Gå til innhold

Guide: TV2 Sumo i Linux


Anbefalte innlegg

Formålet med denne guiden

Formålet med denne guiden er å informere Linux-brukere om at det går an å benytte seg av TV2s WebTV-tjeneste, selv om man bruker et annet operativsystem enn Windows, og selvfølgelig forklare hvordan dette gjøres i praksis. Nå som jeg har funnet en løsning på dette problemet, fant jeg det for godt å skrive en liten guide, slik at vi kanskje slipper fremtidige spørsmål rundt dette temaet.

 

Forutsetninger for denne guiden

For at du skal kunne følge denne guiden, forutsetter jeg at du har en maskin med Linux installert (2.4 kjerne eller senere). Jeg forutsetter at du har installert medieavspilleren VLC Media Player, og du må også ha nettleseren Mozilla Firefox installert, sammen med utvidelsen MediaPlayerConnectivity.

 

Konfigurasjon av programvare

Det er ikke store endringene som skal til for å få en brukbar konfigurasjon, men denne delen av guiden får et eget avsnitt alikevel. Det eneste som trenger litt konfigurasjon er MediaPlayerConnectivity. Denne konfigurasjonen går enkelt og greit ut på å sette VLC Media Player som standard medieavspiller for denne utvidelsen. Dette gjør du ved å venstreklikke på den svarte pilen, nede i høyre hjørne av Mozilla Firefox. Da vil det komme opp en rullgarding med forskjellige valg, og der velger du «Configure...»

Nå vil det komme opp et dialogvindu med forskjellige faner. Du navigérer deg frem til fanen «Wizard» ved å klikke på den, og deretter klikker du på den store knappen der det står «start configuration wizard». Nå vil det sprette opp en konfigurasjonsveiviser. Her trykker du bare «Next». Det veiviseren nå gjør, er å søke etter medieavspillere du har installert på systemet ditt. Den vil automatisk oppdage at du har VLC Media Player installert, men du må selv velge den fra rullgardinen. Etter du har gjort det, trykker du på «Next», og deretter «Finish». Nå er alt ferdig konfigurert, og du skal nå teste det nye oppsettet.

 

Fremgangsmåte

Først og fremst må du åpne nettleseren Mozilla Firefox. Etter du har gjort dette, går du til TV2s Web-TV. Finn frem det du vil se, og der videostrømmen egentlig skal være, vil det i stedet være en svart rute. Venstreklikk én gang på denne. Dette vil starte en ekstern VLC-prosess. På dette tidspunktet vil du kun høre lyden fra videoen, men det du må gjøre, er å å dra «spoleglideren» fremover for så å slippe den. Da vil den stille seg tilbake igjen, og bildet vil vises. Jeg aner ikke bakgrunnen for dette, men det nå i alle fall slik det er, pr. dags dato.

 

Dette bør du være obs på

Jeg avslutter denne guiden ved å oppsummere noen ting du bør være obs på. Om du fører «spoleglideren» fremover, mens det spilles av en datastrøm, så vil den begynne fra starten av igjen. Dvs. at en kan ikke sette på pause, og en kan heller ikke spole fremover/bakover. Så det gjelder å holde seg unna «glideren» mens den spiller av.

 

Etterord

Dette er min aller første guide noensinne, og i og med at det er midt på natten, har jeg ikke fått bearbeidet den noe særlig. Jeg vet at det finnes alternative metoder, men jeg håper alikevel noen vil få utbytte av denne guiden.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg vil ikke at denne tråden skal ta over plassen for andre mer nyttige tråder. Om det alikavel er interesse for å sette denne som sticky, gjør det meg så klart ingen ting. Poenget er at jeg synes det er mer enn nok av de allerede.

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar

Bra guide kadmium. :thumbup:

 

Eneste problemet da er å få folk til å lese den, men dette er off-topic.

8553161[/snapback]

 

Jeg tror at folk ser:

 

Annonsering: bla bla bla

 

Og hopper ned til de vanlige emnene. Derfor burde kanskje annonsering teksten bort.

 

 

 

Jeg ville bare si at jeg fikk TV2 sumo til å virke med Kmplayer som en embedded avspiller i konqueror også :)

 

Legge til medibuntu pakkekilder og kjøre:

 

sudo aptitude update && sudo aptitude install kmplayer konqueror mplayer ubuntu-restricted-extras ffmpeg w32codecs

 

Burde ta seg av å installere det man trenger for konqueror i feisty.

 

 

Folk sier at mplayer-plugin til mozilla fungerer med firefox også, men jeg har ikke fått den versjonen som ligger i pakkelagrene til å virke ennå. Kanskje cvs utgaven kompilert med cvs-libav virker?

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Veldig bra guide, kadmium. :)

 

OT: Det kan lages mange guider, men vi kan ikke gjøre alle til sticky. Den som søker etter TV2 Sumo får treff på denne. Sticky bør vel kanskje være litt bredere temaer, som f.eks. mer enn bare nettvideo på TV2 Sumo. Hva med å lage en egen underkategori til Linux-forumet med How-tos (guider)?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Jeg får ikke opp glideren i vlc. Kjører Ubuntu Hardy Heron og VLC-versjonen er 0.8.6e.

 

Feilmeldingen sier bare: "Unable to open 'mms(...)'". Eneste som skjer i vlc er at mms-adressen kommer opp nede til høyre, og 0:00:00 / 0:00:00 kommer nede til venstre.

 

Fungerer vlc for alle andre til å åpne mms streams fra nrk og tv2?

 

edit: Ingen andre mms streams ser ut til å fungere i vlc heller.

edit2: mms fungerer forøvrig ikke i andre medieavspillere heller, så problemet ligger nok dypere enn vlc. Noen ideer?

Endret av Laur-
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Her har det vært dødt i lang tid. Svarte nettopp en annen bruker i en annen tråd som omhandlet det samme, nemlig å få TV2 Sumo til å fungere skikkelig/i det hele tatt under Linux. Det er mulig det er noen små endringer i brukeropplevelsen fra hva den var tidligere. Ser ut til å ha blitt litt mer stabilt, så det er jo flott. :)

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Lenge siden jeg brydde meg med TV2, men sist jeg sjekket hadde de solgt sjela si til Microsoft og Silverlight. For sikkerhets skyld brukte de funksjonalitet i Silverlight som ikke lå inne i Moonlight. Plattformuavhengig my ass. Å betale penger til TV2 Sumo er å være en del av problemet spør du meg. Det finnes nok digitalt innhold på nettet å fylle dagene med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...