Gå til innhold

Sommertidendring lager trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er vel type krisemaksimering? Jeg ser ikke helt hvordan en times justering av klokkene 3 uker før tiden kan medføre alt dette, det må i tilfelle bli ett kortvarig problem...

 

Jeg ser vel ikke helt hvordan de skal spare strøm heller da, noen pærer som skal brenne en time kortere? Personlig synes jeg hele systemet med sommer/vintertid er bortkastet, jeg ser ikke helt fordelene... Om vinteren er det uansett mørkt når jeg kjører/sykler til jobb og det samme på vei hjem(dvs nå begynner det å komme seg).

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Dette er vel type krisemaksimering? Jeg ser ikke helt hvordan en times justering av klokkene 3 uker før tiden kan medføre alt dette, det må i tilfelle bli ett kortvarig problem...

 

Jeg ser vel ikke helt hvordan de skal spare strøm heller da, noen pærer som skal brenne en time kortere? Personlig synes jeg hele systemet med sommer/vintertid er bortkastet, jeg ser ikke helt fordelene... Om vinteren er det uansett mørkt når jeg kjører/sykler til jobb og det samme på vei hjem(dvs nå begynner det å komme seg).

7989794[/snapback]

 

Se for deg at du slår et telefonnummer kl. 01:59, snakker i telefonen i to minutter, og legger på klokka 03:01. Hvis ikke telefonsystemet er bygget for å håndtere sommer- og vintertid vil du da bli fakturert for 1 time og 2 minutter.

 

Dette har telefonselskapet allerede tenkt på, og enten har de en server som håndterer sommer- og vintertid helt uten problemer slik at programvaren slipper, eller de håndterer det selv i programvare, eller mer sannsynligvis en kombinasjon.

 

Kombinasjonen går ut på at serveren automatisk hopper fra sommertid til vintertid samtidig som programvaren forutser at serveren skulle ha hoppet fra sommertid til vintertid. Men i år skjer ikke dette på den forutsette datoen.

 

Dermed er ikke programvaren til telefonselskapet forberedt på dette hoppet når det skjer. Serveren er derimot oppdatert og hoppet foretas.

 

Altså vil det stå på telefonregninga di at du snakket i telefonen i over en time.

 

Så er spørsmålet, hva skjer når det motsatte skjer? Telefonselskapet logger at du starter å snakke i telefonen klokka 01:59 og er ferdig klokka 01:02... Kanskje er programmet er ikke laget for å takle minustid, og kræsjer.

 

Dette er bare ett av mange scenarioer, forestill deg hva som skjer dersom programvaren i en atomreaktor plutselig oppdager at klokka er 03:00 og kjøleprosessen som skulle startes klokka 02:58 ikke er utført...

 

Problemet blir derfor omtrent som [deler av] problemet ved Y2K, bare mindre forutsett.

 

Verden blir uforutsigbar når politikerene får bestemme hva klokka er...

Lenke til kommentar
Se for deg at du slår et telefonnummer kl. 01:59, snakker i telefonen i to minutter, og legger på klokka 03:01. Hvis ikke telefonsystemet er bygget for å håndtere sommer- og vintertid vil du da bli fakturert for 1 time og 2 minutter.

OK, så lar man være å snakke i telefon midt på natten? Synes ingen av scenarioene er gode nok til å anta at man ikke klarer å forutse eller unngå problemene. Regner med at utsatte bedrifter har fokuset på dette og at det derfor blir helt minimale problemer.

 

Når man står tidligere opp og legger seg tidligere, sparer man vissnok lys og oppvarming om kvelden.

Det høres jo bra ut, men døgnet blir ikke kortere, så en skulle tro at forskjellene er helt minimale.. Dog fordelt på 300millioner eller så, så blir det kanskje endel watt.

Lenke til kommentar

OK, så lar man være å snakke i telefon midt på natten? Synes ingen av scenarioene er gode nok til å anta at man ikke klarer å forutse eller unngå problemene. Regner med at utsatte bedrifter har fokuset på dette og at det derfor blir helt minimale problemer.

 

Telefonsystemet var bare ett eksempel, det gjelder også ALLE overvåkningssystemer med automatisering, for eksempel alarmsystemet på jobb som plutselig tror det har vært ute av kontakt med sentralen i en time, eller alle systemer som har loggfiler som plutselig ikke lengre kan leses på grunn av feil i datagrunnlaget. Det gjelder PHP-sider som plusser på 24 timer for å finne neste dag når det er 25 eller 23 timer i døgnet... Det gjelder VG som legger ut den nye Dilbertstripa en time for sent :B

 

Det er ikke bare frøken ur som blir berørt, for å si det sånn. Glad jeg ikke bor i USA, for da måtte jeg gått gjennom kode i flere av våre systemer for å se om det blir problemer med datofunksjonene våre.

Lenke til kommentar
Glad jeg ikke bor i USA, for da måtte jeg gått gjennom kode i flere av våre systemer for å se om det blir problemer med datofunksjonene våre.

7989877[/snapback]

 

Men det var vel det som var poenget, at dette har man visst i to år, og de fleste bedrifter har hatt tid til å gå igjennom koden. Dette skaper nok bare trøbbel om man har med særdeles useriøse aktører å gjøre...

 

Samma som år 2000 "bugen". Man hadde visst om problematikken lenge nok til å sikre seg alt alt gikk bra, den ekstra "åhnei! verden går under!"-hypen sørget for at man fikk med seg de siste sløvingene :!: :p

Endret av Dipso
Lenke til kommentar
Når man står tidligere opp og legger seg tidligere, sparer man vissnok lys og oppvarming om kvelden.
Det høres jo bra ut, men døgnet blir ikke kortere, så en skulle tro at forskjellene er helt minimale.. Dog fordelt på 300millioner eller så, så blir det kanskje endel watt.

7989853[/snapback]

Sammenlignet med det normale strømforbruket til 300 millioner innbyggere blir det nok en dråpe i havet likevel. Noen kW fra eller til spiller neppe nok rolle i den store sammenhengen. Neppe nok til å veie opp for ulempene med å forandre på hele systemet. Som kindings sier, døgnet blir jo ikke kortere fordi man stiller klokka.

 

Forøvrig: Hvorfor finnes det ikke noen etablert verdensklokke som alle de nevnte systemene kan ta utgangspunkt i? En klokke som ikke har tidssoner for ulike plasser på jorda, for ulike tider på året osv.

 

Hvilke land bruker egentlig sommertid og vintertid? Er det store forskjeller i når på året det justeres mellom disse?

Lenke til kommentar
Hvilke land bruker egentlig sommertid og vintertid? Er det store forskjeller i når på året det justeres mellom disse?

7990321[/snapback]

Tror alle landene i EU + USA praktiserer vinter/sommertid, samt de fleste andre "siviliserte" deler av verden. Koloniene Canada og Australia praktiserer det hvertfall, Kina og Japan er jeg usikker på, men regner med at det praktiseres i Japan ettersom Landet ligger på omtrent samme breddegrad som sentral Europa. "Fordelen"/argumentet med/for sommer/vintertid blir selvfølgelig mindre jo nærmere ekvator man kommer, jeg antar derfor at de fleste land i Afrika, mellom og sør Amerika samt sørlige Asia ikke bryr seg med denne justeringen.

 

Uten at jeg vet det, så antar jeg også at det er en praktisk side ved å ikke benytte sommer/vintertid i fattige land og land med dårlig utbygget infrastruktur. Ett annet moment er at i mange land så har man ikke det forholdet til tid vi har heller, dvs en time fra eller til betyr svært lite.. noe som er utrolig irritende for oss :)

Lenke til kommentar
Sammenlignet med det normale strømforbruket til 300 millioner innbyggere blir det nok en dråpe i havet likevel. Noen kW fra eller til spiller neppe nok rolle i den store sammenhengen. Neppe nok til å veie opp for ulempene med å forandre på hele systemet. Som kindings sier, døgnet blir jo ikke kortere fordi man stiller klokka.

 

Poenget er ikke å gjøre døgnet kortere, men å bedre utnytte solens varme og lys i forhold til de timene man er våken. Ved å stå opp før grålysningen får man utnyttet hele fordelen med å ha dagslys, i stedet for å ha sovet den første lyse timen bort.

 

Klokka tolv er ikke midt mellom når man står opp og når man legger seg. Folk sover kanskje fra 22 til 07 til vanlig. Dette medfører kanskje at sola rekker å titte opp (avhengig av hvor de bor, naturligvis) før de våkner, og det er lyst, mens de er våken om kvelden, når det er mørkt. Politikerene ønsker å utnytte denne naturlige energien, derav hele prinsippet "daylight savings time". Forskjellen kan derfor utgjøre en time lyspærebruk for hvert eneste rom i hvert eneste hus i de berørte områdene, hver dag. Hvor mye dette utgjør totalt vet jeg naturligvis ikke, men før de bestemte å gjøre et så lite populært vedtak så gjorde de nok beregninger, både på strømbesparelser og på prisen av konsekvensene.

 

Slike avgjørelser gjøres IKKE uten at de har regnet ut at det lønner seg i kroner og øre.

 

Et interessant spørsmål i denne saken er - hvorfor flytte sommertiden NÅ? Prinsippene for når solen kommer opp/ned og hvor mange timer lys og varme den sparer oss for, skal da ikke forandre seg fra år til år? Det er vel ikke en politisk avgjørelse at solen skal varme jorden? Utover drivhuseffekten, altså.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med det normale strømforbruket til 300 millioner innbyggere blir det nok en dråpe i havet likevel. Noen kW fra eller til spiller neppe nok rolle i den store sammenhengen. Neppe nok til å veie opp for ulempene med å forandre på hele systemet. Som kindings sier, døgnet blir jo ikke kortere fordi man stiller klokka.

7990321[/snapback]

Tja, EU går jo trolig inn for å begrense bruken av "standby" på elektriske apparater, altså typisk TV'er, PC-skjermer, stereoanlegg, DVD-spillere osv. Er jo ikke mye strøm disse trekker, men alle monner drar. Nå skal det dog sies at i akkurat dette med sommer-/ vitnertid burde flere land ha vært med så sånn sett er jeg enig med i at ulempene blir for drøye. Tror også USA kunne spart energi på en del andre områder før de gikk til slike drastiske skritt som dette.

Lenke til kommentar
Forøvrig: Hvorfor finnes det ikke noen etablert verdensklokke som alle de nevnte systemene kan ta utgangspunkt i? En klokke som ikke har tidssoner for ulike plasser på jorda, for ulike tider på året osv.

7990321[/snapback]

 

Den er etablert, heter UTC, og er vel basert på Greenwich Mean Time, men uten sommer- og vintertid. Tiden på Greenwich må naturligvis følge klokken i resten av landet, som da følger sommer- og vintertid. UTC gjør det MYE enklere å forholde seg til tidssoner, spesielt vet jeg at forum med brukere fra flere tidssoner har brukt UTC i bugfixer.

 

Noen Linuxservere er satt opp til å følge UTC mens andre er ikke det. Men de fleste som lager systemer lager dem for lokalmarkedet, og dermed tenker mange ikke på UTC eller andre tidssoner "som ikke angår oss", kun på de lokale variasjonene.

 

Hvis man baserer koden sin på kjente kodeeksempler, har man ikke engang laget de aktuelle funksjonene og dermed tenker man heller ikke over at det finnes ikke-planlagte konsekvenser av sommer- og vintertid. Da er det bare å håpe at koden er laget av noen med god forståelse for tidssoner.

 

Har selv måtte modifisere kode fra PHP.net fordi den gav feil resultater i forbindelse med sommer/vintertid. PHP 4 hadde begrenset funksjonalitet for å regne "dato + 1 dag" og en av de vanligste måtene dette har blitt utført på er å regne om datoen til en Linux timestamp, legge til 24*60*1000 millisekunder, og regne tilbake til en dato. Denne metoden tar dermed ikke hensyn til at det finnes døgn med 23 eller 25 timer. Heldigvis finnes det bedre måter å regne på.

Lenke til kommentar
Forøvrig: Hvorfor finnes det ikke noen etablert verdensklokke som alle de nevnte systemene kan ta utgangspunkt i? En klokke som ikke har tidssoner for ulike plasser på jorda, for ulike tider på året osv.

 

Det gjør vel i bunn og grunn det. Det er veldig mange systemer i verden som baserer seg på UT, som igjen er det samme som GMT uten justering for sommer-/vintertid.

Lenke til kommentar
Men det var vel det som var poenget, at dette har man visst i to år, og de fleste bedrifter har hatt tid til å gå igjennom koden. Dette skaper nok bare trøbbel om man har med særdeles useriøse aktører å gjøre...

7989997[/snapback]

 

Visste du dette for to år siden? Ikke jeg. Er det kanskje sånn at bare bedrifter som følger med på politiske diskusjoner kan regnes som seriøse?

 

Dette er IKKE en av de tingene som skiller mellom seriøse og useriøse aktører i mine øyne. Tviler på det sterkeste at Telenor har løftet en finger for å forberede se på hva som skjer hvis de har en kunde på amerikansk jord som starter en telefonsamtale på et uheldig tidspunkt akkurat den dagen.

 

Regner likevel Telenor som en seriøs aktør.

Lenke til kommentar
Men det var vel det som var poenget, at dette har man visst i to år, og de fleste bedrifter har hatt tid til å gå igjennom koden. Dette skaper nok bare trøbbel om man har med særdeles useriøse aktører å gjøre...

7989997[/snapback]

Visste du dette for to år siden? Ikke jeg. Er det kanskje sånn at bare bedrifter som følger med på politiske diskusjoner kan regnes som seriøse?

Nei, men vi må regne med at fokuset har vært litt annet i de områdene som faktisk blir rammet av dette enn i Norge?

 

Slike avgjørelser gjøres IKKE uten at de har regnet ut at det lønner seg i kroner og øre.

Det ville ikke vært noen nyhet om det ble gjort en politisk avgjørelse/hestehandel som ikke var ordentlig gjennomtenkt. Det skjer bortimot hele tiden, dvs forslag som i utgangspunktet har potensial, blir gjennom diverse kompromiss redusert til svada og tullball. Det er en av ulempene med det politiske systemet vi har, i USA er det faktisk noe bedre ettersom de i praksis bare har to partier å forholde seg til, men interessene er selvfølgelig like mange.

Lenke til kommentar

Det greieste hadde vært å kvitte seg med sommer- og vintertid synes nå jeg. Men heldigvis har vi urverk som kjører på senderen i Braunschweig. Takk og pris for det.

 

Overgang til sommertid har ødelagt for meg en gang for mye. :!:

Endret av G
Lenke til kommentar
Sommetid er noe tull. Det er de fleste enige i (i allefall de som har kyr)

 

Selv bor jeg i den nordlige landsdelen. (Den som har middnattsol/mørketid). Her burde vi innført 28 timers døgnet. Bare jobbet 4 litt lengere dager i uken. og sluppet mandagen. Ingen liker mandager har jeg forstått  :hmm:

 

Les mer om 28 timers døgnet her http://www.dbeat.com/28/

8006729[/snapback]

Artig konsept. Er ikke naturlig rytme på 25 timer (eller var det 26 timer??) eller noe sånn, fra ett mørkerom eksperiment gjort for en del år siden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...