Gå til innhold

TV-er med SED-teknologi til neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig spennende med en ny teknologisk utfordrer. Dette må jeg sette meg inn i :yes:

* lese linker og google *

 

Edit: Får håpe CRT-TV'en min holder et par år til slik at jeg får med meg denne nyheten når jeg først skal kjøpe flat TV.

 

SED-skjermer har ikke behov for baklys, og som følge av dette vil effektforbruket halveres i forhold til plasma-skjermer og være på to tredeler av forbruket til LCD-paneler.

Plasma har heller ikke baklys så akkurat det kan vel ikke være grunnen til at SED er mer energieffektiv.

 

Edit: Oversetteren har nok bommet litt:

SEDs convert electrical energy into light with a higher emission efficiency than other display types, resulting in power consumption that is two-thirds that of PDPs, and also surpasses CRTs and LCDs. In other words, SEDs are highly earth-friendly, meeting the needs of the times.

Etter å ha lest infoen til canon sitter jeg igjen med inntrykket av at dette er svært likt plasma, med eneste forskjell at elektronemitterene er litt mer effektive og kan pakkes tettere enn på plasma. Dermed kan pixeltettheten økes og oppløsningen på middelstore og små skjermer økes opp til full HD. Innbrenning er nok ganske lik som for andre plasmaskjermer siden det neppe er store forskjeller i fosforblandingene som brukes.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

å Sammenligne SED med plasma blir ikke riktig.

Dette er hvofor: SED fungerer stort sett med samme

prinsippet som en CRT skjerm: alså et vakum der elektroner

vandrer igjenom og får fosforbeleget til å lyse.

 

En plasmaskjerm funker med samme prinsippet

som et lysrør div i stede for et vakum så har en ei

gassfyllt lomme med et fargefilter forran som lyser

pga det uv lyset som blir generert når gassbladningen

utsetes for strøm, plasma er dessuten plaget av etterglødning

Lenke til kommentar

Her er forresten et par bra kilder til mer informasjon om SED:

http://neasia.nikkeibp.com/neasia/000003

http://answers.google.com/answers/threadview?id=525928

 

Prisutviklingsestimatet på den første linken lover meget bra. Det ser ut til at prisene på 37-42" LCD og plasma vil fortsette å falle drastisk de kommende årene: Dvs. en halvering av prisen de neste 2-3 årene. Sortnivået på prototypene skal være helt nede i 0,04 cd/m^2, mens de SED-panelene som kommer i produksjon skal bli ennå bedre: Helt ned i 0,003 cd/m^2. Svart blir altså myyye mer svart enn før. Fargedybden skal være på høye 10 bit (per farge) på prototypene men potensielt opp til 13 bit på den ferdige masseproduksjonen. Til sammenligning har dagens vanlige LCD-paneler et sortnivå på rundt 0,5 cd/m^2 og en fargedybde på 8bit (per farge). Dette lover altså svært bra!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tror prisen blir rimelig lav. Når disse kommer på markedet har de fleste her i Norge flatskjerm allerede på veggen.

 

Husk at den normale mann i gata ikke er spesielt opptatt av bildekvalitet, ei heller ser de noe særlig forskjell på kvalitet.

 

Skal denne skjermen selge mye må prisen også være deretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...