Gå til innhold

AMD-kjøp kan skape store ringvirkninger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Amd bør lage eget grafikkselskap... det har intel gjort!

Blir feil å kjøpe opp den nest største produsenten av skjermkort. Vi får nok bedre skjermkort, men jeg vill tro dette vill skadde friheten til å velge produkter!

6546006[/snapback]

 

OT: Nest største? :no:

 

YES, endelig. dette lover bra for både AMD og ATI, kansje det blir direktebus mellom cpu og gpu eller noe sånt :D

Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt AMD på noen som helst måte vil prøve å begrense folks valgmuligheter

ved feks. å la oss forbrukere måtte velge AMD platform for å kunne kjøre et ATI kort.

Spesielt i disse conroe dager ville jo dette bety en svært hemmende begrensning for ATI.

Jeg tror et slikt oppkjøp på sikt vil komme oss forbrukere tilgode. Så lenge nvidia og intel har sterke markedsposisjoner vil det være hard konkurranse.

Lenke til kommentar
Må si jeg håper dette er løse rykter, jeg vil tro at det er mest fordelaktig for oss brukere dersom både ATI og nVidia står på egne føtter og at det ikke blir noen direkte linker mellom noen av dem og de to CPU produsentene. Avtaler er en sak, eierskap er noe helt annet. Min frykt er at man kan ende opp med de to nevnte alliansene og at vi forbrukere blir tvunget til å "velge allianse" og at oppgraderingsmuligheter blir mindre, dvs flere standarder og antageligvis også dermed dyrere produkter.

6546002[/snapback]

Gir deg full støtte her. Kan ikke se andre strategiske grunner til et slikt oppkjøp annet enn at det skal gi større muligheter til bundling HK/Grafikkort, samt at AMD gis større mulighet til å påvirke utvikling av brikkesett for sin plattform. Men det er ikke løse rykter, den offisielle beskjeden kommer vel i løpet av ettermiddagen.

 

For AMD vil dette klart kunne være en fordel, og gi bedre lønnsomhet. Da forutsatt at de klarer å håndtere en integrasjon av ATI. Prisen er også såpass høy at den krever betydelige synergieffekter og økt inntjening. Blir interesant å se aksjemarkedets respons, AMD falt med hele 16 % på fredag, noe som trolig mer skyldtes resultvarsler grunnet de store prisreduksjonene. Men de fleste analytikere ser på oppkjøpet som positivt for AMD. Men for oss forbrukere er det langt fra sikkert at det er noen fordel, sannsynligheten for å ende opp med to allianser er klart tilstede.

 

Selv om jeg ikke tror AMD vil slutte med å levere nødvendig informasjon slik at Nvidia kan lage brikkesett for AMD, kan det fort skje at Nvidia vil prioritere "samarbeid" med Intel. Det kan eventuelt skje at Intel kjøper opp Nvidia som en reaksjon (selv om de neppe får lov). For meg er dette klare signaler om begynnende strategier i forhold til vertikal integrasjon i PC-markedet, dvs at CPU produsenter vil prøve å få kontroll over så mange ledd som mulig. Vertikal integrasjon er en normal strategi for å bedre lønnsomhet i markeder med sterk konkurranse, men har vel aldri vært til kundens fordel.

 

Ellers gikk prisen på ATI sine aksjer opp, noe som er en indikasjon på at prisen er noe høy. Ellers viser alle større analyser at de eneste som tjener på oppkjøp er det oppkjøpte selskapets aksjonærer. Hverken forbrukere, kjøpende selskap eller kjøpende selskap sine aksjonærer bruker å få særlige gevinster.

Lenke til kommentar

Disse ryktene gikk også da Computex startet i starten av juni. Charlie Demerjian fra The Inquirer skrev en liten kronikk den gangen som forklarer hvorfor dette gir mening for begger parter.

 

I korte trekk går kronikken ut på at GPUer blir stadig mer programmerbare og likner på CPUer, mens CPUer får flere og flere pipelines og søtte for SIMD operasjoner. En moderne CPU/GPU i 2010 kan godt tenkes å være en hybrid av begge deler. Det gir mening for begge parter (ATI og AMD) å slippe å bygge opp kompetansen selv for å lage denne hybriden.

 

Husk også at Justin Rattner fra Intel på IDF05 spådde at en CPU i 2015 ville kunne ha hundrevis av kjerner.

 

Intel har penger og allerede kunnskap om massivt parallelle arkitekturer (Intel Paragon) , så det gir ikke like mye mening for dem å kjøpe opp en stor GPU produsent. Jeg synes derimot det er mere interessant hva NVidia vil gjøre framover, det er vel også derfor de satser stadig mer mot det mobile markedet.

Lenke til kommentar

Huff, jeg liker ikke disse ryktene. På den ene siden kan nok ATI presses mer av AMD til å lage god støtte for linux, men på den andre siden vil det gi dårligere valgmuligheter for kombinasjoner av maskinvare. Den siste anser jeg som en langt større ulempe enn den første er en fordel. Jeg håper virkelig ikke at dette blir noe av.

Lenke til kommentar

Hmmz, er ikke nForce chipsettene AMD bruker laget av Nvidia?

 

Hvis ryktene stemmer kan jo dette sette en stopper for nForce chipsettene til AMD da Nvidia er en direkte konkurent med ATI. Oppkjøpet høres litt for usannsynlig ut.

 

Hadde jo egentliv vært mer naturlig for AMD og kjøpe opp Nvidia, da de allerde har ett godt sammarbeid..

Lenke til kommentar

Da var ryktene bekreftet:

 

AMD and ATI to Create Processing Powerhouse

AMD and ATI today announced plans to join forces in a transaction valued at approximately $5.4 billion. The combination will create a processing powerhouse by bringing AMD’s technology leadership in microprocessors together with ATI’s strengths in graphics, chipsets and consumer electronics. The result: A new and more formidable company, determined to drive growth, innovation and choice for its customers, particularly in the commercial and mobile computing segments and in the rapidly-growing consumer electronics market. Combining technologies, people, and complementary strengths, AMD plans to deliver in 2007 customer-centric platforms for the benefit of customers who want to collaborate in the development of differentiated solutions.

 

AMD’s acquisition of ATI will position the new company to deliver innovations that fulfill the increasing demand for more integrated solutions in key market segments while also continuing to develop “best-of-breed” discrete products that empower customers to choose the combination of technologies that best serves their needs. In 2008 and beyond, AMD aims to move beyond current technological configurations to transform processing technologies, with silicon-specific platforms that integrate microprocessors and graphics processors to address the growing need for general-purpose, media-centric, data-centric and graphic-centric performance. Thus, the combined company intends to empower its customers to create their own unique products and solutions within an open-innovation ecosystem free from artificial barriers to customer success.

[...]

Under the terms of the transaction, AMD will acquire all of the outstanding common shares of ATI for a combination of $4.2 billion in cash and 57 million shares of AMD common stock, based on the number of shares of ATI common stock outstanding on July 21, 2006. All outstanding options and RSUs of ATI will be assumed. Based upon the closing price of AMD common stock on July 21, 2006 of $18.26 a share, the consideration for each outstanding share of ATI common stock would be $20.47, comprised of $16.40 of cash and 0.2229 shares of AMD common stock.

 

AMD anticipates it will finance the cash portion of the transaction with a combination of cash and new debt. AMD has obtained a $2.5 billion term loan commitment from Morgan Stanley Senior Funding, Inc. which, together with combined existing cash, cash equivalents, and short term investments balances of approximately $3.0 billion, provides full funding for the transaction.

 

ATI has received an opinion from its financial advisors that the transaction from a financial point of view is fair to its shareholders. The transaction was unanimously approved by the board of directors of each company. The transaction is subject to ATI shareholder approval, Canadian court supervision of a Plan of Arrangement, and other regulatory approvals including merger notification filings in the United States, Canada and other jurisdictions, as well as customary closing conditions. In the event that the transaction does not close, ATI has agreed to pay AMD a termination fee of $162.0 million under circumstances specified in the acquisition agreement. The transaction is expected to be completed in the fourth quarter of 2006.

Mer om dette her:

http://theinquirer.net/default.aspx?article=33223

http://theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Tror kankje mange her muligens misforstår motivene .

Og henger seg litt for mye opp i chipset/hovedkort her.

Behøver ikke nødvendigvis være chipset releterte motiver bak dette ønsket om å kjøpe seg inn/opp ATI .

Men rett og slett grunnet en hovedvekt på prosessorutvikling alene,

dette siden grafikkprossessor utvikling er vel så avansert om enn litt anderledes enn cpu prosessor utvikling .

Mulig AMD har motiver om nye arkitekturer og behøver grafikkprossessor utvikling/kompetanse og ideer.

Lenke til kommentar
Tror kankje mange her muligens misforstår motivene .

Og henger seg litt for mye opp i chipset/hovedkort her.

Behøver ikke nødvendigvis være chipset releterte motiver bak dette ønsket om å kjøpe seg inn/opp ATI .

Men rett og slett grunnet en hovedvekt på prosessorutvikling alene,

dette siden grafikkprossessor utvikling er vel så avansert om enn litt anderledes enn cpu prosessor utvikling .

Mulig AMD har motiver om nye arkitekturer og behøver grafikkprossessor utvikling/kompetanse og ideer.

6546450[/snapback]

Ja, det står litt om det i denne interessante analysen:

http://theinquirer.net/default.aspx?article=33219

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...