Gå til innhold

VIA-problemer med SATA 3 Gbit/s


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her?

hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet?

 

Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra.

 

Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Lenke til kommentar
Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Bare fordi du har hatt én dårlig erfaring med en produsent kan du vel ikke boikotte den for resten av livet? Ting kan jo forandre seg ...

 

F.eks. Maxtor-disker har jo et stempel på seg for å være veldig bråkete, men i de siste årene har jo dette forbedret seg. Jeg har selv flere harddisker fra Maxtor, og de bråker ikke særlig mer enn andre merker jeg har vært borti. Skal vi snakke om bråk tenker jeg på WD med en gang.

 

Hm, kanskje dette ble litt OT, men men :p

Lenke til kommentar
Bare fordi du har hatt én dårlig erfaring med en produsent kan du vel ikke boikotte den for resten av livet? Ting kan jo forandre seg ...

 

Det kan ja, men kor stor eg sjangsen for det med VIA da?

Blir jo påminna om feil støtt og stadig.

 

Enda meir OT: Maxtor disker dauer for tida. Mange som har maxtor disker som spør om hjelp her har eg sett.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Dæven for ei bombe, dette er ikke første og siste gang via har problem for å si det sånn. Nei, død over via som har gjort livet til mang en stakkar pc bruker til ett sant helvete.

 

Noen problemer; Via hadde en del problemer med IDE kontrolleren sin, enkelte VIA 939 chipset har en bug som medfører at X2 cpu ikke kan benyttes.

Og listen er nok mye lengre, dette var ting jeg kom på i farta.

Dessuten er stabiliteten og overklokkings potensialet mildt sagt elendig.

 

Nei, takke meg til Nvidia.

 

Det er jo også lett å se idag, hvor "bra" Via har gjort det, de siste åra.

Regner med at 1-2% av 939 hovedkort som blir solgt i Norge i dag har Via chipset.

Lenke til kommentar
Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her?

hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet?

 

Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra.

 

Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Tenkte faktisk akkurat på det samme, har dessverre ett MSI kort med VIA (kt133 tor jeg), og det tror jeg sakte men sikkert dør på seg... kommer iallefall noe stygge ulyder fra mosfets'ene. pc'en blir mer og mer ustabil for hver dag som går...

 

nei, takk og pris for nforce :thumbup:

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Hadde akkurat dette "problemet" i et halvt minutt med en PC jeg monterte i forrige uke. Men da jeg tittet litt på SATA 3Gbit-disken, viste det seg at den hadde en jumper-setting som styrte om den opererte i 1,5 Gbit- eller 3 Gbit-modus. Dersom dette er standard på alle 3 Gbit-disker (noe jeg vil tippe det er, siden de ellers ville ha problemer med å operere på en del av SATA-kontrollerne der ute), så er ikke dette noe stort problem.

 

All honnør til VIA for at de går ut med slik "negativ" informasjon, men de burde tatt med løsningen på problemet også. Kanskje løsningen har gått tapt et sted på veien fra VIA til hw.no?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor de ikke bare kan oppdatere firmware/bios for å fikse problemet?

 

Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her? hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet? Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra. Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Abit KT7A-Raid tror jeg må være ett av de hovedkortene jeg har vært mest fornøyd med opp gjennom tidene. En knall overklokker, massevis av innstillinger, god stabilitet, holdbarhet og godt oppdaterte drivere og bios. Det lever fortsatt i beste velgående, godt overklokket, 4 år etter innkjøp, stabilt som bare det. Et du sikker på at det ikke er tilfeldigheter, mangel på oppdatering av bios/drivere, eller programvarefeil som er skyld i problemene?

 

Edit: Flau orddelingsfeil rettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvorfor de ikke bare kan oppdatere firmware/bios for å fikse problemet?

 

Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her? hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet? Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra. Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Abit KT7A-Raid tror jeg må være ett av de hovedkortene jeg har vært mest fornøyd med opp gjennom tidene. En knall overklokker, massevis av innstillinger, god stabilitet, holdbarhet og godt oppdaterte drivere og bios. Det lever fortsatt i beste velgående, godt overklokket, 4 år etter innkjøp, stabilt som bare det. Et du sikker på at det ikke er tilfeldigheter, mangel på oppdatering av bios/drivere, eller programvarefeil som er skyld i problemene?

 

Edit: Flau orddelingsfeil rettet.

Klart at eit og anna kort virka vel som det skulle. Men vi var ein del som lana i lag som hadde kt7raid, det fungerte ikkje bra.

Lenke til kommentar
hatt tre supre kort alle tålt overklokking i lengre tider...stabilt som bare..hatt ett i 2 år ett i 1 år...og det j har nå 5 måneder... :love:

Vel, må bare si at du er heldig som har sluppet å prøve de første via chippsettene for socket A, av 3 forskjellige via-hk til socket A som jeg har hatt (eller bygd for kamerater), har den eldste, ett msi kt 133 tror jeg, fått det for seg at den er lei av livet som hovedkort. Den andre, ett epox kt-400, har bydd på en del problemer... ett tredje, asus kt600 måtte rma'es etter en måned (null klokking), og som senere gav trøbbel med minnet, så jeg måtte kjøre slakkere timings. Så alt i alt har dette avskrekket meg fra VIA ett par år fremover...

 

I tillegg var det en ting til som fikk meg fra å hoppe av via-toget, og det var fraværet av pci/agp-lås, men regner med at de har fått lagt det inn på sine k8 chipset...

Endret av bK_Coder
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at VIA greier å rette opp dette problemet sånt sett.

nVidia har/hadde jo også problemer med sine chipsett med blant annet nForce 3 og GeForce 6800 (selv om det ligger i driverne) Syns egentlig VIA har kommet seg etter kt880 chipsettet. Har hatt et hovedkort med dette chipsettet og det har fungert veldig bra. Helt til det gikk nedenom og enda lenger.

Lenke til kommentar
Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her?

hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet?

 

Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra.

 

Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Tenkte faktisk akkurat på det samme, har dessverre ett MSI kort med VIA (kt133 tor jeg), og det tror jeg sakte men sikkert dør på seg... kommer iallefall noe stygge ulyder fra mosfets'ene. pc'en blir mer og mer ustabil for hver dag som går...

 

nei, takk og pris for nforce :thumbup:

Har du prøvd å bytte batteri til BIOS? De selger ganske billige batterier på Clas Ohlson. De lydene hørtes jo ikke særlig festlig ut da. Har selv et ABIT AT7 Max hovedkort med VIA chipset som av og til trenger nytt BIOS batteri av en eller annen grunn.

 

Ellers ville jeg nok ha valgt nVidia jeg også. Skal bli spennende å se hva nykommeren på brikkesett ATI klarer å hoste opp av stabilitet og ytelse og drivere. Synes nVidia gjør ting bra men er trege med å lansere drivere.

 

Hvilket hovedkort produsent er hovedkortet ditt fra da? Prøv ASUS neste gang, kan hende det gjør susen. AMD lager heller ikke dårlige brikkesett når de en sjelden gang finner på å lage noen.

 

Kommer nok til å ligge unna VIA jeg også da jeg har sett mye dårlig kritikk om de allerede.

Lenke til kommentar
Kvifor blei eg ikkje overraska over dette her?

hmm kan det være pga det er eit navn, VIA som er inne i bildet?

 

Dei luringene der klarer ikkje og mekke ein ting som er bra.

 

Eg holder fast på det eg lovte meg sjølv da eg heiv kt7a-raid kortet mitt ut at eg aldri skulle handle via ting igjen.

Tenkte faktisk akkurat på det samme, har dessverre ett MSI kort med VIA (kt133 tor jeg), og det tror jeg sakte men sikkert dør på seg... kommer iallefall noe stygge ulyder fra mosfets'ene. pc'en blir mer og mer ustabil for hver dag som går...

 

nei, takk og pris for nforce :thumbup:

Har du prøvd å bytte batteri til BIOS? De selger ganske billige batterier på Clas Ohlson. De lydene hørtes jo ikke særlig festlig ut da. Har selv et ABIT AT7 Max hovedkort med VIA chipset som av og til trenger nytt BIOS batteri av en eller annen grunn.

 

Ellers ville jeg nok ha valgt nVidia jeg også. Skal bli spennende å se hva nykommeren på brikkesett ATI klarer å hoste opp av stabilitet og ytelse og drivere. Synes nVidia gjør ting bra men er trege med å lansere drivere.

 

Hvilket hovedkort produsent er hovedkortet ditt fra da? Prøv ASUS neste gang, kan hende det gjør susen. AMD lager heller ikke dårlige brikkesett når de en sjelden gang finner på å lage noen.

 

Kommer nok til å ligge unna VIA jeg også da jeg har sett mye dårlig kritikk om de allerede.

Takk for tipset, men det har jeg allerede jort, uten resultat. Nå for tiden har jeg et ASUS A7N8X-E Dlx, og er fornøyd med det, men har lyst til å prøve EpoX's NF4-ultra kort neste gang, har lest mange gode anmeldelser om det kortet.

 

Skal bli spennende å se hva ATI greier, men tror det kan ta en stund før de virkelig blir med i gamet. Det skal mer til enn crossfire for å få meg til å prøve ut et helt nytt brikkesett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...