Gå til innhold

Hva bør man ha med seg til militæret?


Lanka

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet inn i militæret og skal inn 9.August. Må på rekruttskole ved Rena Leir (Gardeskole). Lurer da på hva som kan være gunstig å ha med seg.

 

Husker det var en tråd her tidligere hvor man listet opp diverse ting som kan væere nyttig (avispapir eller noe lignende til skoen :hmm: ). Finner dessverre ikke den tråden igjen etter iherdig søking. Kan være greit å vite hva som hadde vært lurt å ha når manndomsprøven (rekruttskolen) virkelig begynner.

 

 

Ellers har vi også "Tråden for de som er i militæret"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lommelykt? Dropp det!

 

Til første dag bør du ta med deg en stor en stor matpakke, en god bok og ett lite sammenleggbart sitteunderlag. For det kommer garantert til å bli masse vente-tjeneste.

 

Ta også med toalettmappa di og undertøy (hvite t-skjorter, sokker og underbukser/boxershortser).

Husk også på id-kort i form av førerkort, bankkort eller pass.gam

Utover det får du det du trenger der, og litt til.

 

Som ekstra kan det jo være lurt å ta med mp3-spiller eller PSP eller annet tidtrøyte.

Mobiltelefon og mobillader er også kjekt å ha.

 

Også lurt å sørge for at du har litt lommepenger på bankkontoen din.

Utover det så får du vel perm etter to uker og da vet du vel om en del flere ting som du savner.

Endret av Beatnut
Lenke til kommentar

ta med egne Håndkle. de to-tre minifillene av noen håndkle er ikke større enn at du kan bruke dem på...nettoppp...hånda..

 

Undertøy, sokker, T-shirts... du får 3 underbukser og 2 T-shirts av "forcen" og undertøyet er som regel ikke noe du har lyst til å bruke uansett.. T-shirts vil du også ha flere av...

 

skjorte med krave hvis du er av typen som ikke har til vane å ha på genser. (du kommer ikke inn i messa med en vanlig t-shirt uten krave.)

 

 

denne tråden har også mye mye god informasjon:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&hl=milit%E6ret

 

Lommelykt er viktig, men det kommer jo litt ann å hvor og når du rykker inn.. nordnorge om vinteren = mini-maglite er ett must. Da slipper du lettere unna i sørnorge.

 

En leatherman er ikke å forakte.

 

en boksåpner <- militæret er flinke til å gi deg mat på boks, men får du en boksåpner? nei... leatherman eller en helt enkel liten boksåpner :love:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Flaskeåpner og skinntanga. 'CUS IT'S ALL A BIG PARTY!

6162917[/snapback]

 

Hahahahaha :D

 

Fikk sinnsykt latterkrampe når jeg leste den der, aner ikke hvorfor men lo så sinnsykt av den der...

 

Eneste jeg kan komme på som jeg ville hatt med(vet ikke hva du får eller ikke, pga har ikke vært der selv enda)mp3spiller hvertfall. Og mobil og lader...

Lenke til kommentar

Hei folkens!

 

Ta med dere mobilen og lader, litt privat undertøy (panzertrusa er ikke så sexy), noen t-skjorter, et par skift private klær, en mp3-spiller eller radio, psp eller liknende. En leatherman kan være nyttig å ha. Ta med bilder av dama eller liknende. Men ikke sett de på nattbordet, det får du ikke lov til i rekrutten. Klipp deg forholdsvis kort før du drar, hvis ikke blir det snau-skalle. (Ihvertfall i Telemark Bataljon der jeg var). Ta med toalettmappe med gode barbersaker og en barbermaskin.

 

Og når dere er midt i den verste perioden i rekrutten: Husk at det blir mye bedre etterhvert. Alle de ekstremt teite tingene og reglene blir ikke så strenge og sære etter en stund. Du får garantert noen gode kompiser i militæret. En annen positiv ting: Etter et par uker skjønner du plutselig alle de rare dialektene i landet. ;) I noen tjenester får man gjøre saker å ting mamma aldri hatt latt deg prøve om hun visste om det...

 

Til slutt: Militæret er en "livsstil" som ikke passer for alle. Hvis du savner mamma eller kjæresten om kvelden så er det helt naturlig. :) Men om du blir veldig deprimert og ikke liker deg i det hele tatt, så ta det opp med befal og muligens legen din. Noen ting kan muligens gjøres for å lettne tilværelsen. Det er ikke flaut å ønske å dra hjem og dimmittere. Som sagt, alle trives ikke i militæret.

 

Lykke til gutter og jenter. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kan også annbefale en laptop, en rull snus eller en kartong røyk, trenings tøy, egne løpesko,en god del undertøy, trenger lite privat tøy ihvertfall i begynnelsen. En boomblaster er også kjekt men den får du nok ikke lov å ha de første ukene (samme med en laptop) Og vil annbefale deg å søke deg bort fra Garde tjenesten om du får muligheten. Kjenner et par som har gått det og de kunne ønske de tok noe annet. Det er meget meget strengt og man står en del i flott uniform ved slottet til spott å spe for turister. Og kan love deg at det ikke er mye morro å ha en halv bjørn på hodet i 25+ grader

 

Det er masse artig å gjøre i mililtæret. Artilleri er ofte artig. Våpen teknisk, Tanks fører, etc etc.

Endret av ReVoX
Lenke til kommentar

Glemte jo selvfølgelig det viktigste. Du må ha med deg en smørbrød grill! Tro meg den blir en god venn. Så sniker du med deg brød,ost,skinke eller hva annet du liker fra Frokosten/Lunsjen. Da er det bare å kose seg på rommet før oppstilling igjen. Men vær forsiktig med slikt i rekrutten.

 

En vannkoker er heller ikke dumt sammen med Pot nuddler osv.

 

Og en elektrisk barberhøvel sparer deg en del tid om morran

Lenke til kommentar

Her er min liste til ting du bør ha med på rekrutten:

* Toalettsaker

* Undiser og sokker (som nevnt er ikke det du får utlevert noe å slenge stumpen i taket for).

* Da jeg var inne fikk vi ikke lov til å gå med sivile klær før etter 1. perm.. så mye av dette kan du legge igjen hjemme når du drar og eventuelt ta med deg tilbake hjemmefra fra første perm.

* Diskman/mp3spiller/lesestoff

* Bilde av kjære (savnet kan bli stort for mange første tiden)

* mobil og lader til denne.

 

edit: når det er snakk om toastjern og lignende så kan du glemme dette på rekrutten. dette kan imidlertid bli mer aktuelt etter at du blir stasjonert ut.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

De 2-4 første dagene går med på å stå eller sitte, i en taus flokk, ha med mp3 spiller, psp eller en god tykk bok varer lengst... Sitteunderlag hadde vært noe å hatt med seg ja... :p

 

Nørd som jeg er så hadde jeg med meg Bærbarn, å den ble mye brukt, mange kjedsomelige kvelder med CS osv....... Men, bærbar er litt jævlig, det er ikke plass til den i skapet så den må ligge fremme hele tiden, ar dritnervøs for at den skulle bli stjelt eller no, såen skikkelig forsikring er smart om du skal ha med noe sånt...

 

Ta med skikkelige toalettsaker, rask barbermaskin, negleklipper er smart...

 

Om du er en hår freak, ta en skikklig kortklipp FØR du drar inn, da klippemaskinklipp av romkamerater ikke er tipptopp for å si det mildt.... :p

 

Man får noe sånt som 6 boxere, ikke 3 som noen sa lengre opp...

 

Men ta med egene boxere også, mye bedre å gå med, ikke fordi millitæret sine er lite sexy som noen sa, tenker man på om man er sexy på et rom med 9andre gutter så må man kanskje tenke seg om to ganger.... ;)

 

Et trix jeg gjorde, angående det med tellekanter i de jævla skapene er å brette foreksempel 4boxere superbra, ha de andre (rene eller ikke) gjemt unna, samme med t-skjorter osv, så slipper man den jævlig nøysomelige brettingen hele tiden, det er et slit...

 

Kommer ikke på mere nå, men spørr, jeg har nettopp blit kastet ut så jeg har det ferskt i minnet.. :p

Lenke til kommentar

Et trix jeg gjorde, angående det med tellekanter i de jævla skapene er å brette foreksempel  4boxere superbra, ha de andre (rene eller ikke) gjemt unna, samme med t-skjorter osv, så slipper man den jævlig nøysomelige brettingen hele tiden, det er et slit...

 

Kommer ikke på mere nå, men spørr, jeg har nettopp blit kastet ut så jeg har det ferskt i minnet.. :p

6166508[/snapback]

 

jeg bretta undertøy nazipent første gangen, så forlot de aldri hylla. brukte en "skittentøy" pose i bunnen av skapet til lagring av slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...