Gå til innhold

Power6 bryter 4 GHz-grensen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frekvensen har jo like stor betydning idag i og for seg. Problemet er bare at de ikke klarer og øke de med samme takt lenger. Hadde de klart det, hadde frekvensene ligget mange Ghz over det de gjør idag. Hvem hadde vel ikke ønsket seg en CPU med Feks 20 Ghz...

Lenke til kommentar
Mellom 4-5GHz og 4 kjerner?

 

Er det da snakk om 16-20GHz totalt, eller 1-1.25GHz pr. kjerne?

 

16-20GHz vil jeg kunne kalle "revulusjonerende" men 4 kjerner på 1-1.25GHz hver, det imponerer ikke...

6612320[/snapback]

Når man snakker om frekvens på flerkjerneprosessor snakker man som regel om pr. kjerne. Vil anta at dette gjelder Power6 også? I såfall blir det 4-5GHz pr. kjerne... :)

Lenke til kommentar

Her er noen store missforståelser om hva GHz egentlig er for noe. Det er snakk om en kokkefrekvens og går ikke an å legge sammen bare fordi den samme klokkefrekvensen opptrer flere plasser, eller rettere sagt på hele kjernen.

 

Akkurat som 4 biler som kjører i 60km/t ikke er det samme som 1 bil som kjører i 240km/t.

 

Power5+ yter forresten svært bra på rundt 2GHz og jeg tviler sterkt på at IBM går i samme felle som Intel og forlenger pipelinen til det meningsløse, så jeg vil regne med at en Power6 på 4GHz vil yte sinnsykt bra og styrke konkurranseevnen sin yttligere.

Lenke til kommentar
Akkurat som 4 biler som kjører i 60km/t ikke er det samme som 1 bil som kjører i 240km/t.

6612608[/snapback]

Jou ... hvis den skal få frem samme mengde last (pr. tidsenhet) så må den nok det :thumbup:

6612651[/snapback]

Poenget er vel snarere at har du en last som skal fram, og bilen som kjører den går i 60 km/t, får du den ikke noe fortere fram ved å bruke 4 biler. De går fortsatt bare i 60. Hvis du derimot har 4 pakker som skal til forskjellige steder...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Poenget er vel snarere at har du en last som skal fram, og bilen som kjører den går i 60 km/t, får du den ikke noe fortere fram ved å bruke 4 biler. De går fortsatt bare i 60. Hvis du derimot har 4 pakker som skal til forskjellige steder...

Geir :)

6612846[/snapback]

Næææ... da blir den som først får levert kjørende tom, og det er lite effektivt.

Jeg har ikke tro på at en eller flere kjerner vibrerer med 4-5 GHz, for da kan andre gjøre det også ... Og de (Intel, AMD) sparer som kjennt på frekvensene.

Lenke til kommentar
Blir nok litt varmere enn vanlige CPU-er, men så er de også beregnet på servermarkedet hvor strømforbruk, varme og støy ikke er så viktig å begrense.

6618428[/snapback]

du mener disse faktorene ikke er viktige i servermarkedet?

 

tror du tar veldig feil der.

Lenke til kommentar
Akkurat som 4 biler som kjører i 60km/t ikke er det samme som 1 bil som kjører i 240km/t.

6612608[/snapback]

Jou ... hvis den skal få frem samme mengde last (pr. tidsenhet) så må den nok det :thumbup:

6612651[/snapback]

Åh nei du, for å få frem tilsvarende last som 4 biler som kjører 60km/h måtte nok en bil kjørt i 420km/h. Husk, den må tilbake og hente neste last også! :tease:

Lenke til kommentar
Blir nok litt varmere enn vanlige CPU-er, men så er de også beregnet på servermarkedet hvor strømforbruk, varme og støy ikke er så viktig å begrense.

6618428[/snapback]

Du har nok rett når det gjelder støy, men ikke strømforbruk og varme. Det finnes mange firma med en rekke halvslappe servere, og jeg tør påstå at mange av disse ville kunnet tjene inn kostnaden av den nye serveren dersom de foretok en serverkonsolidering, mesteparten av inntjeningen ville da være på strømforbruk, både til serverene og til kjøling.

Lenke til kommentar
Mindre viktig enn i hjemmemarkedet tør jeg påstå.

6619859[/snapback]

MYE mer viktig enn i hjemmemarkedet tør jeg påstå.

 

Det har en god del å si på et fullstappet serverrom med f.eks mange Xeon-racks. Et eventuelt bytte til Opteron med tilnærmet like specs vil kunne spare masse penger på strømregningen, og minske kravet til kjøling i serverrommet.

Lenke til kommentar

Enig med Playmofetish. Effektforbruket i store serverparker blir nok nøye vurdert opp mot ytelse og pris. Jeg vet om store innkjøpsavtaler der effektforbruket var årsaken til at vektskåla falt på en annen løsning. Dvs. ytelse var omtrent likt men effektforbruket til den ene løsninga var så høy at de årlige utgiftene til strøm gjorde at valget falt på den løsninga som var dyrest i innkjøp. Husk å ta med i beregningen at hjemmemarkedt ofte har bruk for overskuddsvarmen til oppvrming av boligen, mens i servermarkedet så er varme kun et problem. 100W per prosessor * 100 prosessorer gir 10 kW med varme. I tillegg må man regne med 3-400% ekstra til omkringliggende hardware som spenningsregulatorer, kontrollere, hovedkort, switcher, disker, strømforsyninger, UPS osv. Dvs. et forbruk på rundt 40-50kW. Dette skal kjøles og effektiviteten på kjølesystemer til serverrom er omtrent 50-90%, noe som vil si et totalt strømforbruk til servere + kjøling på 45-100kw. Gang det med 0,5kr/kWh og 24timer * 365dager så får vi en årlig strømregning på 200.000 - 440.000 kr.

 

Hvis det står mellom to løsninger som koster f.eks 2 millioner kroner og den ene bruker halvparten så mye strøm som den andre så er det altså snakk om prisforskjeller på flere hundre tusen kroner hvert eneste driftsår. Ofte er slike systemer beregnet å ha en levetid på opp mot 10 år. Det blir fort penger av høyt effektforbruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...