Gå til innhold

Månedens varp, juli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Supert med sånne lister!

 

Men hva med objektiver? Hadde vært bra med tips om bra tilbud på optikk også!

9007507[/snapback]

 

Optikk holder seg bedre i pris, og man ser sjeldnere de virkelig store varpene på det. Likevel, kommer vi over spesielt gode priser på bra optikk, vil vi selvsagt inkludere dette. Sånn intil videre er det bare to objektiver jeg har lyst til å omtale som varp, og det er Nikon og Canon 50mm/f1.8. Utrolig bra saker til under tusenlappen.

Lenke til kommentar

Husk at om man kjøper fra England (som det anbefales i denne artikkelen) så mister man alt som heter fem års reklamasjonsrett. Alt du får er et eller maks to års garanti. Og å spare kanskje 3-400 kroner er i mine øyne ikke verdt det.

 

Man må også ta i betraktning at man ikke kan ha med seg varer med en samlet verdi på 6000 eller mer, uten å måtte betale moms ved innførsel (25%). Og da kan det plutselig bli dyrere.

Lenke til kommentar
Husk at om man kjøper fra England (som det anbefales i denne artikkelen) så mister man alt som heter fem års reklamasjonsrett. Alt du får er et eller maks to års garanti. Og å spare kanskje 3-400 kroner er i mine øyne ikke verdt det.

 

Man må også ta i betraktning at man ikke kan ha med seg varer med en samlet verdi på 6000 eller mer, uten å måtte betale moms ved innførsel (25%). Og da kan det plutselig bli dyrere.

9015020[/snapback]

 

Jeg sparte ca kr 700,- i forhold til det som er laveste pris i prisguiden nå, noe som utgjør omtrent 29% besparelse i forhold til den prisen her i Norge. Nesten 30% rabatt er ganske bra, og når man er bevisst at man ikke får fordelen av norsk forbrukerlovgivning, så er det et meget bra kjøp.

 

Under 2500,- for dette kameraet er uansett et bra kjøp, og om man kjøper dette i Norge til den prisen, har man ingen grunn til å være misfornøyd.

Lenke til kommentar
Man må også ta i betraktning at man ikke kan ha med seg varer med en samlet verdi på 6000 eller mer, uten å måtte betale moms ved innførsel (25%). Og da kan det plutselig bli dyrere.

Joda, men du kan likevel ta med deg varer for 6000 kr uten å betale mva, og du velger selv hvilke varer det er. Så man kan plukke de varene som gjør at man kommer tettest mulig opptil 6000kr-beløpet.
Lenke til kommentar
..så mister man alt som heter fem års reklamasjonsrett.

Så var det når man "vinner i lotto" da, og utstyret faktisk tar kveld. Mener jeg nevnte noe i en tråd i for en gang; Jeg kjøpte to linser i Kina i fjor sommer, og hadde autofokusproblemer med den ene. Under skifting til den andre linsen, oppdaget jeg at den ene blenderlamellen hang og slang. Dagen før hjemreise fikk vi butikken til å ta tilbake linsen.

 

Jeg ringte febrilsk rundt i Norge, til importøren, verksteder m.m. og det var ikke mye hjelp å hente andre steder enn på verkstedet som ant. vis ville kostet meg minst det beløpet jeg hadde spart (14-1500).

 

Alternativt kunne jeg ha sendt den av gårde til Sigmas "hovedkontor"(?) i Europa, og satset på at de tok på seg kostnaden og ikke lot meg vente i evigheter..

 

Kort sagt, skal det være relativt kraftige besparelser for at det skal være interessant - om man ikke satser på litt spenning også.. For det koster ganske mye å reparere så teknisk avansert og fintfølende utstyr.

Lenke til kommentar
..så mister man alt som heter fem års reklamasjonsrett.

Kort sagt, skal det være relativt kraftige besparelser for at det skal være interessant - om man ikke satser på litt spenning også.. For det koster ganske mye å reparere så teknisk avansert og fintfølende utstyr.

9021356[/snapback]

 

Sant nok det, men hvis man betaler ca 1700,- for et kompaktkamera, er det ikke sikkert det svarer seg å reparere i det hele tatt. Har man da kjøpt dette utenlands, er det en kalkulert risiko for at man bare må avskrive det dersom det tar kvelden.

Lenke til kommentar
Sant nok det, men hvis man betaler ca 1700,- for et kompaktkamera, er det ikke sikkert det svarer seg å reparere i det hele tatt. Har man da kjøpt dette utenlands, er det en kalkulert risiko for at man bare må avskrive det dersom det tar kvelden.

9021899[/snapback]

Men det svarer seg fint hvis man fortsatt har reklamasjonsretten, som gjelder i fem år :) Da betaler man ingenting. Har man derimot kjøpt utenlands, så kan du kaste kameraet ditt til 2000 om det skjer noe feil med det etter at garantien (på stort sett bare et år) er gått ut. En reparasjon, uavhengig av om det da er produksjonsfeil eller ikke, koster stort sett 1500 kroner eller mer.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte mitt 400D og 10-22mm i utlandet fordi kameraet mitt ble stjålet og jeg trengte noe noe for å forevige stedene jeg hadde vært. På besparelsen så har jeg tegnet en forsikring som dekker slike ting hvis det skal gå i stykker..

 

Det er greit med den gode garantien vi får i Norge.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...