Gå til innhold

Flash-modul øker disk-ytelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må jo være perfekt til mitt SAS system! ~ ingen søketid, og enorm lese og skrivehastighet.

 

Grunnen til at jeg ikkje ville bare hatt flash disker, er at lese og skrivehastigheten og io er elendig i forhold til SAS disker. Tom. raptordisker knuser flash disker på IO og lese/skrive hastighet. Eneste som er bra med flash er jo søketida da.

Lenke til kommentar
Om dette är bedre än det "dåliga" turbo flash usb memory greja så är detta helt perfekt! Noen som har testat?

 

 

Ingenting blir turbo over USB 2.0. Derimot over PCI-E kan vi nok vente oss betraktlig bedre ytelse ja. Gleder meg allerede, vi får bare håpe prisen blir lav nok til at dette kan være noe for mannen i gata.

Lenke til kommentar
Dette må jo være perfekt til mitt SAS system! ~ ingen søketid, og enorm lese og skrivehastighet.

 

Grunnen til at jeg ikkje ville bare hatt flash disker, er at lese og skrivehastigheten og io er elendig i forhold til SAS disker. Tom. raptordisker knuser flash disker på IO og lese/skrive hastighet. Eneste som er bra med flash er jo søketida da.

Prøv en RAID kontroller med cache. Det er nok enda raskere særlig hvis du benytter RAID med paritet dvs. 5 eller 6. Cache minnet er som regel DDR2 og vil nok være vesentlig raskere enn cache, men det er klart at du får ikke den samme kapasiteten. Areca støtter vel 2GB cache f.eks.

Lenke til kommentar

Denne vil nok fungere fint i den ledige PCI express mini-porten i Asus Eee.

 

Foreløpig er lagringskapasiteten på dette produktet 8 til 16 GB, noe som gir akkurat nok plass til å lagre operativsystemet.

Akkurat nok plass? Det er jo plass til sikkert 10-20 operativsystemer på den plassen om man bare velger med omhu.

 

I skrivende stund er det kun Windows Vista som støtter denne typen teknologi - også kjent som Turbomemory - tidligere "Robson".

Stemmer det? Fungerer de ikke bare som en helt vanlig harddisk som oppdages av bios på vanlig måte?

Lenke til kommentar
Dette må jo være perfekt til mitt SAS system! ~ ingen søketid, og enorm lese og skrivehastighet.

 

Grunnen til at jeg ikkje ville bare hatt flash disker, er at lese og skrivehastigheten og io er elendig i forhold til SAS disker. Tom. raptordisker knuser flash disker på IO og lese/skrive hastighet. Eneste som er bra med flash er jo søketida da.

 

Som AJ er innne på, så er det vel vanlgi med endel cache på slike oppsett, regner med at du har det også? Så det er nok ikke av systemene som har mest nytte av slikt.

AtW

Lenke til kommentar
Dette må jo være perfekt til mitt SAS system! ~ ingen søketid, og enorm lese og skrivehastighet.

 

Grunnen til at jeg ikkje ville bare hatt flash disker, er at lese og skrivehastigheten og io er elendig i forhold til SAS disker. Tom. raptordisker knuser flash disker på IO og lese/skrive hastighet. Eneste som er bra med flash er jo søketida da.

Du blander nok her. Dette er snakk om flashbasert lagring og er dermed sammenlignbart med SSD-disker.

 

Du roter også med hva SSD (flashdisker) er i stand til. Flash har tidligere slitt med sekvensiell lese-/skrive-hastighet men dette er et problem som enkelt kan løses med Raid0. Hastighetene øker også voldsomt for tida. Blant annet annonserte nylig Samsung en SSD som gruser Raptor også på lese-/skrive-ytelse: 100 MB/s. IO-ytelsen er svært avhengig av aksesstida og på det punktet har SSD gruset Raptor i lange tider.

 

Raptor har en aksesstid på ca 8,9ms. Det er lett å regne ut hvor mange aksesser man da får på ett sekund (1000 ms).: 1000ms/8,9ms = 112 søk per sekund. Flash har en søketid på omtrent 0,1-0,2ms, men la oss ta den dårligste, 0,2ms som utgangspunkt. Da vil en SSD klare 1000ms/0,2ms = 5000 aksesser per sekund. Altså omtrent 50 ganger så rask som Raptoren på aksesser. IO har ulike størrelse på aksessene men det er ofte snakk om veldig små aksesser. Dermed følger IO-ytelsen omtrent samme mønster som aksessene: SSD gruser Raptor med flere titalls ganger.

 

Det jeg tror artikkelen mener med at det går an å koble den sammen med vanlige harddisker er at denne SSD-modulen og en vanlig disk kan settes opp i Raid1.

Lenke til kommentar

Vil se noen real-world benchmarks på denne når den kjem :)

 

Blir utrolig interessant om denne kan konfigureres til å være en harddisk, istedet for buffer... men bør da ha en form for backup-batteri på den...

 

Gigabytes PCI ram ting blir ikke stor nokk, men en slik med 16GB flash og backupbateri hadde jeg kjøpt på flekken!

 

Den trenger ikke batteri, det er flash...

Lenke til kommentar

Er viktig det som Simen1 sier her, det er faktisk pga. aksesstiden at man har laget dette. Det er meningen at man skal ha operativsystemet på denne, slik at operativsystemet går raskere. Når det da kommer til lagring av andre data på vanlig disk så vil det ikke være så mange som bryr seg om aksesstiden.

 

Tror dette blir gode greier :thumbup:

Lenke til kommentar
Blir utrolig interessant om denne kan konfigureres til å være en harddisk, istedet for buffer... men bør da ha en form for backup-batteri på den...

 

Gigabytes PCI ram ting blir ikke stor nokk, men en slik med 16GB flash og backupbateri hadde jeg kjøpt på flekken!

 

Flash lagrer permanent uten strøm helt til neste gang, man overskriver data, minnekort har jo heller ikke backup batterier.

Lenke til kommentar
Dette må jo være perfekt til mitt SAS system! ~ ingen søketid, og enorm lese og skrivehastighet.

 

Grunnen til at jeg ikkje ville bare hatt flash disker, er at lese og skrivehastigheten og io er elendig i forhold til SAS disker. Tom. raptordisker knuser flash disker på IO og lese/skrive hastighet. Eneste som er bra med flash er jo søketida da.

Du blander nok her. Dette er snakk om flashbasert lagring og er dermed sammenlignbart med SSD-disker.

 

Du roter også med hva SSD (flashdisker) er i stand til. Flash har tidligere slitt med sekvensiell lese-/skrive-hastighet men dette er et problem som enkelt kan løses med Raid0. Hastighetene øker også voldsomt for tida. Blant annet annonserte nylig Samsung en SSD som gruser Raptor også på lese-/skrive-ytelse: 100 MB/s. IO-ytelsen er svært avhengig av aksesstida og på det punktet har SSD gruset Raptor i lange tider.

 

Raptor har en aksesstid på ca 8,9ms. Det er lett å regne ut hvor mange aksesser man da får på ett sekund (1000 ms).: 1000ms/8,9ms = 112 søk per sekund. Flash har en søketid på omtrent 0,1-0,2ms, men la oss ta den dårligste, 0,2ms som utgangspunkt. Da vil en SSD klare 1000ms/0,2ms = 5000 aksesser per sekund. Altså omtrent 50 ganger så rask som Raptoren på aksesser. IO har ulike størrelse på aksessene men det er ofte snakk om veldig små aksesser. Dermed følger IO-ytelsen omtrent samme mønster som aksessene: SSD gruser Raptor med flere titalls ganger.

 

Det jeg tror artikkelen mener med at det går an å koble den sammen med vanlige harddisker er at denne SSD-modulen og en vanlig disk kan settes opp i Raid1.

 

Raid 1 høres merkelig ut, begge patisjonene må være like store og etter det jeg vet må diskene vente på hverandre under skriving, lesing går raskere.

Etter det jeg forsto vil den brukes some den virtuelt minne / cache funksjonen for minnebrikker i vista.

Burte være teknisk mulig å bruke den som ren disk skrive og lese cache også, dette avhenger selvsagt av at systemet støtter det. Vet at mange bedre raid kontrollere har ram med bateribackup som cache, en slik modul burte gjøre samme nytten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...