Gå til innhold

Hauppauge WinTV-HVR4000 erfaringer?


goli4th

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å bruke det kortet med CD/Viasat må du ha Common Interface (CI) og CA-modul (CAM). Det går visstnok ikke an å sende det dekodede signalet digitalt fra dekoderboksen til et DVB-S-kort. Derfor må man kjøre dekodingen i datamaskinen. Problemet er at det er ikke helt sikkert at man får gjort den dekodingen i datamaskinen, da de de skal ha begynt å parre kort mot dekoder, slik at man ikke får brukt andre enn de godkjente dekoderne fra satelittleverandørene...

Lenke til kommentar
For å bruke det kortet med CD/Viasat må du ha Common Interface (CI) og CA-modul (CAM). Det går visstnok ikke an å sende det dekodede signalet digitalt fra dekoderboksen til et DVB-S-kort. Derfor må man kjøre dekodingen i datamaskinen. Problemet er at det er ikke helt sikkert at man får gjort den dekodingen i datamaskinen, da de de skal ha begynt å parre kort mot dekoder, slik at man ikke får brukt andre enn de godkjente dekoderne fra satelittleverandørene...

7722098[/snapback]

 

Hm... har hørt om noe lignende jeg også, men håper at det ikke skjer. Ser ikke vitsen med å gjøre det... poenget må være å tyne mest mulig penger ut av folk.

 

Det var decoding i pc'en jeg tenkte på ved bruk av CI og CAM. Skal visst komme en sånn kortleser til dette kortet snart.

Lenke til kommentar

Det kommer CI som du putter i USB-porten. Denne koster 1000 spenn, hvilket jeg synes er litt i meste laget (spesielt når det koster ca. 100€ for DVB-S-kort og CI i Tyskland). Dette er da med DVB-S og ingen andre innganger. Så må man i tillegg kjøpe CAM! 2700 pluss CAM er litt i overkant for min del, og er dobbelt så mye som fullt oppsett fra dvbshop.net (inkl CAM). Spesielt dyrt blir det jo når det ikke er støtte for mpeg4 heller (som blir det CD skal kjøre HD over). Men kjøper man her i landet, har man jo også lettere mulighet for angrefrist hvis det likevel ikke skulle funke ;)

 

Når det gjelder parring og sånn, tror ejg det er fordi de helst ikke vil ha dekoderutstyr med nettverksmulighet (slik at man kan ta opp og spre det via internett...)

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Har nå allerede kjøpt korttet og venter på at de skal få ut fingeren så jeg kan få

kjøpt denne USB-kortleseren.

Man skal, i teorien, kunne ta inn både CD og VS på dette kortet uten CAM - kun

ved å benytte kortleseren. Når det er sagt, så skal egentlig hvilken som helst

kortleser kunne benyttes ettersom dataene blir hentet rått fra kortet uansett.

 

Tenkte jeg skulle prøve dette ut, bare jeg får tiden til å putte kortet i HTPC'n min.

 

Når det gjelder DVB-S2 så er det HDTV, kort fortalt. CD skal sende i et format

som kortet skal takle etter hve jeg har skjønt. Men å påstå det uten at jeg har

testet det skal jeg avstå fra. ;)

 

Uansett, skal holde dere oppdatert her når jeg får ut min (!) finger... ;)

Lenke til kommentar

Finfint. Jeg får mitt kort i morgen, og har allerede mottatt min smartkortleser (generisk type). Men du må nok ha en CAM i tillegg til CI for å få lest kortet. CI er bare et adapter så du får koblet til en CAM. Og CAM tilbyr hardware som leser de krypterte dataene fra kortet. Det finnes 3.-parts software som gjør dette (bl.a. i Dreambox). Dette vil jeg dog ikke diskutere her, da det er i grenseland til piratvirksomhet.

 

Edit: Steike, nå ser det ut til at Smart CI-enheten har blitt utsatt med en MÅNED!

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

jeg har også vurdert dette kortet med usb CI modulen, da jeg synes løsningen med dekoder fra CD koblet til et hauppage MCE 150 kort ikke gir spesielt bra bile på min 37 LCD.

Men hva menes det med at man må ha CAM? Jeg veit ikke hva CAM er. Vil det si at denne løsningen ikke vil funke hvis man ikke har CAM.

 

Fred

Lenke til kommentar

CAM = Conditional Access Module. Dette er et slags PCMCIA-kort med en smartkortleser og hardware dekryptering av kortinformasjonen. Denne modulen må velges etter hvilken kryptering leverandøren din bruker. CD bruker Conax, så du må skaffe en Conax-CAM. For at du skal kunne bruke CAM med TV-kortet ditt trenger du CI - Common Interface. Det er det du får i den usb-enheten fra Hauppauge. Andre kort, f.eks. Technotrend, har kabeltilkobling av CI.

 

Du må da ha CAM som støtter abonnementskortet ditt og CI som støtter tv-kortet. Dessverre er det noe vanskelig å få tak i CAM i butikker i Norge. En norsk webshop som kan sjekkes ut er Sagi . Denne er dog SVINEDYR. Anbefaler heller å sjekke ut DVBShop. Der får du Conax CAM til 50€.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar
CAM = Conditional Access Module. Dette er et slags PCMCIA-kort med en smartkortleser og hardware dekryptering av kortinformasjonen. Denne modulen må velges etter hvilken kryptering leverandøren din bruker. CD bruker Conax, så du må skaffe en Conax-CAM. For at du skal kunne bruke CAM med TV-kortet ditt trenger du CI - Common Interface. Det er det du får i den usb-enheten fra Hauppauge. Andre kort, f.eks. Technotrend, har kabeltilkobling av CI.

 

Du må da ha CAM som støtter abonnementskortet ditt og CI som støtter tv-kortet. Dessverre er det noe vanskelig å få tak i CAM i butikker i Norge. En norsk webshop som kan sjekkes ut er Sagi . Denne er dog SVINEDYR. Anbefaler heller å sjekke ut DVBShop. Der får du Conax CAM til 50€.

7845957[/snapback]

 

Ok, takk for kjapt svar.

For å summere opp om jeg har forstått det riktig. Jeg kjøper f.eks. HVr4000 og CI usb modulen fra hauppage. Så kjøper jeg Conax CAM modulen som jeg setter kortet fra CD i. Så stapper jeg CAM modulen usb CI modulen? Og så burde det funke ?

 

Finnes det noen mulighet for å isteden kjøpe en HD-tv dekoder fra CD, koble den via HMDI eller DVI i et tv-kort i HTPC'en min og på den måten få mulighet for HD-tv og for å få et bedre bilde en nåværende løsning med MCE150 og vanlig

dekoder fra CD.

 

Eventuelt finnes det et kort som er betydlig bedre en MCE150 til analog tv?

Lenke til kommentar

Eventuelt finnes det et kort som er betydlig bedre en MCE150 til analog tv?

 

7846019[/snapback]

 

Å kjøpe analogt kort nå er vel egentlig penger ut vinduet, siden det faktisk ikke er så "lenge" til de analoge sendingene forsvinner. Da trenger man mpeg4 tv-kort som ikke finnes på markedet i dag. Men må vel ha decoder i tillegg der også...

 

http://www.hardware.no/artikler/multimedia...kkenettet/35416

Lenke til kommentar

Her har du et kort som tar RGB-video rett inn (så du fikser en overgang fra RGB-scart til phono).

http://www.vendur.no/catalog/product_info....products_id=344

 

CDC5050 har i hvert fall RGB ut. Har ikke testet denne, men kan skrive under på at komposittutgangen er noe skikkelig makkverk av dimensjoner. Bruker den nå før jeg får tak i CI til HVR-4000-kortet mitt. HDMI/DVI-inn har jeg ennå tilgode å se... :hmm:

 

Når det gjelder erfaringer, så funker det fint rett ut av boksen med Vista RC2 (x86), men du må legge inn siste drivere fra hauppauge for å få den til å funke i MCE. Lastet ned universal dvb-receiver fra http://www.reycom-mediacenter.ch/rmc1.asp (kan legges inn på engelsk) for å få DVB-S i MCE, men får ikke sett hvordan dette vil funke før jeg får CI/CAM. Håper også å få det til i MythTV i Linux, men å legge inn drivere er litt småkøddent. Sjekk ut www.linuxtv.org for mer info om HVR-4000-drivere.

Lenke til kommentar

CDC5050 har i hvert fall RGB ut. Har ikke testet denne, men kan skrive under på at komposittutgangen er noe skikkelig makkverk av dimensjoner. Bruker den nå før jeg får tak i CI til HVR-4000-kortet mitt. HDMI/DVI-inn har jeg ennå tilgode å se... :hmm:

 

7846668[/snapback]

 

Jeg har en CDC-7000ST decoder. Hvilket kort burde jeg ha og hvilken utgang burde jeg bruke for å få best mulig bilde (Så lenge jeg ikke kan koble kabelen rett i et DVB-S kort)? Jeg koblet decoderen rett i tv'en og da fikk jeg betydlig mye bedre bilde en å bruke en phonokabel fra dekoderen til mce150 kortet, og så dvi/hdmi til tv'en.

Lenke til kommentar

Du må nesten sjekke med manualen på dekoderen din. Enten har den kompositt og rgb-scart, eller det med s-video i tillegg.. Har den s-video-ut via scart (og seff scart-s-video-adapter), får du noe bedre bilde. Problemet er at rgb-inngang stort sett bare finnes på tv-er. RGB er heller IKKE det samme som komponent-signaler. RGB er ferdig demukset PAL-signal, mens komponent er selve PAL-signalet, og de passer ikke sammen. Dette sweetspot-kortet skal gi en RGB-inngang for bruk med bl.a. ffdshow og dscaler-bruk. Er dog usikker på hvordan dette vil funke i f.eks. MCE...

Lenke til kommentar

Vil anbefale å vente med noe innkjøp til (ikke av selve kortet) HVR-4000. Det ryktes

om at "noen" lager programvare for dekoding så man slipper CI/CAM-grensesnittet.

Og det er ikke umulig ettersom man har klart det på DreamBox - der har man SoftCAM

og jeg tror nok vi kommer til å se noe lignende til HVR-4000.

Ikke er det ulovlig heller, ettersom man må ha gyldig abm med kort for å få sett

på kanalene. :)

 

CI-modulen til kortet er utsatt på levering pga problemer med godkjenning etter

hva jeg har hørt. Nå er dette fra en venn av en venn og en annen venn, så hvor

troverdig det er skal jeg ikke spekulere i. :)

 

Når det er sagt, så har jeg også "hørt" at Norsk-Tipping sin kortleser skal klare

å lese CD-kort. Den tar dog ikke VS. Jeg har ikke fått testet dette enda. :)

 

Edit: Vil bare få gjøre oppmerkssom på at det ikke er mulig å se kanalene uten

å betale for de. Om det er mulig vet jeg ikke - og jeg er ikke interessert i det heller.

Det jeg vil vite er om jeg kan bruke HVR-4000 til å se på CD-kanalene jeg betaler

for, ikke noe annet enn det. :)

Endret av DelCasa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...