Gå til innhold

Femdobler skjermoppløsningen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjermen er det eneste som hindrer meg fra å kjøpe Nokia N95. Hadde N95 hatt VGA-skjerm eller SVGA-skjerm, så hadde jeg kjøpt den på flekken, samma om jeg måtte lade den 2 ganger daglig.

 

Håper Nokia gjør som Hitachi og lager en megaskjerm. Nå skal jo forresten SE komme med Bravia til mobiler. Håper de i tillegg til størrelse, også øker oppløsningen. Gleder meg i alle fall til det kommende året, og håper det kommer skjermer med mer enn QVGA og N80/N90-oppløsningen. :)

 

God jul og godt nyttår alle sammen ;)

Tinki Winki

Lenke til kommentar
vi i Europa knapt har sett skjermer med en tredjedels oppløsning av VGA på 320 x 240 punkter
QVGA betyr vel fjerdedels VGA-oppløsing. ;)

7599083[/snapback]

Jepp. 320x240 er nøyaktig kvartparten av VGA-oppløsningen 640x480.

 

Ellers så ser jeg ikke poenget med så høy oppløsning på en så liten skjerm. Pixeltettheten blir jo så høy at man trenger lupe for å se detaljene i skjermbildet. Faktisk blir det hele 160 pixler for hver kvadratmillimeter på skjermen.

Som om det ikke var vanskelig nok å se pixlene på en Nokia N73 med 43 pixler per kvadratmillimeter.

 

15:9-formatet er vel ikke veldig godt tilpasset noe som helst heller. En skjerm på 3,7 * 6,3 cm blir jo ganske avlang.

Lenke til kommentar
Nokia har jo et par telefoner med 352x416 pikslers oppløsning, men de går vel nå ned til QVGA en stund

7598560[/snapback]

Ja, og hvorfor i all verden gjør Nokia dette? Jeg blir sur og grinete når jeg tenker på at min neste telefon etter N80 kommer til å ha lavere oppløsning. Det blir som om Windows Vista ikke kom med støtte for høyere oppløsning enn 1024x768.

Lenke til kommentar
vi i Europa knapt har sett skjermer med en tredjedels oppløsning av VGA på 320 x 240 punkter
QVGA betyr vel fjerdedels VGA-oppløsing. ;)

7599083[/snapback]

Jepp. 320x240 er nøyaktig kvartparten av VGA-oppløsningen 640x480.

 

Ellers så ser jeg ikke poenget med så høy oppløsning på en så liten skjerm. Pixeltettheten blir jo så høy at man trenger lupe for å se detaljene i skjermbildet. Faktisk blir det hele 160 pixler for hver kvadratmillimeter på skjermen.

Som om det ikke var vanskelig nok å se pixlene på en Nokia N73 med 43 pixler per kvadratmillimeter.

 

15:9-formatet er vel ikke veldig godt tilpasset noe som helst heller. En skjerm på 3,7 * 6,3 cm blir jo ganske avlang.

7601581[/snapback]

Eg og har lurt litt på dette, jo mindre skjermen er, jo mindre behov har du for høg oppløysing. Har du derimot ein LCD-TV på 50" er forskjellen på PAL og høgdefinisjonssignaler dramatisk.

Lenke til kommentar
Nokia har jo et par telefoner med 352x416 pikslers oppløsning, men de går vel nå ned til QVGA en stund

7598560[/snapback]

Ja, og hvorfor i all verden gjør Nokia dette? Jeg blir sur og grinete når jeg tenker på at min neste telefon etter N80 kommer til å ha lavere oppløsning. Det blir som om Windows Vista ikke kom med støtte for høyere oppløsning enn 1024x768.

7637956[/snapback]

 

De gjør det vel av flere grunner;

 

1: Lavere oppløsning = lavere strømforbruk. Batteriteknologi har uten tvil blitt nedprioritert i forhold til annen utvikling.

 

2: QVGA-skjermene er muligens billigere enn de andre, og at det derfor er mer lønnsomt med QVGA

 

3: QVGA har blitt standarden i de dyrere telefonene på markedet, enten det er Nokia, Sony Ericsson, Samsung eller HTC. Derfor er det enklere for f. eks. Javautviklere å lage program som støtter skjermen helt og full, i motsetning til å lage en utgave for den typen telefon, og en annen utgave for den andre typen telefon.

Lenke til kommentar
De gjør det vel av flere grunner;

 

1: Lavere oppløsning = lavere strømforbruk. Batteriteknologi har uten tvil blitt nedprioritert i forhold til annen utvikling.

 

2: QVGA-skjermene er muligens billigere enn de andre, og at det derfor er mer lønnsomt med QVGA

 

3: QVGA har blitt standarden i de dyrere telefonene på markedet, enten det er Nokia, Sony Ericsson, Samsung eller HTC. Derfor er det enklere for f. eks. Javautviklere å lage program som støtter skjermen helt og full, i motsetning til å lage en utgave for den typen telefon, og en annen utgave for den andre typen telefon.

4: Skarpheten avhenger ikke alene av oppløsning. Det er mange andre teknologier som spiller inn, og disse har det vært store fremskritt med siden de første QVGA-skjermen kom. Du vil se stor forskjell på feks S700i og ny telefon med fysisk like stor QVGA-skjerm.

 

 

Angående punkt 3, med blant annet vektorgrafikk og web-applikasjoner vil ikke dette være et like stort problem. Det virker kanskje ikke helt relevant, men vi vil fremover se flere og flere web-applikasjoner ment for mobile enheter da dette er enkelt å utvikle, billig å oppgradere og drifte, og er mer kompatibelt enn hva java noen gang kommer til å bli siden mobilprodusentene aldri vil bli enige om en felles måte java håndteres.

 

Det er dog noe positiv utvikling ved programkompatibilitet på mobiltelefoner ved feks S60. Her har vi telefoner med drøss av forskjellige oppløsninger (N80/N90 har feks 3,4x høyere oppløsning enn 5500 Sport) og java-verstigene Samsung (i520) og LG (JoY) har endelig funnet ut at OS gjør andre langt, langt bedre enn oss. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...