Gå til innhold

Windows 98 uten Firefox?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er naturlig at om man skal bruke et snart 10 år gammelt OS som om ikke lenge har hele 3 etterkommere, at man da må belage seg på å ikke kunne installere det aller, aller nyeste av programmer.

 

Edit: 3 etterkommere er det jo; ME, XP og snart Vista. 98SE ikke inkludert.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

De som bruker et 10 år gammelt operativsystem kan vel bruke et halvt år gammel versjon av firefox (2.0 kommer i august, september i år)

 

Ser ikke problemet. Artikkelen virker vridd til å vise kun noe av det som har kommet av reaksjoner, negative reaksjoner, uten å f.eks. kommentere den tåplige sitaten hentet fra en blog (! veldig kredibelt, not)

 

For de interesserte foregår det en diskusjon her (buggen som ble sendt inn ble merket WONTFIX ganske fort): http://forums.mozillazine.org/viewtopic.php?t=401271

 

Forøvrig så støtter ikke adobe reader 7 win98, microsoft slutter med brukerstøtte for win98 nå og iexploder7 kommer vel heller ikke til å støtte win98 ;)

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Synes det er naturlig at om man skal bruke et snart 10 år gammelt OS som om ikke lenge har hele 3 etterkommere, at man da må belage seg på å ikke kunne installere det aller, aller nyeste av programmer.

 

Edit: 3 etterkommere er det jo; ME, XP og snart Vista. 98SE ikke inkludert.

6311353[/snapback]

XP og Vista er vel strengt tatt ikke etterkommere av Win98, men av Windows 2000(som igjen er etterkommer av Windows NT 4 etc). Win9x er erklært død av MS og personlig synes jeg egentlig det er like greit.

 

Det som er dritt for dem som faktisk bruker Win98 er at dersom de ikke har en oppdatert nettleser, så vil de etterhvert miste tilgang til nettbank og andre tjenester som krever en oppdatert nettleser.

Lenke til kommentar
XP og Vista er vel strengt tatt ikke etterkommere av Win98, men av Windows 2000(som igjen er etterkommer av Windows NT 4 etc). Win9x er erklært død av MS og personlig synes jeg egentlig det er like greit.

6311380[/snapback]

Selv om jeg ikke tok hensyn til familietreet for Windows i min uttalelse, så gjør det ikke uttalelsen min mindre relevant. Er vel heller ikke så voldsomt mange privatbrukere som benytter Win2K, så jeg utelot denne. 4 nye OS siden Win98, hvorav 3 vil støtte FF3. Om man nøler i et helt 10-år kan man vel ikke skylde på utviklere av tredjepart programvare at OS'et man benytter er så gammelt som det er. En gang må jo disse utviklere velge å avslutte støtten for avleggs operativsystemer.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
er ikke firefox open source? kan man i ikke da i teorien ta koden, endre den slik at den støtter win98, og gi ut selv?

6311396[/snapback]

 

Jo, og det er vel allerede noen som har sagt at de kommer til å utgi en egen versjon med 98 støtte om den forsvinner fra Firefox 3.0.

 

Ved å fjerne win98 spesifik kode håper de å få en mindre, raskere og mer stabil nettleser.

 

Synes nesten det er rart at det ikke har skjedd før. Windows 98 har jo snart tiårsjubileum. Har skjedd endel på den tida :)

Lenke til kommentar
XP og Vista er vel strengt tatt ikke etterkommere av Win98, men av Windows 2000(som igjen er etterkommer av Windows NT 4 etc). Win9x er erklært død av MS og personlig synes jeg egentlig det er like greit.

6311380[/snapback]

Selv om jeg ikke tok hensyn til familietreet for Windows i min uttalelse, så gjør det ikke uttalelsen min mindre relevant. Er vel heller ikke så voldsomt mange privatbrukere som benytter Win2K, så jeg utelot denne. 4 nye OS siden Win98, hvorav 3 vil støtte FF3. Om man nøler i et helt 10-år kan man vel ikke skylde på utviklere av tredjepart programvare at OS'et man benytter er så gammelt som det er. En gang må jo disse utviklere velge å avslutte støtten for avleggs operativsystemer.

6311390[/snapback]

Vet ikke når man sluttet å selge datamaskiner med Windows 98/ME på, men det er neppe mer enn 4-5 år siden? Trodde Windows 2000 var relativt utbredt blant privatbrukere(også enda), men er enig i at private Win98 brukere bør etterhvert finne ett mer moderne alternativ, enten det er Linux, Windows 2000 eller liknende.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Vet ikke når man sluttet å selge datamaskiner med Windows 98/ME på, men det er neppe mer enn 4-5 år siden? Trodde Windows 2000 var relativt utbredt blant privatbrukere(også enda), men er enig i at private Win98 brukere bør etterhvert finne ett mer moderne alternativ, enten det er Linux, Windows 2000 eller liknende.

6311569[/snapback]

For 5 år siden ble XP lansert... da sluttet man etterhvert med å selge ME og 2000 (stort sett ikke ME... ble ingen suksess) så er nok en 7 år siden eller kanskje enda mer.

Lenke til kommentar

Det er kanskje på tide å la Win98 dø ut. De veldig få som fortsatt har det OS'et vil neppe være de som holder seg mest oppdatert på programvarefronten likevel. Det er ganske naturlig at det vil dø sakte ut.

 

De som fortsatt bruker Win98 gjør det nok av følgende grunner:

  1. Bryr seg ikke og holder seg ikke oppdatert selv om de er på nett. Disse vil sikkert ha en maskin stapp full av virus, ormer, trojanere osv. Kanskje de oppdager at de må gjøre noe når nettleseren deres ikke lengre støtter nettbanken etc?
  2. De som kun trenger PCen til enkle oppgaver som Win98 holder til og ikke er på nett. Uten nett trenger man selvfølgelig ikke nettleser.
  3. De som prøver å holde seg oppdatert, blandt annet med nye nettlesere, men som ikke har maskinvare til å oppgradere til en nyere windows. Disse kan enten velge Opera eller rett og slett bytte OS til en lett Linux-distro og kjøre Forefox 3.0 derfra. Evt. at de oppgraderer PC'en.

Lenke til kommentar
er ikke firefox open source? kan man i ikke da i teorien ta koden, endre den slik at den støtter win98, og gi ut selv?

6311396[/snapback]

 

Jo, og det er vel allerede noen som har sagt at de kommer til å utgi en egen versjon med 98 støtte om den forsvinner fra Firefox 3.0.

 

Ved å fjerne win98 spesifik kode håper de å få en mindre, raskere og mer stabil nettleser.

 

Synes nesten det er rart at det ikke har skjedd før. Windows 98 har jo snart tiårsjubileum. Har skjedd endel på den tida :)

6311437[/snapback]

 

Da forstår jeg ikke helt problemstillingen. så lenge folk ikke betaler for programvaren kan de i min mening reise og ryke, spesiellt hvis de ikke gidder å gjøre ett tak selv. Å utvikle støtte for ett 8 år gammelt OS i dag ser jeg ikke vitsen med, spesiellt hvis det fører til ett mindre program for moderne OS.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...