Gå til innhold

Slik blir fremtidens mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Projektor, brenselceller og Bittorrent. Dette er bare noe av det du vil finne i morgendagens mobiler.

 

Les mer

8347114[/snapback]

 

Jeg lurer på om det er noen som har hørt om infrarødt tastetur? Man sætter mobilen på høykant, og mobilen kaster et infrarødt tastetur ned på bordet foran deg, og derved får man et fullsize tastetur..... Noen som ved om dette er på vei ?

Lenke til kommentar
Projektor, brenselceller og Bittorrent. Dette er bare noe av det du vil finne i morgendagens mobiler.

 

Les mer

8347114[/snapback]

 

Jeg lurer på om det er noen som har hørt om infrarødt tastetur? Man sætter mobilen på høykant, og mobilen kaster et infrarødt tastetur ned på bordet foran deg, og derved får man et fullsize tastetur..... Noen som ved om dette er på vei ?

8348016[/snapback]

 

Dette tastaturet er allerede på markedet. tar jeg ikke helt feil, så selges det på www.gadgets.no ;)

Lenke til kommentar

Dette med BitTorrent klient på mobilen er jo ute nå. Jeg har det på min Nokia E61. Det heter SymTorrent. Fungerer ypperlig over det trådløse nettverket. Samme kan sies om Symella. En nedlastingsprogram ala LimeWire. Begge programmene er gratis å laste ned.

Lenke til kommentar
Projektor, brenselceller og Bittorrent. Dette er bare noe av det du vil finne i morgendagens mobiler.

 

Les mer

8347114[/snapback]

 

Jeg lurer på om det er noen som har hørt om infrarødt tastetur? Man sætter mobilen på høykant, og mobilen kaster et infrarødt tastetur ned på bordet foran deg, og derved får man et fullsize tastetur..... Noen som ved om dette er på vei ?

8348016[/snapback]

 

Dette tastaturet er allerede på markedet. tar jeg ikke helt feil, så selges det på www.gadgets.no ;)

8348103[/snapback]

 

Tak for svar... Nu mangler produsenterne så bare å integrerer det i mobilerne :dribble:

Lenke til kommentar
bruke mobilen som lommebuk kommer også te å bli mere og mere av.

 

Og mobiler som du bare kan snakke te kunne også vært greit:) håper det kommer.. men vi får nå se...

 

Torrent på mobilen ja.. Gleder jeg meg te å teste :)

Teste det når jeg kommer hjem :)

8360287[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en mobil med WLAN da.. Eller en 3G telefon med sånn derre sperre på Wap'en.. Sånn at man ikke betaler mer enn 20kr dagen for å bruke wap... prosjekt.. You see?.. hehe

 

Ellers blir det en dyr afære å laste ned 1 sang.. Netcom: 20kr per MB + f.eks en sang på 4MB = 80kr.. :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg er 90% samstemt med spådommene til artikkelforfatteren. Meget bra oppsummert :thumbup:

 

Det eneste punktet jeg er skeptisk til er det med batterikapasitet. 1 måned mellom hver lading kan sikkert bli mulig, men neppe takket være brenselceller eller batteriprodusenter. Her må nok produsentene av kretser og display stå for den forlengede batteritiden. Altså mindre strømforbruk og dermed lengre batteritid. OLED kan være en av de store framskrittene på batteritid. Ellers så gjelder det at ikke produsentene ofrer batteritid for å øke ytelsen.

 

Det er rett og slett fremtiden. tror dem manglet enorme harddisker, med noe allá 64GB minnebasert lagring.

 

Bare noe større, muligens 200GB eller mer

8347285[/snapback]

Jeg tror ikke stor lagringskapasitet på selve telefonen blir det store jaget. Da tror jeg heller mye mer på det med nettbasert lagring og streaming/nedlasting til telefonen når dataene trengs. Med nettbasert lagring kan man lagre dataene mye billigere på grunn av lavere priser på tradisjonelle harddisker enn på flash (kr/GB). Dette ligner på den siste av spådommene i artikkelen, det om super prosesseringskraft grunnet eksterne kraftige prosessorer. Så lenge det er nok flash til å kjøre programmer på telefonen så holder det i lange baner om man kan spille av musikk, film, bilder, kopiere filer etc med en responstid på f.eks 0,01 sekund i stedet for 0,0001 sekund som flash internt i telefonen kan gi. Den økte responstiden på avspilling av f.eks musikk er en ubetydelig ofring, mens prisgevinsten er veldig stor på nettbasert lagring.

 

For å ta et eksempel: Du kjøper i 2010 en telefon uten lagring og får valg mellom:

1. 64 GB innsettbart flashminne til 1000 kroner

2. 1000 GB nettbasert lagring til 500 kroner

Hva velger du? (Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde valgt)

Lenke til kommentar

Ultralyd høyttaler (retningsbestem lyd). Vet ikke på hvor korte avstander fenomenet kan fungere.

 

Men jeg så ett TV-program hvor en kar stod med en stor parabol på ett bibliotek og sendte ultralyd som kun personen som var i retningsfeltet kunne høre. De andre på biblioteket fortsatte å lese sine bøker som om ingen støy hadde vært der.

 

Så pratet han med damen fra sikkert omtrent 20 til 25 meters hold. Hun opplevde det som om han stod bak skulderen og sa noe til henne.

 

Ultralyden ble omformet til normal lyd da den ankom mottaker i den omkringliggende luften på lyttestedet.

 

Da kunne en lagt vekk alt som heter handsfree, og bare holdt mobilen på avstand med hånden. Og få eller ingen kunne avlytte samtalen (om noen ville tatt seg bryet vet vi vel ikke) selv om den ble sendt i åpen luft.

 

Programmet ble sendt på Mad Labs hos National Geographics.

 

Tenketanke: Altså med en litt mindre parabol ville dette vært ideelt. En kan vel bare håpe på at de fysiske forholdene faktisk vil oppføre seg slik i ett sånn miniatyrisert system som en mobiltelefon. Skal vi tippe en passe størrelse. Omtrent 3 til 5 centimeter? Noen bedre? Tidsperspektiv, totalt ukjent.

 

EDIT: Det må vel oversettes til Tenketank eller Tenkekapsel dette engelske begrepet Thinktank.

Endret av G
Lenke til kommentar
En måneds bruk på én lading

I fremtiden vil flatt batteri være en saga blott. Ny brenselcelle-teknologi gjør det mulig å bruke telefonen i en måned før den må lades opp på ny. Når du skal lade telefonen, legger du den oppå den trådløse ladematten din sammen med de andre dingsene dine. Strømmen går gjennom dekselet i telefonen og inn i batteriet

 

dere skriver brenselcelle men det dere beskriver her er tesla indusert lading, samtidig som dere linker til en artikkel som omhandler brenselceller hvor det står at tanken på brenselcellene må fylles på med metanol når cellen går tom for drivstoff..

 

Edit: dårlig formulering. ;)

Endret av Prelude
Lenke til kommentar
En måneds bruk på én lading

I fremtiden vil flatt batteri være en saga blott. Ny brenselcelle-teknologi gjør det mulig å bruke telefonen i en måned før den må lades opp på ny. Når du skal lade telefonen, legger du den oppå den trådløse ladematten din sammen med de andre dingsene dine. Strømmen går gjennom dekselet i telefonen og inn i batteriet

 

dere skriver brenselcelle men det dere beskriver her er tesla indusert lading, samtidig som dere linker til en artikkel som omhandler brenselceller hvor det står at tanken på brenselcellene må fylles på med metanol når cellen går tom for drivstoff..

 

Edit: dårlig formulering. ;)

8365654[/snapback]

 

Det reagerte jeg på også, eneste måte å lade opp en brenselcelle er å reversere prosessen, en såkalt elektrolyse..

Lenke til kommentar
bruke mobilen som lommebuk kommer også te å bli mere og mere av.

 

Og mobiler som du bare kan snakke te kunne også vært greit:) håper det kommer.. men vi får nå se...

 

Torrent på mobilen ja.. Gleder jeg meg te å teste :)

Teste det når jeg kommer hjem :)

8360287[/snapback]

 

Anbefaler deg å ha en mobil med WLAN da.. Eller en 3G telefon med sånn derre sperre på Wap'en.. Sånn at man ikke betaler mer enn 20kr dagen for å bruke wap... prosjekt.. You see?.. hehe

 

Ellers blir det en dyr afære å laste ned 1 sang.. Netcom: 20kr per MB + f.eks en sang på 4MB = 80kr.. :ermm:

8360388[/snapback]

 

 

Har nok wlan ja :) heldigvis.. hvis ikke hadde man blitt fattig..

men telenor har jo sånn du betale 10 kr dager så kan du laste så mye du vil... ikke så ille det men skulle vært 50 kr mnd eller noe for fri bruk.. hadde vært greit :) men kommer nok noe sånn etterhvert når vi f.eks får 3.5G i norge :thumbup:

Lenke til kommentar
For å ta et eksempel: Du kjøper i 2010 en telefon uten lagring og får valg mellom:

1. 64 GB innsettbart flashminne til 1000 kroner

2. 1000 GB nettbasert lagring til 500 kroner

Hva velger du? (Jeg vet i hvert fall hva jeg hadde valgt)

8365177[/snapback]

 

Jeg tar gjerne begge deler, egentlig. Kjekt å ha backup :)

Lenke til kommentar

Du får ikke mye backup av 1000 GB på en telefon med 64GB ;)

 

Hvis du tenker omvent, altså at du bare trenger backup av 64GB data så er det lurere å kjøpe to instanser av nettbasert lagring, begge på 64GB og til en pris av totalt 64 kroner (0,5 krone per GB). Dermed sparer du 968 kroner i forhold til å kjøpe 64 GB flash + 64 GB nettlagring. Evt. sparer 1936 kroner i forhold til å ha 64 GB flash + 64GB flash til backup. Spørsmålet blir da om du synes det er verd 968 kroner å ha bakcup på flash i stedet for backup på nett?

Lenke til kommentar
Det reagerte jeg på også, eneste måte å lade opp en brenselcelle er å reversere prosessen, en såkalt elektrolyse..

8366049[/snapback]

 

Nei, her er du nok ute å kjøre. Hele poenget med en brenselscelle er å kunne fylle på med kjemi (hydrogen, metanol el.l.) og få ut strøm. Batterier må lades.

 

M.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...