Gå til innhold

Vil utnytte dobbelkjerneteknologi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å dra det enda lenger, og bruke sekundær-CPU til å spe på med prosseseringskraft for rendering operasjoner? Greit nok at en GPU er mye bedre egnet til sånt, men man skulel tro at en moderne CPU skulle klare å dra unna litt på ren rendering den også? Da hadde det kanskje blitt en reell grunn for gamere å gå for dual-core.

 

Men det er sikkert tekniske begrensninger som gjør at dette ikke allerede har skjedd tipper jeg =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
NVidia har allerede kommet med støtte for dobbeltkjerne, og det er faktisk en helt reell, målbart ytelsesforskjell. Sjekk tester av 81.84.

 

Så denne nyheten var vel strengt tatt ingen stor overraskelse. Men det er selvsagt bra :thumbup:

Vil nok si at det var en fin overraskelse for Ati brukere, nå gjenstår det bare å se hvor bra sammspillet mellom driveren og kjernene blir :thumbup:

Lenke til kommentar
Den største fordelen med flere prosessorkjerner er økt skalerbarhet, noe som i praksis betyr bedre multitasking.

Noe som i utgangspunktet ikke gir bedre ytelse i spill.

 

Parallellprosessering er selvsagt et sentralt element.

Forutsatt at spillene er lagd for det.

 

Tar mao. den oppgitte 30% ytelsesøkning som en maksimal forbedring under helt bestemte forutsetninger. :)

Lenke til kommentar

el-asso:

parallell prosessering og bedre multitasking vil da kunne gi bedre ytelse i spill når de er multithreaded, da fordeles lasten på trådene til dels over kjernene på OS nivå. Eller for å formulere det litt annerledes, ikke nødv. høyere FPS men lavere CPU bruk pr. kjerne.

 

Ellers en god nyhet med tanke på X1800 jeg kanskje går for når jeg skal over til S939.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
el-asso:

parallell prosessering og bedre multitasking vil da kunne gi bedre ytelse i spill når de er multithreaded

Enig i det :) stiller bare ett aldri så lite spørsmålstegn ved den reelle ytelsesforbedringen siden graden av multitasking for en som spiller antakelig er like fraværende som dagens spill er multithreaded.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker fra andre diskusjoner rundt spill og dobbeltkjerner så kom det frem at de fleste av dagens spill absolutt er multithreaded med tanke på lyd og andre prosesser i spillet. Var i en av de store X2 trådene at dette ble fremlagt i detalj.

 

Men du har vel ikke de store gains cpu messig på det ennå fordi det er mer tilfeldigheter en målrettede tiltak.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...