Gå til innhold

Vil gi Firefox nytt navn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ubuntu, en svært populær distribusjon basert på Debian, har ennå ikke bestemt seg for hva de kommer til å gjøre med dilemmaet. De har for øyeblikket en avstemning på sitt forum angående hva de skal gjøre med saken.
Denne avstemningen er alt annet enn en offisiell avstemning, noe som det ikke går tydelig nok frem av ordbruken ovenfor etter min mening.

 

Jeg tipper forøvrig at Ubuntu vil følge i samme fotspor som Debian når det gjelder navnet.

Lenke til kommentar
Denne avstemningen er alt annet enn en offisiell avstemning, noe som det ikke går tydelig nok frem av ordbruken ovenfor etter min mening.

 

Jeg tipper forøvrig at Ubuntu vil følge i samme fotspor som Debian når det gjelder navnet.

6983562[/snapback]

 

Den er ikkje offisiell, nei. La inn eit ord i artikkelen no. :)

Lenke til kommentar

Jeg føler at saken ikke kom helt frem i denne artikkelen.

 

Saken er som følger;

 

Debian, og distroer som Ubuntu, legger i dag med Firefox browseren for brukerene. De publiserer også oppdateringer igjennom sitt interne "oppgraderingssystem" (apt). Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation. Mozilla Foundation på sin side vil at alle endringer som gis ut av andre under navnet "Firefox" skal godkjennes av dem før de blir publisert.

 

De ønsker helt enkelt å kvalitetssikre kode som andre skriver inn i deres varemerke. De vil helt enkelt forsikre seg om at browseren, med andres kode, ikke fungerer vesentlig anderledes eller dårligere enn deres egen.

 

Mozilla Foundation har gitt debian-utviklerene klar beskjed om at deres browser med debain sine endringer ikke kan slippes ut under navnet "Firefox".

 

Selv om koden er åpen, så er ikke navnet det. Dette har lite å gjøre med GPL eller andre lisenser.

Endret av Quai
Lenke til kommentar
Jeg føler at saken ikke kom helt frem i denne artikkelen.

 

Saken er som følger;

 

Debian, og distroer som Ubuntu, legger i dag med Firefox browseren for brukerene. De publiserer også oppdateringer igjennom sitt interne "oppgraderingssystem" (apt). Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation. Mozilla Foundation på sin side vil at alle endringer som gis ut av andre under navnet "Firefox" skal godkjennes av dem før de blir publisert.

 

De ønsker helt enkelt å kvalitetssikre kode som andre skriver inn i deres varemerke. De vil helt enkelt forsikre seg om at browseren, med andres kode, ikke fungerer vesentlig anderledes eller dårligere enn deres egen.

 

Mozilla Foundation har gitt debian-utviklerene klar beskjed om at deres browser med debain sine endringer ikke kan slippes ut under navnet "Firefox".

 

Selv om koden er åpen, så er ikke navnet det. Dette har lite å gjøre med GPL eller andre lisenser.

6984860[/snapback]

 

Takker for den oppklaringen :) Artikkelen virket rotete og var vanskelig å "bli klok på". Det du sier gir faktis mening, noe annet enn det man kan si om artikkelen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan de ikke bare følge standaren til GUI'et? Om man ønsker å legge til Firefox kan vel dette gjøres via Synaptic eller noe om man bare legger til repositories.

 

Husker ikke hva det til Gnome het, men tror det enten er Epiphany Web Browser eller Galeon Web Browser. Den til KDE er iallefall Konqueror.

Lenke til kommentar
Hvorfor kan de ikke bare følge standaren til GUI'et? Om man ønsker å legge til Firefox kan vel dette gjøres via Synaptic eller noe om man bare legger til repositories.

 

Husker ikke hva det til Gnome het, men tror det enten er Epiphany Web Browser eller Galeon Web Browser. Den til KDE er iallefall Konqueror.

6986879[/snapback]

 

Problemet med Epiphany og Galeon er at de ikke er fult så gode (i mine øyne) som firefox.

 

Den beste løsningen som jeg ser det er at ubuntu og debian går sammen og lager en fork (eller at debian gjør det og ubuntu kjører copy and paste :tease: ) som er bedre tilrettelagt for linux (kde/gnome) enn firefox er i dag. I tillegg kan de lage en windows versjon med et kult navn og en kul logo og danke ut firefox :tease:

Lenke til kommentar
Problemet er at debian-utviklerene har gjort enkelte endringer til fiefox sin kode uten at disse endringene er blitt godkjent av Mozilla Foundation.

6984860[/snapback]

Noen som vet hva disse endringene går ut på? Bedre "accessibility" for Linux?

6987405[/snapback]

For Debian/Ubuntu, ikke for GNU/Linux generelt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...