Gå til innhold

EDR lover skyhøy kontrast


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her svinger det bra :D

 

Vanskligere enn noen gang å holde tunga rett i munnen. LCD, Plasma, DLP, SED, OLED, EDR osv.....

 

Men må si at det er den høyeste kontrasten jeg noen gang har sett. Sort der må virkelig være sort. :fun:

 

 

Skal bli en behagelig tid for oss tv/film tittere nå som også HD er på vei inn i stua .D

Lenke til kommentar

Med LED baklys får man det jo strengt tatt ikke mørkere enn det som er i rommet, og hvis kontrasten er målt i stummedne mørke, som de fleste vel gjør, så er det ikke rart at de kommer opp med et bra resultat :)

 

0,015 cd/m2 som sort er ikke dumt det. Da vil faktotorer som lyset i rommet være viktigere for den totale bildeopplevelsen

Lenke til kommentar

Steike, litt av en lysstyrke. 3000 cd/m^2 er vel som å se rett inn i en spotlight. Her blir det altså muligheter for å bli ekte snøblind hjemme i stua når NRK har reportasjer fra påskefjellet. *storartet* :p

 

Et sortnivå på 0,015 er jo også meget imponerende. Hvis man setter på pause i de mørkeste scenene i filmer og venter en halvtime så man får skikkelig nattsyn så kan man altså se de mørkeste detaljene. *Dette MÅ jeg bare ha* :p

 

Men det er i hvertfall gøy å se at fremtidens skjermer trolig blir sinnsykt realistiske.

 

Edit: Her er det vist flere rekorder som slåes:

Strömförbrukningen går loss på 1680 watt
Skjermen vil altså utvikle mer varme enn 3 stk 500W Delonghi oljeradiatorer på full guffe, eller ca 5 stk PC'er med til sammen 5 stk Intel Extreme Edition 840 dual core og 10 stk geforce 6800GT i SLI under stresststing (Link). Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Med frakt,toll/mva. Blir den norske utsalgsprisen på? :roll:

Som om det spilte noen rolle om du fikk den uten moms, toll og til innkjøpspris... ;)

 

Simen: Fremtidens skjermer vil ha større oppløsning enn virkligheten ;)

Ja, jeg kjøper ikke før det blir minst så bra som virkeligheten og jeg kan spille med 500FPS på den :p

Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår det rett så er dette et 1920x1080 LCD panel satt sammen med et 1920x1080 LED array som baklys. Altså hvert pixel har sin egen hvite LED som styres sammen med LCD cellen.

Nei, bakbelysningen har lavere oppløsning enn lcd panelet. Snarere er det snakk om å utnytte at synet ikke har full dynamikk innenfor et begrenset område. Hvis en pixel er fullt belyst, greier vi ikke å se om nabo-pixelen er veldig mørk eller helt svart.

 

Ved å ha passe store "blokker" med bakgrunnslys som kan moduleres individuelt kan man utnytte lcd-panelets store oppløsning og begrensede dynamikkområde ideelt.

 

www.avsforum.com

 

mvh

knut

Lenke til kommentar

Antimaterie burde gjøre det meste mørkt.

 

Men mens vi venter, så finnes det jo nye LCD skjermer med mye høyre kontraster enn vanlig Plasma/LCD.

 

Husker ikke helt hva teknologien het, men den kommer vel snart til Norge, håper jeg. (Lignet mer på vanlig CRT, men var bare få cm dyp).

 

Ok, kontrasten var ikke 200 000:1, men trenger man egentlig det?

men hadde vært morsomt å sett en film på den med HDR teknologi (High Dynamic Range - ILM).

Endret av Ferber
Lenke til kommentar
Har noen av dere noensinne sett en film som har et sortnivå godt nok til at det skulle gitt noe utbytte?

Nå har vel DVD (altså MPEG2-komprimert) video 8bit fargedybde, men dette er komprimert noe så nøyaktigheten er nok ikke så høy som 8 bit per farge i virkeligheten.

 

Jeg vet ikke hvor stor fargedybde HDR er, men får anta 12bit for øyeblikket og at EDR er 16bit per farge. For å få utnyttet den enorme fargedybden må man altså ha helt andre filmformater, som igjen er filmet med helt andre kameraer enn i dag.

 

Så vidt jeg vet har digitale speilreflekskameraer for stillbilder en fargedybde på 12bit per farge i RAW-modus. Av dette utnyttes i praksis omentrent 10-12 bit/farge avhengig av type kamera og objektiv. Jeg aner ikke hvor bra high-end proffesjonelle filmkameraer er, men ser ikke for meg at de klarer å utnytte alle 16bit per farge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...