Gå til innhold

Verdens minste HD-plasma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HD-Plasma? Sææærlig. Skal man ha HD i den størrelsen (og egentlig på 42" nivået også), er det egentlig bare LCD som duger... (hvis du liker å ha pixlene dine kvadratiske og ikke avlange da... 1024x768 er ikke en gang en widescreenoppløsning, patetisk).

 

"32PC5RV featuring an abysmal 852x480 resolution, 550 lumen brightness, and a 1,800:1 contrast ratio. LG, you're gonna have to do better than that."

Lenke til kommentar

Det finnes faktisk plasma med 1080p støtte i dag akerb, i 42".

Ellers er det faktisk ganske forskjell på hva som er best i forhold til bruken (som artikkelen nevner). Jeg som feks skal se en god del fotball på min tv, valgte plasma da dette helt klart er best på dette i tillegg til film. At det fungerer som en drøm med spill på ps3 i tillegg er en fin bonus (har pana pv70 42").

Lenke til kommentar
HD-Plasma? Sææærlig. Skal man ha HD i den størrelsen (og egentlig på 42" nivået også), er det egentlig bare LCD som duger... (hvis du liker å ha pixlene dine kvadratiske og ikke avlange da... 1024x768 er ikke en gang en widescreenoppløsning, patetisk).

 

Allikavell så oppfatter folk flest ein plasma med bare 1024x768 omtrent like skarpt som ein LCD i full HD når det kjem til TV og film, inkl full HD materiell. Eit digitalkamera med 16 megapixler er ikkje alltid like bra som ein med bare 4 megapixler.

Lenke til kommentar

Er kun ALIS panel som har avlange pixler og derfor en oppløsning på 1024x1024. Har uansett pr dags dato ikke sett en eneste LCD som kan slå en plasma på bildekvalitet. Kanskje som PC monitor men ellers ikke. Full HD er TV messig bare tull for mannen i gata da ingen materiale annet enn kjøpe film (Utenom Toshiba HD-E1 som ikke kan vise full HD) , og nedlasted materiale kan vises i det. Dessuten skal det en del til å se forskjell mellom 720p/1080i/1080p på en TV under 50". Til SD-sendinger får full HD tv'ene juling selv av sine lavere oppløste LCD tv brødre rett å slett pga all scaling. Farge dybde, Vinkel, kontrast og ikke minste sortnivå er å blir overlegent på Plasma.

Endret av Revox
Lenke til kommentar
Er kun ALIS panel som har avlange pixler og derfor en oppløsning på 1024x1024. Har uansett pr dags dato ikke sett en eneste LCD som kan slå en plasma på bildekvalitet. Kanskje som PC monitor men ellers ikke. Full HD er TV messig bare tull for mannen i gata da ingen materiale annet enn kjøpe film (Utenom Toshiba HD-E1 som ikke kan vise full HD) , og nedlasted materiale kan vises i det. Dessuten skal det en del til å se forskjell mellom 720p/1080i/1080p på en TV under 50". Til SD-sendinger får full HD tv'ene juling selv av sine lavere oppløste LCD tv brødre rett å slett pga all scaling. Farge dybde, Vinkel, kontrast og ikke minste sortnivå er å blir overlegent på Plasma.

 

LCD har jo dog blitt ganske mye bedre de siste årene, og har man høyoppløst materiale, så hjelper det jo endel. Husk også at mange ikke bruker TVen kun til å se på film

 

AtW

Lenke til kommentar
hvorfor skal ikke hd være tilgjengelig også på de minste skjermene ?

hvis en fil kommer kun i hd så må det gå an å vise den på en mindre tv-ene også.

 

husk at utviklingen ikke skjer over natta men lit etter lit så derfor ønsker folk å være klar når hd sendingen kommer .

 

Gjør jo det. En flat tv skalerer ofte bedre ned enn opp. Kan tenke meg at denne plasma 32" vil slå ut flere HD-Ready lcd tv'er på HD materiale. Panasonic PA50 (lavoppløst) plasma fikk kjempe kritikk og slo masse hd tv'er ned i støvlene på hd-materiale i sin tid, inkludert hd plasma skjermer.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Anngående oppløsning så syns jeg dette var interessant lesning:

http://hdguru.com/?p=187

 

Static and Motion Resolution

A particular HDTV may resolve a stationary test signal at full bandwidth, but what happens when motion is introduced? The answer, the on-screen resolution drops.

 

All displays in the top group were plasma HDTVs. They all had a static resolution of 1080 lines and a measured motion resolution of 830-880 lines depending on the specific display.

 

The next group consisted of microdisplay rear projectors, static measured 1050-1080 (depending on the display) while motion resolution ranged of 610-780 lines.

 

The bottom group were all the LCD flat panels, with a static resolution of 400 (one panel) to 1080 lines and motion rez coming in at 360 lines (one set tested) to 600 lines. Three of the LCDs tested were 120 Hz models (one was the Sony KDL-46XBR4 reviewed here), all 120 Hz models had 600 lines of motion resolution.

Lenke til kommentar
Anngående oppløsning så syns jeg dette var interessant lesning:

http://hdguru.com/?p=187

 

Static and Motion Resolution

A particular HDTV may resolve a stationary test signal at full bandwidth, but what happens when motion is introduced? The answer, the on-screen resolution drops.

 

All displays in the top group were plasma HDTVs. They all had a static resolution of 1080 lines and a measured motion resolution of 830-880 lines depending on the specific display.

 

The next group consisted of microdisplay rear projectors, static measured 1050-1080 (depending on the display) while motion resolution ranged of 610-780 lines.

 

The bottom group were all the LCD flat panels, with a static resolution of 400 (one panel) to 1080 lines and motion rez coming in at 360 lines (one set tested) to 600 lines. Three of the LCDs tested were 120 Hz models (one was the Sony KDL-46XBR4 reviewed here), all 120 Hz models had 600 lines of motion resolution.

 

Interessant nok, men veldig lite detaljert, hva mener de med at oppløsningen synker, hva forårsaker det, hvilke effekter? Det er jo nesten ikke forklart noe som helst...

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er visst noe sent til ballet her, men ble 32" plasmafjernsynet til Hitachi noensinne sluppet på det norske marked, eller er det bare noe de har annonsert at de skal slippe?

 

Edit: Tror jeg må sjekke nærmere neste gang. Ser at Hitachi-fjernsynet ble sluppet i 2003, og er mest sannsynlig utkonkurrert for lenge siden. Vel, da får vi vente til LG slipper det fjernsynet artikkelen handlet om.

Endret av Onkel Kompost
Lenke til kommentar
det var jommen meg laber oppløsning på den dere, skjønner ikke helt hvofor LG har laget den, de lager jo LCD skjermer som er på 720p i 32", 480p er....er....er....stygt....

 

Mjah, det er vel sant det du sier. Men siden jeg har en ganske velvoksen DVD-samling og tenker å bruke det som en TV så er oppløsningen ikke problematisk for meg. 32" kunne forhåpentligvis også hatt en skapelig pris. Og så er det plasma også da. Ingen bakdel det, akrobat.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Anngående oppløsning så syns jeg dette var interessant lesning:

http://hdguru.com/?p=187

Interessant nok, men veldig lite detaljert, hva mener de med at oppløsningen synker, hva forårsaker det, hvilke effekter? Det er jo nesten ikke forklart noe som helst...

 

AtW

 

Kan det ha noe med prosesseringa for utjevning av bevegelser å gjöre?(type naturalmotion/trumotion/V-Real/BraviaEngine...) De har jo en tendens til å gjöre linjer litt uklare når det er bevegelse. Et annet problem er vel at LCD har en tendes til å bli ha litt problemer med akkurat idet piksler endrer seg som enkelte LED skjermer löser ved å slå av baklyser under refresh (jupp, löser problemet med å introdusere flimmer :-). Det kan jo hende at skjermer som ikke har en slik lösning også mister oppfattet opplösning under bevegelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...