Gå til innhold

Hauppauge WinTV-HVR4000 erfaringer?


goli4th

Anbefalte innlegg

Å kjøpe analogt kort nå er vel egentlig penger ut vinduet, siden det faktisk ikke er så "lenge" til de analoge sendingene forsvinner. Da trenger man mpeg4 tv-kort som ikke finnes på markedet i dag. Men må vel ha decoder i tillegg der også...

Har du sjekket hvilket TV kort som diskuteres her?

 

Dette er nemlig et mpeg4 TV kort som du påstår ikke finnes på markedet!

 

Det mottar analoge TV-signaler, s-video signaler, kompositt-signaler, FM-Radio, digitalt bakkenett (DVB-T), digital satellitt (DVB-S) og ikke minst den nye HDTV satellitt standarden DVB-S2.

 

Det fungerer utmerket på mpeg4 sendingene (HDTV / DVB-S2) som finnes på satellitt idag, og jeg forutsetter at mpeg4 chippen også kan brukes til å dekode mpeg4 DVB-T sendinger som kortet også har mottaker for.

 

Kortleseren til Norsk Tipping er forøvrig bare en kortleser, ikke en CAM-slott, men man kan selvfølgelig ikke utelukke at tredjeparts-plugin kan støtte dette.

 

Når USB-CI løsninga kommer så plugger jeg selvfølgelig inn en universal-CAM slik som T-Rex Supermodule som dekoder det meste.

 

EDIT: Når det gjelder HDTV tilkobling til ekstern TV istedenfor PC-skjerm så har ikke det noe å gjøre med TV-Kortet, du trenger bare ett skjermkort med HDMI utgang (det finnnes flere), eller at TV'en kan ta VGA/DVI signaler.

Endret av DataNissen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å kjøpe analogt kort nå er vel egentlig penger ut vinduet, siden det faktisk ikke er så "lenge" til de analoge sendingene forsvinner. Da trenger man mpeg4 tv-kort som ikke finnes på markedet i dag. Men må vel ha decoder i tillegg der også...

Har du sjekket hvilket TV kort som diskuteres her?

 

Dette er nemlig et mpeg4 TV kort som du påstår ikke finnes på markedet!

 

7885455[/snapback]

 

Svaret mitt handlet om PVR150MCE kortet. Det har kun mpeg2.

 

Når det gjelder HVR4000 står det ikke klart hvilket format den støtter på DVB-T. Er jo mpeg2 som er standarden der i Sverige. På DVB-S2 er det nok mpeg4 ja, siden det står H264 som er mpeg4 layer10.

 

Spela in analoga sändningar eller dina egna hemvideor genom att välja ”good, better, best” MPEG-2 komprimering.Lyssna på och spela in FM radio!

Lenke til kommentar
Svaret mitt handlet om PVR150MCE kortet. Det har kun mpeg2.
Tja, det var uttalelsen fra deg om at mpeg4 kort ikke fantes som jeg kommenterte: Da trenger man mpeg4 tv-kort som ikke finnes på markedet i dag., og det var jo nettopp et mpeg4 tv-kort nevnt i tittelen som blir diskutert.

 

Når det gjelder HVR4000 står det ikke klart hvilket format den støtter på DVB-T. Er jo mpeg2 som er standarden der i Sverige. På DVB-S2 er det nok mpeg4 ja, siden det står H264 som er mpeg4 layer10
Som jeg påpekte så forutsetter jeg at det bare er ett løsbart driverproblem med hensyn til eventuelle kommende mpeg4 DVB-T sendinger. Kortet har jo all hardwaren som trenges, og mpeg4 chippen er en selvstendig chip på kortet, dvs ikke integrert del av DVB-S2 chippen og dermed låst til å kun brukes der.
Lenke til kommentar
Svaret mitt handlet om PVR150MCE kortet. Det har kun mpeg2.
Tja, det var uttalelsen fra deg om at mpeg4 kort ikke fantes som jeg kommenterte: Da trenger man mpeg4 tv-kort som ikke finnes på markedet i dag., og det var jo nettopp et mpeg4 tv-kort nevnt i tittelen som blir diskutert.

 

Når det gjelder HVR4000 står det ikke klart hvilket format den støtter på DVB-T. Er jo mpeg2 som er standarden der i Sverige. På DVB-S2 er det nok mpeg4 ja, siden det står H264 som er mpeg4 layer10
Som jeg påpekte så forutsetter jeg at det bare er ett løsbart driverproblem med hensyn til eventuelle kommende mpeg4 DVB-T sendinger. Kortet har jo all hardwaren som trenges, og mpeg4 chippen er en selvstendig chip på kortet, dvs ikke integrert del av DVB-S2 chippen og dermed låst til å kun brukes der.

7892930[/snapback]

 

Jeg stolte på artikkelen som jeg linket til i det innlegget:

 

http://www.hardware.no/artikler/multimedia...kkenettet/35416

 

Der påstås det vel at det ikke finnes mpeg4 DVB-T kort enda, siden de fleste land benytter mpeg2. Men hvis HVR4000 støtter DVB-T mpeg4 er det jo ikke noe problem :)

Lenke til kommentar
Hei baronKanon

 

ser at CI leseren har blitt utsatt til 1. april på Komplett. Legger du ut en liten test av HVR4000 kortet og CI-leseren osv. når det en gang kommer og du har fått testet det? Det hadde vært flott!

7889516[/snapback]

 

Da er det nesten så jeg vurderer å sende kortet tilbake til Komplett med krav om full refundering, da dette kortet ikke tilfredsstiller mine krav og det komplett har lovet. Synes det er dårlig gjort å markedsføre et kort for å love at "veldig snart" kommer muligheten til faktisk å få brukt kortet! Jeg har per dags dato ikke hatt nytte av et kort som står i en PC og ikke tar inn en eneste kanal :thumbdown: Har fortsatt et lite håp om å bruke Linux og softcam, men det får vi se på etter hvert. Får jeg det til å funke, sier jeg farvel til windows og går rett på mythTV

Lenke til kommentar

Apropos mpeg4/divx!

 

Plextor convertX er kanskje verdt en titt?

 

Jeg har lillebroren til denne på jobb (uten antenneinngang) og den er _genial_.

Har digitalisert mang en VHS med den.

 

Men nå vet jeg ikke hvordan den med antenneinngang fungerer som pvr, men det går det kanskje an å finne ut.

 

Uansett.. genial sak. Komprimerer direkte til divx i hardware.

 

Edit: ser noen klager over at lyden kommer utav sync. Dette er kanskje et driverproblem? Har i alle fall ikke merket noe til det på den versjonen jeg har. Pc'n jeg har brukt den på har vært en Athlon64 3200+, 1GB ram, 74GB raptor gen1. Kan heller ikke si jeg har merket noe til at den krever systemressurser... langt derifra.

 

Her er flere tester.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Så lenge man får tak i transport streamen så vil det meste være mulig i software.

Driver nå å tester bruk av ProgDVB mot Hauppauge WinTV-HVR4000 kortet. Fant ut at kortet i driverne støtter Microsoft sin BDA (Broadcast Driver Architecture) standard som åpner for tredjeparts programvare blant annet ved å gi direkte tilgang til transport-stream.

 

Til for eksempel ProgDVB finnes det mange tredjeparts plugins kom kan være av interesse hvis man ønsker å se kodede kanaler. Får teste litt i helga hvis jeg har tid...

Endret av DataNissen
Lenke til kommentar
Til for eksempel ProgDVB finnes det mange tredjeparts plugins kom kan være av interesse hvis man ønsker å se kodede kanaler. Får teste litt i helga hvis jeg har tid...

7911581[/snapback]

Hvordan har testinga de gått? Vil dette kunne funke med MCE?

7925187[/snapback]

Sliter med å få ProgDVB til å fungere godt med 4-1 DiSEqC switchen jeg bruker, så jeg skal teste en annen switch i ettermiddag, men programmet Home-Theatre fungerer fint.

 

Så langt har jeg iallefall verifisert at soft-cam plugins virker (og det finnes slikt også for Conax og NDS), men om det er mulig å bruke Omenikey Cardman kortleseren til Norsk Tipping/Buypass for original-kort krever nok litt mer graving.

 

Når det gjelder MCE vet jeg ikke, men Hauppauge driverne har iallefall MCE støtte.

Lenke til kommentar
Jeg blir litt svett av å lese detta  :hmm: . Men hvis noen av dere vil ta bryet og lese for så og komme med en liten tilbakemelding på hva som funker (?) og hva som ikke funker med CD og DVB-S hadde det vært flott  :D

7932121[/snapback]

 

Hm... like mye famling der også... Men en sier ihvertfall at dvb-t delen av HRV4000 ikke støtter mpeg4. Men om han er et orakel, vet ikke jeg :roll:

Lenke til kommentar
Nå ser jeg at Hauppauge CI modulen på Komplett har blitt utsatt nok en gang til 1. Mai. Finnes det INGEN andre muligheter med f.eks. et annet merke på CI kortleseren el. lign?

7948195[/snapback]

En Common Interface er IKKE en kortleser, men er slotter slik du ser på bærbare PC'er hvor du kan plugge inn egen hardware (PCMCIA, CardBus kort), i dette tilfelle en CAM, f.eks en Conax CAM som du putter ditt Canal Digital kort i.

 

Siden Hauppauges CI er USB basert og ikke noe som kables direkte til kortet så kan nok hvilken som helst CI brukes, og programmer som ProgDVB har egne settinger for dette, sannsynligvis uavhengig av hva DVB kortet tilbyr, - du oppgir bare hvilken COM port som skal brukes.

CI er spesifikt for kortet, dessverre. Det er der for å gi et interface til CA-moduler fra tuner. Og i dette tilfellet er tuneren tv-kortet.

7948255[/snapback]

Neida, en CAM som du putter inn i en Common Interface kan være hva som helst, og hvis du har tenkt å bruke ditt Canal Digital eller Viacess kort så vil det aldri komme offisielle løsninger for dette, så å tro at Hauppauges CI løsning kan brukes direkte er nok feil.

 

Både Canal Digital og Viasat operer med kort som låses til serienummeret i tuneren, og CD nekter å ha deg som kunde hvis du sier at du skal bruke kortet i en CAM, og til Viasat sitt kodesystem (NDS) så finnes ikke engang CAM'er på markedet, bortsett fra de som kabel-TV selskap til nød kan få (selv de har problemer).

 

Dette var teorien, - CD's kort paring virker ikke, - låste kort fungerer vissnok fint i en CAM, og DreamBox, Relook eiere mfl verifiserer kjapt at de kan bruke begge kort i samme tuner hvis man tar i bruk den rette softwaren eller egne uoffisielle universal-CAM'er.

 

I praksis så må du derfor ut på "gråmarkedet", dvs bruke en kortløsning som medfører hardware/software som hverken Canal Digital eller Viasat godtar, selv om du vitterlig betaler for mottak kanalene.

 

Hvis jeg skal kjøpe en CAM til bruk her så ville jeg ha kjøpt en T-REX SuperModule, som er nyeste modell av de gamle Dragon CAM'ene.

 

Ellers har du jo mulighet for kort-deling over internett hvis ditt (eller forsåvidt andres) kort sitter i en DreamBox eller lignende.

 

Forøvrig ser jeg at Hauppauge skal ha stand på CeBIT messa i Mars, og jeg har tenkt å besøke standen deres blant annet for å spørre om CI enheten.

 

Har desverre lite med tid til å teste Hauppauge kortet mitt de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...