Gå til innhold

Advarer mot Vista


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bedre nettverksmuligheter, bedre sikkerhetsfunksjoner, bedre overvåking av ytelse på maskinen, utvidede rapporter om hva som skjer med PCen til enhver tid, foreldrefunksjoner som hindrer uønsket bruk av PCen. Bare les andre og tredje post, det er mange grunner å gå over til Vista.

 

Jeg skjønner dog at folk venter. Vista er et ferskt OS, og med XP viste at MS brukte tid på å få et polert OS. Jeg tror til tross for dette at Vista ikke er i nærheten av hva XP var kvalitetsmessig når det ble lansert. Jeg har faktisk opplevd å ha mistet en bug fra XP ved overgangen til Vista. Det må da bety noe, eller?

Lenke til kommentar

De fleste av argumentene synest jeg var helt bak mål. Jeg kan forstå at de ikke ser fordelene med Vista. Hadde de kommet med argumenter som at Vista sløser mye med systemressursene, de fleste skole-pcer ikke vil klare det, og at DRM kan være en hindring for elever, så hadde det vært mer forstårelig.

Lenke til kommentar
Bedre nettverksmuligheter, bedre sikkerhetsfunksjoner, bedre overvåking av ytelse på maskinen, utvidede rapporter om hva som skjer med PCen til enhver tid, foreldrefunksjoner som hindrer uønsket bruk av PCen. Bare les andre og tredje post, det er mange grunner å gå over til Vista.

 

Jeg skjønner dog at folk venter. Vista er et ferskt OS, og med XP viste at MS brukte tid på å få et polert OS. Jeg tror til tross for dette at Vista ikke er i nærheten av hva XP var kvalitetsmessig når det ble lansert. Jeg har faktisk opplevd å ha mistet en bug fra XP ved overgangen til Vista. Det må da bety noe, eller?

7703222[/snapback]

Har selv både vista og XP .. og ytelsen på PC-en er lavere med Vista enn med XP (en god grunn)

Hva er bedre med nettverksmulighetene i Vista kontra XP (ikke sarkasme, vet det bare ikke)

 

Jobber selv på en skole der vi har ca 250 til 400 PCer (skolens) + 400 bærbare (elevenes, 700 bærbare til neste år) PC'er.

de ferreste av skolens vil kunne kjøre Vista på en fornuftig måte. Å oppgradere PC'ene vil koste en formue. Å betale mellom 1,5 og 2 millioner for å oppgradere maskinparken til vista kompabilitet og samtidig miste viktige programmer som ikke er klare for vista ennå (MathCad) gjør at vi ikke kommer til å oppgradere med det første.

 

Å betale seg inn i problemer.... skjønner dette veldig godt...

XP fungerer utmerket til bruken vi har i dag.. og vi ser heller mot *nix for alternative OS'er.. men dit har vi ikke kommet ennå .

Endret av idos
Lenke til kommentar

DRM er noe tull ja, men windows XP begynner å få en god del av det den også. I noen tilfeller virker DRM mot sin hensikt, men de som står med pengene synes det er verdt bryet.

 

Jeg er enig i at Vista er for ungt for å tas i bruk for seriøse gjøremål. I tillegg er det som effikan sier; at Vista drar for mye ressurser. I tillegg er jeg SVÆRT betenkt at Microsoft dropper å slippe Direct X 10 til Windows XP, men det er vel kapitalismen i et nøtteskall vi ser her.

Lenke til kommentar
Bedre nettverksmuligheter, bedre sikkerhetsfunksjoner, bedre overvåking av ytelse på maskinen, utvidede rapporter om hva som skjer med PCen til enhver tid, foreldrefunksjoner som hindrer uønsket bruk av PCen. Bare les andre og tredje post, det er mange grunner å gå over til Vista.

På denne måten er MS ganske lite oppfinnsomme, tror vi har hørt ca denne påstanden for hvertfall de 2 siste versjonene av NT OS.

 

Jeg kan vel heller ikke se noen helt klare fordeler med å gå over til Vista akkurat nå, kanskje flere ulemper. Umodne drivere, enkelte enheter vil du slite med å finne drivere til og andre småbugs. Jeg antar at skoleøkonomien i England er ganske lik som i Norge, dvs ikke all maskinvare er ny og jeg vil påstå at Vista passer best på helt nye og kanskje litt kraftige maskiner. Skulle jeg kjøpt en ny bærbar tror jeg faktisk jeg hadde valgt Windows XP enda, da jeg neppe tror Vista bidrar til å øke batterilevetiden(heller omvendt) og heller ikke bedre bruk av de litt mer begrensede ressursene.

 

Edit: Jeg har kjørt Windows Vista RC2 ganske lenge, så jeg er like "nyfiken" som resten av dere, men det er anderledes å ha den på en hjemmedatamaskin og å spre Vista på ett helt skolenettverk.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
DRM er noe tull ja, men windows XP begynner å få en god del av det den også. I noen tilfeller virker DRM mot sin hensikt, men de som står med pengene synes det er verdt bryet.

 

Jeg er enig i at Vista er for ungt for å tas i bruk for seriøse gjøremål. I tillegg er det som  effikan sier; at Vista drar for mye ressurser. I tillegg er jeg SVÆRT betenkt at Microsoft dropper å slippe Direct X 10 til Windows XP, men det er vel kapitalismen i et nøtteskall vi ser her.

7703303[/snapback]

 

for et idiotisk svar!

XP får ikke noe mer DRM, men alle de som bruker andre microsoft applikasjoner får det, f.eks. windows media player.

 

ang. DX10, hvis du hadde tatt deg bryet med å lese litt om saken, så hadde du visst at det er på et økonomisk plan umulig å få DX10 inn i XP, bla.a. pga. hvordan det er knyttet til kjernen i vista, men også med tanke på hvordan drivere skrives til vista, som ikke er likt hvordan de skrives til XP.

Lenke til kommentar

jeg kobber som IKT lærling på en skole, og ser potensialet til vista på flere områder her...

Men så har vi ikke kraftig maskinvare på de aller fleste pc-ene til å kjøre vista, tror heller ikke at det her vil bli kjøpt inn vista før der følger med pakker vi kjøper, da vi trenger pc-er...

 

Jeg bruker også Vista hjemme, og er storfornøyd, og syntes maskinen min yter mye bedre enn da jeg brukte xp.

Lenke til kommentar
De fleste av argumentene synest jeg var helt bak mål. Jeg kan forstå at de ikke ser fordelene med Vista. Hadde de kommet med argumenter som at Vista sløser mye med systemressursene, de fleste skole-pcer ikke vil klare det, og at DRM kan være en hindring for elever, så hadde det vært mer forstårelig.

7703235[/snapback]

Helt bak mål? Alle OS som Microsoft har laget har hatt barnesykdommer i starten. Problemer = nedetid = uefektivitet. Hvorfor rulle ut Vista nå og kanskje være nødt til å fikse/endre noe på 3-400 maskiner et par gang i måneden? Det skaper mye ekstra arbeid for IT personalet. Da er det bedre å vente i 6-12 måneder, slik at hvertfall de værste feilene er luket ut.

Kan ta et kjapt eksempel som jeg har opplevd her på jobb: IE7 fungerer ikke sammen med Citrix web-client. Vista leveres vell med IE7, så derfor er det uaktuelt for oss å oppgradere til Vista. Men det kommer en løsning på det har Citrix lovt.

Lenke til kommentar

å installere Vista på en flåte av "utdaterte" bærbare skolepcer, intel grafikk & 256Mb delt minne for så å få en pc-park med treigere pcer, kanskje flere systemkrasj og dårligere batterilevetid..?

 

En skolepc skal jo i utgangspungtet bare brukes til word, exel, internett & div lite resurskrevende forelesninger...? Windows XP klarer jammen meg den jobben i 10år til... Om noen år når maskinparken er oppdatert såpass at grafikk og minne klarer å kjøre vista, og barneproblemene er luket ut så blir det nok vista på skolenes bærbare også tenker jeg...

 

Vista virker å være mere for hjemme/gaming-pcn, ikke for kontor/bærbar-pcn...

Lenke til kommentar

Jeg ser mye for og imot her, men jeg ser lite konkrete svar på hvor for gå over eller hvorfor ikke gå over til Vista. De største grunnene til å ikke gå over til Vista i min mening er at det koster for mye penger å kjøpe nok lisenser og Vista kommer til å slite med noen slitsomme barne sykdommer i en god tid fremover. Så hvorfor gå over på et så stort plan?

 

Jeg ser grunnen til at privat personer kjøper Vista, de har mer kontroll over hva de har i maskinene sine enn hva en skole klarer.

 

Hva en tjener skole på det egentlig i form av nettverks muligheter? Det er vel samme om kjører Xp eller vista på det området. I skole sammenheng må det sees på som et ett lav prioritets nett. Det er ikke mye trafikk som går i mellom datamaskiner eller i mellom PC og SERVER. Det for det meste bare dokumenter o.l. som blir sent i mellom dem. Ikke store trangen for stor sikkerhet der i gården. Og når vi snakker om det... Fleste skole administratorer er overarbeidet og underbetalt for alle de virus, spywares og malwares de må fjerne hver dag fordi FSIMST.

 

Og hva er vitsen med alle de fine ekstra sikkerhets funksjonene i Vista når Longhorn Server er ikke nær RTM enda.

 

Hva trenger en skole vel med DX10?? Det skal sjeldent eller aldri spilles der og i student versjonen av vista så er ikke AERO med, fordi MS mener at det er bortkastet resurser på en skole maskin.

 

Og når du snakker om hacking av nettverk på skoler, det fleste hacks som blir gjort på skoler er gjort av amatører som tror de kan hacke seg inn på en maskin bare fordi de har installert et script på maskinen de går inn på... Dessuten finnes det en haug av software firewalls som gjør en bedre jobb enn hva WFW gjør. Og det er ikke de virkelige hackerne som gjør dette... Det er wannebe's som gjør det... Hva skal vel en hacker med tilgang til elev-nettverket?

 

Dette er bare noen små tanker som slo meg når jeg leste det som var skrevet her....

Endret av lordwolfy
Lenke til kommentar

Sjønner ikke poenget med at skoler skal ha annet enn linux. Linux har alle tilganger på bilige/gratis programmer som man trenger i skolen... det blir anerledes når man dirver med autocad osv i høyere utdanning, men til vanlig office bruk får du en prisforsjell på ca 3000kr per pc. det vill si at for vær pc til skolen får man en til...

Lenke til kommentar

[

7703235[/snapback]

IE7 fungerer ikke sammen med Citrix web-client. Vista leveres vell med IE7, så derfor er det uaktuelt for oss å oppgradere til Vista. Men det kommer en løsning på det har Citrix lovt.

7703353[/snapback]

 

IE7 fungerer fint mot citrix her på jobb iallefall..

Ja, open office er en fin ting ;)

Endret av S_tone_meg
Lenke til kommentar
Må innrømme at jeg fremdeles bruker Win2000, og vurderte litt å gå over til XP når Vista kom, men jeg ser egentlig ikke fordeler med noen av de to for mitt bruk.

7703330[/snapback]

Etterhvert som MS slutter å oppdatere W2K, så er det nok ett poeng i å gå over til Windows XP hvertfall, men Vista er såpass ressurskrevende at man bør tenke 2-3 ganger før man innstallerer det på en litt eldre maskin som allerede fungerer greit.

Lenke til kommentar

John Carmack om Vista / 10 DX:

 

"Carmack: It’s a tough thing for Microsoft, where, essentially, Windows XP was a just fine operating system. Before that, there were horrible problems with Windows. But once they got there, it did everything an operating system is supposed to do. Nothing is going to help a new game by going to a new operating system. There were some clear wins going from Windows 95 to Windows XP for games, but there really aren’t any for Vista. They’re artificially doing that by tying DX10 so close it, which is really nothing about the OS. It’s a hardware-interface spec. It’s an artificial thing that they’re doing there. They’re really grasping at straws for reasons to upgrade the operating system. I suspect I could run XP for a great many more years without having a problem with it."

Lenke til kommentar
Sjønner ikke poenget med at skoler skal ha annet enn linux. Linux har alle tilganger på bilige/gratis programmer som man trenger i skolen... det blir anerledes når man dirver med autocad osv i høyere utdanning, men til vanlig office bruk får du en prisforsjell på ca 3000kr per pc. det vill si at for vær pc til skolen får man en til...

7703369[/snapback]

 

 

Flere programmer som brukes i videregående skole er samme programvare som brukes i bedrifter , høyereutdanning slik at nytteverdien er stor.

 

Vi bruker MathCAD til matematikk, forskjellige *CAD til teknisk tegning på mekaniske fag.

 

Vi bruker OpenOffice til ordinære kontor applikasjoner.

 

Vi leter fremdeles etter gode * nix alternativer til spesielt MathCad.(WINE fungerer ikke på grunn av krav til .NET 1.1 ....

(En må prøve MatCad for å forstå hvor godt det er til alt fra enkel matematikk (intuitivt og raskt) til avanserte beregnigner.

Lenke til kommentar

Har fått vista av skolen min og er enig, forskjellen fra win xp er minimal. Det er ett evig mas når man skal kjøre ting. Systemet er rett og slett for nytt, så vurderingen høres fornuftig ut. Det er bedre med noe stabilt som man kan i produksjonssystemer enn noe kliss nytt som ikke har vært testet mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...