OpenRAW.

Lenke til kommentar

Hovedpoenget er vel at det gir SAMME kvalitet som jpeg ved LAVERE filstørrelse.. og derfor kan man bruke høyere kvalitet ved samme filstørrelse enn hva man ville fått ved jpeg. Det er nok ikke slik at det automatisk blir mye bedre en jpeg.

 

Tror nok bildeillustrasjonen var ment å vise en mulig kvalitetsforskjell mellom formatene av to bilder med samme filstørrelse. At ikke illustrasjonen er "ekte" har egentlig lite med saken å gjøre. Det her er promotering, og de prøver å vise hvilken forskjell formatet kan gjøre. Og det er godt mulig at det vil bli som illustrasjonen sier.. men som oftest er det alltid litt overdriving.

 

Ellers bør man nok være litt skeptisk til MS formater.. De er ikke de som gir ut noe gratis uten å ha en eller annen baktanke for å presse inn bruk av annen ms-programvare (som man så må betale for, eller bare er eksluderende mot andre plattformer).

Lenke til kommentar
Bedre komprimering enn JPEG, og helt uten tap... Yeah, Right.

Det er nok fult mulig. Komprimeringsteknologi og maskinvareytelse for komprimering har jo gått en del videre siden jpeg ble laget for ca 15 år siden. Særlig på full kvalitet vil man få mindre filer grunnet tapsløs komprimering. På maksimal kvalitet klarer ikke jpeg å komprimere noe som helst.

 

Det blir litt latterlig å sammenligne bilder som ovenfor... Jeg synes bildet til høyre var ganske bra selv om det 'bare' er 30KB .jpg - :p

Jeg synes at også bildet til høyre var dårlig. Se den spraglete jpeg-støyen rundt bokstavene "HD Photo", "auraen" rundt håret, de brutte linjene som snorene til ballongene utgjør og den utbrente gulfargen på en av ballongene. Så dårlig jpeg får jeg ikke i nærheten av med det 4 år gamle kompaktkameraet mitt, Canon Powershot A70, innstilt på beste jpeg-kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...