Gå til innhold

Acer ikke bak Ubuntu-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flott at produsenter gir ut linux maskiner. Microsoft trenger en konkurent.

 

Det store Linux året skulle vel ha kommet i mange år nå. Tror nok vi må vente lenge på at Linux får like stor markedsandel.

9204682[/snapback]

Blir nok litt vanskelig å konkurere mot gratis.

9204924[/snapback]

 

 

hvis det kommer til det kommer garantert MS til å komme med reklame finansiert mini versjon av windows.

Lenke til kommentar
Flott at produsenter gir ut linux maskiner. Microsoft trenger en konkurent.

 

Det store Linux året skulle vel ha kommet i mange år nå. Tror nok vi må vente lenge på at Linux får like stor markedsandel.

9204682[/snapback]

Blir nok litt vanskelig å konkurere mot gratis.

9204924[/snapback]

 

men de prøver likevel, reklamefinansiert "ms works" anyone?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Det store Linux året skulle vel ha kommet i mange år nå. Tror nok vi må vente lenge på at Linux får like stor markedsandel.

9204682[/snapback]

Jeg tror ikke det blir noe bestemt år men en gradvis overgang over f.eks en tiårsperiode. Jeg håper og tror vi har startet på den tiårsperioden allerede. Om jeg har rett vil jo vise seg i 2017.

 

Blir nok litt vanskelig å konkurere mot gratis.

9204924[/snapback]

Neida, de må bare kunne tilby noe som er bedre. Da kan de ta seg betalt etter hvor mye bedre det er. Eventuelt kan de bruke andre teknikker og virkemidler for å ta seg betalt til tross for at det ikke er noe bedre.

 

Det siste tiåret synes jeg det ser ut som utviklingen av Linuxbaserte OS har gått raskere enn utviklingen av Windows. Altså at MS sitt forsprang krymper og Linux blir stadig mer attraktivt for flere. Nå er det ikke så lett å se sånt på kort sikt siden windows-versjoner kommer i rykk og napp så derfor ser jeg for meg det foregående tiåret og ser framover mot det neste tiåret.

Lenke til kommentar

Kampen framover blir vel hvem som kan levere det beste 64 bit systemet. Hvis Linuxbaserte OS klarer å lage en god multimedia pakke( tv/video/lyd mm) og en hjemmeserver som er enkel å sett opp inkludert i pakken sin eller veldig lett tilgjengelig så tror jeg det kan bety mye.

 

Microsoft vant kampen om 32 bits operativ system, men det er ikke sikkert at de vinner kampen om 64 bit operativ system.

Lenke til kommentar

muligens genialt.. men hvem skal supportere det?? hvem skal hjelpe kunden hvis vedkommede trenger en driver som ikke ligger i OS?? linuxfolk? gud hjelpe kjøperene.. acer er ikke store nok til å fri til noen få tusen brukere på verdensbasis.

 

linuxspråket er noe helt hinsides hva alle andre har hørt. her er det dev, root@ etc etc... og kommandolinje. oops.. dæven noe sier meg at support skal få sitt å gjøre når folk skal koble til sine digitalkameraer, mobiltelefoner og nettverkskort..

Lenke til kommentar

heh, er utrolig mye rart der ute som er støttet i kjernen allerede.

 

og så lenge utstyret holder seg til visse standarder så kommer det til å være mye mer plug&play en hva windows noen gang kan bli ;)

 

og ellers blir det vel som vanlig når noe streiker, huk tak i familiens eller nabolagets nerd.

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
muligens genialt.. men hvem skal supportere det?? hvem skal hjelpe kunden hvis vedkommede trenger en driver som ikke ligger i OS?? linuxfolk? gud hjelpe kjøperene.. acer er ikke store nok til å fri til noen få tusen brukere på verdensbasis.

 

linuxspråket er noe helt hinsides hva alle andre har hørt. her er det dev, root@ etc etc... og kommandolinje. oops.. dæven noe sier meg at support skal få sitt å gjøre når folk skal koble til sine digitalkameraer, mobiltelefoner og nettverkskort..

9208838[/snapback]

 

Du er totalt håpløs.

Med ubuntu og de fleste andre distroer i dag er slikt bare plug and play.

 

Ellers kan jeg si som fast linux-bruker siden 2001 at det har jo vært fenomenale framskritt over årene. Har selv ventet lenge på "Det store Linuxåret", men det har latt vente på seg.

 

For MS Windows sin del kan jeg bare si dette: "Everything that has a beginning, has an end..."

Vi snakker væpna revolusjon her ;)

Lenke til kommentar
muligens genialt.. men hvem skal supportere det??

9208838[/snapback]

 

How to get support for Ubuntu

 

How to get support for Ubuntu

 

Access Free Documentation

If you are stumped by a problem, the chances are that someone else has encountered it too. Take a look at our Documentation site where you'll find the official documentation developed and maintained by the Ubuntu Documentation Team.

 

Buy Professional Support Services

The Canonical Global Support Services team understands the challenges you face when introducing and maintaining new platforms and applications, their experience and knowledge base will ensure you maximise the return on your Linux investment. Professional support is also available from companies listed in the Canonical Marketplace.

 

Get Free Community Support

A range of free support options are also available from the Ubuntu Community, including forums, IRC channels and mailing lists. The Ubuntu Local Community Teams provide multi-language community support.

 

Technical Answers System

You can also add your support question in the new tech answers system which is a part of the Launchpad system. Here you can keep your query active until a community member offers an answer which solves your problem. You can also search through all of the other questions which have been asked and answered.

 

F.eks tilbyr Dell i USA Ubuntu med følgende support-alternativer:

- Ubuntu version 7.04 [included in Price]

- Ubuntu version 7.04 with 30 days Starter Support [add $65 or $2/month]

- Ubuntu version 7.04 with 1 year Basic Support [add $125 or $4/month]

- Ubuntu version 7.04 with 1 year Standard Support [add $275 or $8/month]

Lenke til kommentar
muligens genialt.. men hvem skal supportere det?? hvem skal hjelpe kunden hvis vedkommede trenger en driver som ikke ligger i OS?? linuxfolk? gud hjelpe kjøperene.. acer er ikke store nok til å fri til noen få tusen brukere på verdensbasis.

 

linuxspråket er noe helt hinsides hva alle andre har hørt. her er det dev, root@ etc etc... og kommandolinje. oops.. dæven noe sier meg at support skal få sitt å gjøre når folk skal koble til sine digitalkameraer, mobiltelefoner og nettverkskort..

9208838[/snapback]

Når en PC-produsent gjør noe slikt, sørger de såklart for at all hardwaren er støttet i linux. Og man fikler gjerne ikke så mye med en laptop heller, så da blir det primært snakk om ekstra periferiutstyr som kan skape krøll. Men også der funker veldig mye out of the box. Digitalkamera er stort sett plug&play, eksterne disker er null problem osv. Noe utstyr kan riktignok skape vanskeligheter, f.eks. enkelte mobiltelefoner og printere. Men det positive er jo at flere PC-produsenter kommer på banen med alternativer til Windows, slik at andre hardware-produsenter tvinges til å ikke lenger bare gi ut "Windows only"-produkter.

 

Kommentaren om det vanskelige linux-språket vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på. Har du brukt linux selv? Man trenger sjelden å bruke terminal med mindre man ønsker det selv (jepp, det er ofte mer effektivt :thumbup: ). Sånn er det forsåvidt i Windows også - mange skriver f.eks. 'ipconfig' når de skal sjekke IPen sin fordi det er raskere enn å rote rundt i et GUI. Det er også lettere å hjelpe folk med kommandoer, siden det tross alt er enklere å si en linje med tekst brukeren må skrive inn enn å beskrive ørten forskjellige skjermbilder brukeren må klikke seg igjennom. Selv får jeg ofte henvendelser fra folk med dataproblemer, og jeg sitter ikke nødvendigvis foran en data når jeg blir oppringt. Da er det mye lettere å veilede folk gjennom kommandolinje enn GUI. I tillegg er det kjekt hvis folk får hjelp via internett-forum eller IM, fordi man kan paste inn en kommando eller to i shellet sitt. :thumbup: Kort og godt mener jeg terminalen har et ufortjent dårlig rykte blant en del forståsegpåere og fanboys. Folk som aldri har prøvd linux kan bli skremt vekk med kommentarer om at man må "skrive ting og tang". Men hallo - skal jeg si det samme om MS Word eller MSN Messenger? At det er dårlige og gammeldagse programmer fordi man skrive inn tekst istedenfor å bare klikke til man dør av musesyke :D

 

Forøvrig, jeg antar du selv foretrekker Windows? Kan du ikke gi meg en link til en ren GUI-basert Windows hvor man slipper alt som er av kommandoer? Selv i Vista har man jo "kryptiske" kommandoer som f.eks. 'vssadmin list shadowstorage' for å finne ut hvor mye diskplass Vista sløser på ShadowStorage/Previous Copy. Men slikt regnes kanskje ikke med? :whistle:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
greit nok, det er hp. tror lexmark er en helt annen historie...

9209854[/snapback]

Jepp, Lexmark har dyrere laserskrivere for bedriftsmarkedet som funker, men de billige blekkskriverne har dårlig linux-støtte.

 

Men nå er ikke det noe stort tap etter min mening, da de knapt er verdt blekket som følger med. Jeg hadde en slik printer som holdt et halvt år eller noe. Blekkpatronene tørka ut og måtte hives halvfulle og arkmateren konka etter å ha printa kanskje 100 sider. Her snakker vi Rimi-printere av verste sort :whistle:

 

Men dette blir litt på kanten av denne tråden... derimot er moralen at kvalitetshardware som oftest er bedre støttet enn dårlig hardware.

Lenke til kommentar
muligens genialt.. men hvem skal supportere det?? hvem skal hjelpe kunden hvis vedkommede trenger en driver som ikke ligger i OS?? linuxfolk? gud hjelpe kjøperene.. acer er ikke store nok til å fri til noen få tusen brukere på verdensbasis.

 

linuxspråket er noe helt hinsides hva alle andre har hørt. her er det dev, root@ etc etc... og kommandolinje. oops.. dæven noe sier meg at support skal få sitt å gjøre når folk skal koble til sine digitalkameraer, mobiltelefoner og nettverkskort..

9208838[/snapback]

 

Dette er fordi du ikke har satt deg inn i hva du snakker om, det er mer i retning : Åpne pakkebehandleren (dette er ett enkelt program) skriv inn navnet på produktet du ønsker driver til, trykk installer. Programmet er nå integrert og installert og du kan bruke produktet.

 

Men, klart, du henger jo igjen ~3-5år i utviklingen og mener bestemt at sånn er linux, så er det helt greit for meg. Jeg må på ingen måte bruke komandogrensesnittet hvis jeg ikke ønsker til daglige gjøremål.

dev, root osv. er mer måten det ble gjort på før, denne er erstattet av enkle automatiske programmer som gjør disse tingene for deg. uten at du trenger å tenke mer over den saken. (selv om du selvfølgelig enda har muligheten til å gjøre det på denne måten hvis du nå skulle ønske det)

Lenke til kommentar

Jag ska ju inte svara för dominus men jag tror ni missförstod hans inlägg lite. Att "koppla in en digital kamera" är ju inte speciellt svårt i Windows heller direkt - men endå behöver Fru Nordmann i Kløfta ofta hjälp med det. Om/när en producent går över till Linux har dom troligtvis nog att stå i när det gäller support.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...