Gå til innhold

Flash-modul øker disk-ytelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IDE (P-ATA) er god for 133 MB/s. Så vidt jeg vet kan ingen S-ATA eller SCSI-disker utnytte like mye båndbredde som det er tilgjengelig på P-ATA. Det vil si at det er disken som er flaskehalsen i dagens systemer. Det gjelder både mekaniske harddisker og SSD.

 

kilik: Det kan godt tenkes, men jeg håper det ikke blir vanlig på stasjonære PCer og normale til dyre bærbare. Grunnen er at fastloddede komponenter gir mindre fleksibilitet enn om man selv kan velge hvilken man vil ha og oppgradere etter behov.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvis det fungerer som en ekstra disk, hva blir forskjellen på dette og en hjemmesnekret SSD (med IDE til Compact Flash adapter)?

Forskjellene er ytelse (PCIe er raskere enn IDE), funksjonalitet (IDE-løsningen kan muligens ikke brukes som Turbomemory sammen med en SATA-disk?) og pris (PCIe blir antagelig dyrere enn IDE-løsningen).

 

Jeg ville også valgt et IDE-adapter og et flash-kort i dag, mest p.g.a. lettvint løsning og lavere pris. Den plugges rett inn på hovedkortet, er bootbar fra BIOS som en vanlig IDE-disk og koster under 1500 kroner for 8 GB. Man sparer også PCIe-sporet til noe mer nyttig.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
IDE (P-ATA) er god for 133 MB/s. Så vidt jeg vet kan ingen S-ATA eller SCSI-disker utnytte like mye båndbredde som det er tilgjengelig på P-ATA. Det vil si at det er disken som er flaskehalsen i dagens systemer. Det gjelder både mekaniske harddisker og SSD.

 

Ja, per i dag er disken flaskehalsen, men dersom man kunne kjøre SSD over P-ATA ville det være overføringen som er flaskehalsen og derfor vil et system over PCI-E være betraklig bedre. Det var mitt poeng :)

Lenke til kommentar

Man kan kjøre SSD over P-ATA. F.eks med disse.

 

- SSD er per i dag god for fra ca 10 til 100 MB/s internt, avhengig av modell

- Harddisker er per i dag god for ca 30 til 90 MB/s internt, avhengig av modell

- P-ATA er god for 133 MB/s

- PCI er god for 133 MB/s

- PCI-express x1 er god for 250 MB/s (*2 veier samtidig)

- S-ATA er god for 300 MB/s

 

Flaskehalsen er de med røde tall, ikke P-ATA.

Lenke til kommentar

Per dags dato stemmer ikke det helt siden SSD heller ikke er spesielt raskt på overføringshastighet. Der vil faktisk harddisker være bedre, men på accesstid så er de overlegne. Det er mulig at det har kommet ut SSD løsninger nylig som har forandret på dette, men de første fra Samsung(?) hadde i allefall ganske så laber overføringshastighet.

 

Edit: Svaret var til Dj_Matsern og ikke til Simen1

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt denne artikkelen her. For det første, blir denne SSD PCIe modulen synlig som en disk? Finnes det noe Bios i dag som har støtte for dette med mindre enheten blir synlig som en USB enhet eller en IDE enhet? Det finnes vel ikke noe direkte PCIe interface for lagring i dag som ikke er USB eller IDE basert?

 

Videre snakkes det om at det er akkurat plass til OS'et (dvs Vista-bloatware) og da indikerer skribenten at det går an å boote fra enheten, noe som ikke er grunnlaget for de teknologier Vista har for å bruke flash til å aksellerere, da snakker man om å bruke flash minnet som caching teknologi.

 

Noen som kan lyse opp hva denne teknologien egentlig dreier seg om? Personlig har jeg ventet lenge på SSD disker da støyende varme og trege harddisker er noe jeg gjerne vil erstatte med stillegående 1ms access enheter så fort som mulig (harddisken kan støye i en server gjemt bort et sted).

Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at kun Windows Vista støtter denne type flashbaserte harddisker? Jeg vet at Windows Vista ReadyBoost (ikke overraskende) kun støttes av Windows Vista, men har dét egentlig noe som helst med denne disken å gjøre? Den kan nok naturligvis brukes som en ReadyBoost-disk, men mye bedre er det vel å bare bruke den som en helt vanlig disk som kun operativsystemet (det være seg Windows Vista, Linux eller hva som helst annet) innstalleres på?

 

Skulle tro det var mye mer ytelse å hente av å ha hele operativsystemet på en slik disk enn å bare bruke den som en cache til oppstartsfiler, slik ReadyBoost fungerer. Kan noen avkrefte eller bekrefte om man vil finne denne disken i BIOS som alle andre disker og i så fall kan innstallere operativsystemet direkte på den, eller om den kun (av en eller annen mystisk grunn) fungerer med ReadyBoost?

 

Når det gjelder BIOS-støtte har jeg lyst til å tenke litt høyt, for man har jo i dag PCI- og PCIe-baserte RAID-kontrollere som klarer å kommunisere med BIOS slik at disker koblet opp på slike kort fint kan bootes fra, innstalleres OS på, m.m. Dermed ligger vel mulighetene åpne for at denne flash-disken kan gjøre noe av det samme?

Endret av asbjornu
Lenke til kommentar
Hvordan vil dette "spare" prosessortid? Det er godt over 10 år siden DMA ble vanlig.

Vel det er jo forsåvidt riktig. Du sparer ikke CPU tid men du kan fortsatt spare tid (gjerne referert til som wall clock). Sluttbrukere har en merkelig tendens til å bry seg mest om det siste. :) Jeg har i allefall aldri møtt en bruker som lar seg roe ned av at CPU bare ligger på 5% aktivitet mens han fortsatt venter på femte minuttet på at programmet skal komme videre.

Lenke til kommentar
Man kan kjøre SSD over P-ATA. F.eks med disse.

 

- SSD er per i dag god for fra ca 10 til 100 MB/s internt, avhengig av modell

- Harddisker er per i dag god for ca 30 til 90 MB/s internt, avhengig av modell

- P-ATA er god for 133 MB/s

- PCI er god for 133 MB/s

- PCI-express x1 er god for 250 MB/s (*2 veier samtidig)

- S-ATA er god for 300 MB/s

 

Flaskehalsen er den med røde tall, ikke P-ATA.

 

Ok, my bad. Trodde SSD var kommet fordi P-ATA når det gjaldt fart.

Lenke til kommentar

Tgdaily (Tom's Hardware) meldte i går at NAND-industrien selv frykter et fall i prisene første kvartal neste år, p.g.a. at de nå er i ferd med å avslutte overgangen til 50 nm-teknologi. Men for oss konsumenter er deres frykt vår glede! He-he. Jeg tipper at vi ser et markert fall i prisene på SSD-disker og andre flash-produkter sommeren 2008.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det finnes vel ikke noe direkte PCIe interface for lagring i dag som ikke er USB eller IDE basert?

På bildet ser det ut som den er utstyrt med flere typer brikker: En kontroller og et par flashbrikker. Kontrolleren fungerer nok som en vanlig harddiskkontroller for P-ATA mens grensesnittet mellom flashbrikkene og kontrolleren er trolig P-ATA. Altså internt på det lille kretskortet. Så man kan si det er et kontrollerkort med lagringsmediet loddet fast.

Lenke til kommentar

dette er vel ren gjetting, men om det er sant at kun vista kan bruke den dingsen der, så er det nok fordi M$ har hatt en finger eller to med i spillet når den ble designet. i så fall vil trolig den greien der kun bli linux-kompatibel ved å gjette seg fram til kommandoer og få noen ildsjeler til å bruke masse tid på å finne ut av den. det ville faktisk ikke overrasket meg i det hele tatt om den virker på en slik måte at du må ha en vanlig harddisk i tillegg, som BIOS booter fra. der startes en liten boot-partisjon, som henter opp akkurat nok til å legge inn en driver som kan kommunisere med flash-modulen. derifra fungerer den som om den var en vanlig harddisk. må bemerke at det er vill spekulasjon, men kanskje det ikke er så vilt likevel? den beste måten å holde den vista-only er å sørge for at ingen andre kan kommunisere med den.

 

når det gjelder å koble den til en vanlig harddisk, så tror jeg det er snakk om at produsenten integrerer brikken med en harddisk rett på PCB.

Lenke til kommentar

I skrivende stund er det kun Windows Vista som støtter denne typen teknologi -

 

Men det finnes andre muligheter. ;)

 

eBoostr is a third-party implementation of speed-enhancing technology based on using flash memory to enhance the responsiveness and performance of a Windows XP computer. eBoostr works similar to Microsoft ReadyBoost

http://www.eboostr.com/press/eboostr-version-1-released/

Lenke til kommentar
I skrivende stund er det kun Windows Vista som støtter denne typen teknologi -

 

Men det finnes andre muligheter. ;)

 

eBoostr is a third-party implementation of speed-enhancing technology based on using flash memory to enhance the responsiveness and performance of a Windows XP computer. eBoostr works similar to Microsoft ReadyBoost

http://www.eboostr.com/press/eboostr-version-1-released/

 

Prøvde dette å xp og skal si det funker meget bra.

Selv om jeg her en meget oppegående maskin.

Core 2-3GHz/2GB ram og en dårlig 512MB minnepinne.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...