Gå til innhold

17-tommer LCD blir dyrere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde på følelsen av at 17-19" ville nå et bunnpunkt eller flate ut prisene i løpet av sommeren eller høsten.

 

20"+ tror jeg bare kommer til å falle videre ned mot rundt 30-60% mer enn 19" til neste sommer. (pr i dag koster de billigste 20" ca 110% mer enn de billigste 19"). Jeg tror altså vi vil se 20" til 3000kr neste sommer.

 

Panelene på LCD TV-skjermer på opp til 37" tror jeg kommer til falle drastisk frem til neste sommer. Dvs. kanskje en halvering av prisen. (Prisen på 30" har falt ca 70% siden august i fjor). Forvent altså 32" LCD fra rundt 4000kr til neste år.

 

På TV'er over 37" tror jeg det blir jevnt løp mellom LCD og plasma det neste året, med merkbart synkende priser på begge. På 60" og oppover tror jeg at plasma fortsatt vil være praktisk talt enerådende.

 

Så når man kommer til kjøperåd så er i sommeren 2005 et glimrende tidspunkt å kjøpe 19" LCD-skjerm til PC'en. Hvis man trenger noe større enn det så er faktisk det beste å kjøpe TO stk 19" skjermer. Til neste år da kommer nok 20" bedre med i slaget om kjøperene. LCD TV'er på opp til 37" kommer til å bli svært gode kjøp i 2006. Dvs. de vil rykke i fra plasma på pris. (på oppløsning er de allerede langt forbi, men på farger så henger LCD fortsatt godt etter plasma). På 40-60" blir det nok levnt løp mellom LCD og plasma, trolig langt lavere priser enn i dag, men fortsatt ganske dyrt. Alt over 60" forblir nok plasma og svindyrt.

 

Edit: Neste år kommer nok 17" til å selve langt mindre pga lave priser på 19". Men noe salg vil fortsette av både 17" og 15", særlig til asia, afrika, og sør/mellom-amerika. Slike dårlig spesifiserte billige 15-17" kommer nok ned i rundt 1000kr i 2006.

 

Edit2: I dag er det en prisforskjell på ca 500kr på LCD med d-sub(VGA) og LCD med både d-sub(VGA) og DVI. Denne forskjellen tror jeg vil krympe frem til midten av 2006, mulig ned til ca 200kr forskjell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Rainman ruler med sien innlegg :D

 

 

Men i store segmenter er det flere ting som spiller inn :D

F.eks innrykk av HD og nye paneler. G8 paneler til olasma har så vidt begyn å komme til norge. Dette kombinert med HD gjør at prisene på selv uberdyre pioneers må senkes.

 

Men så gjenstår å informere den vanlige mann i gata dette da. Tipper ikke elkjøp og ekspert tar på seg den rollen :D

 

Men når mange nok skjønner dette vil dagens 42" plasma gå for 5k :D

Lenke til kommentar

Mye enig med deg Simen1 :thumbup:

 

Dette med at prisene på skjermer går opp ved mindre etterspørsel

kan vi tydelig se på forskjellen i pris på 15" og 17".

Men, eg tror ikke folk bare vil kjøpe større og større skjermer.

17", kanskje 19" er stort nok for folk flest, og tross alt, selv om det er

en flatskjerm, tar den litt plass. Dessuten vil eg si at nyttefunksjonen

av å ha en 19" eller 20" er mindre en å ha to på 17".

 

Men dette er bare min mening og gjetting.

 

Mye god mat i det innlegget ditt der ja :w00t:

Lenke til kommentar
Men, eg tror ikke folk bare vil kjøpe større og større skjermer.

17", kanskje 19" er stort nok for folk flest, og tross alt, selv om det er

en flatskjerm, tar den litt plass. Dessuten vil eg si at nyttefunksjonen

av å ha en 19" eller 20" er mindre en å ha to på 17".

Jeg tror nok de aller fleste vil stoppe på 20/21 tommer. Har selv sittet på 30, og det er bare for stort. Noen vil alltid ha det største og beste, men 20/21 blir nok grensa for de aller fleste.

 

Når det gjelder nytteverdien av to stk 17-tommere kontra èn 20-tommer så tror jeg det er høyst individuelt. Helt ærlig - hvor godt kvalifisert er man egentlig til å komme med en slik påstand uten å ha testet begge løsninger skikkelig først? Jeg har vært borti det meste av kombinasjoner med en og to LCD-skjermer og mener personlig at èn 20-tommer er mye bedre nn to 17-tommere. To 20-tommere derimot er bare behagelig :cool:

Lenke til kommentar

Jeg sitter gjerne på en 30" :D

 

Tror det er smak sak jeg. Første gang jeg prøvde 20" tenkte jeg: herregud for en kjempe. Prøver jeg en 17" nå tenker jeg: er det mulig å sitte å se på dette frimerket.

 

Samme tenker nok gutta på 30"

 

Det er en grunn til at digre "erfarne" damer rusler rundt med negre :D

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha størst mulig flatskjerm når jeg skal kjøpe det. Håper OLED er på plass snart, og at en kan kjøre mye flere oppløsninger på flatskjermene.

 

Hva er det som begrenser at du ikke kan kjøre med like mange oppløsninger på flatskjerm slik som du kan med CRT skjermer?

Lenke til kommentar
Men, eg tror ikke folk bare vil kjøpe større og større skjermer.

17", kanskje 19" er stort nok for folk flest, og tross alt, selv om det er

en flatskjerm, tar den litt plass. Dessuten vil eg si at nyttefunksjonen

av å ha en 19" eller 20" er mindre en å ha to på 17".

Jeg tror nok de aller fleste vil stoppe på 20/21 tommer. Har selv sittet på 30, og det er bare for stort. Noen vil alltid ha det største og beste, men 20/21 blir nok grensa for de aller fleste.

 

Når det gjelder nytteverdien av to stk 17-tommere kontra èn 20-tommer så tror jeg det er høyst individuelt. Helt ærlig - hvor godt kvalifisert er man egentlig til å komme med en slik påstand uten å ha testet begge løsninger skikkelig først? Jeg har vært borti det meste av kombinasjoner med en og to LCD-skjermer og mener personlig at èn 20-tommer er mye bedre nn to 17-tommere. To 20-tommere derimot er bare behagelig :cool:

Eg har sittet med en, to og tre LCD skjermer samtidig. Så eg vil si

eg er kvalifisert til å komme med min mening ;)

Pr i dag sitter eg med to CRT skjermer. Og eg kommer aldri til å gå

tilbake til kun en skjerm, CRT eller LCD, uansett om den er 30".

 

Og grunnen til at eg kaller det nytteverdi er at det er forskjell på å ha

enormt stort skjermbilde, og på å ha to separate skjermer. Så klart,

du kan gjøre det samme med en skjerm som med to, men det er ikke

den samme følelsen over det.

Lenke til kommentar
Med tanke på at 20" til dell er 4,5 k så er det ikke utenkelig å se 20" ned til 3k neste år.

 

Regner ikke med at kremprodusentene har disse, men dritten i bunnen har kanskje noe .D

Ja, hadde vært fint, er ikke aktuelt med mindre en to skjermer, og noe særlig mer en 7-8k synes jeg blir mye, så 3.5-4 for en god skjerm hadde vært greit.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...