Gå til innhold

Seagate: Aggressive planer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre det blir vanskeligere å lese perpendikulært skrevet data feilfritt vil vel overføringshastighet stige med datatettheten.

 

Selv syntes jeg ikke overføringshastigheten til nyere disker er et problemer mer enn et par ganger i året i når jeg skal hjem i ferien og vil ikke ta med meg mer enn en to-tre disker :D Jeg håper også at noen snart lager noen digre, trege, kalde og driftsikre mammutdisker og dette kan muligens være katalysatoren. Jeg tviler nemlig på at TB disker blir vanlig i OEM PCmodeller med det første, samtidig som alle diskprodusentene vil stadig dytte ut større og større disker for å holde med i utviklingen.

Lenke til kommentar
Men må leserhodet gå opp og ned på platene, istedenfor rundt?

Nei, lesehodet går hverken opp og ned eller rundt. De står ganske i ro, mens det er disken som går rundt. lesehodet flyttes bare fra innerst til ytterst på disken i en ganske rett bevegelse. Eneste forskjellen er designet på spolen som plukker opp dataene.

 

Er det sagt noe om en økning i overføringshastigeter?
Med mindre det blir vanskeligere å lese perpendikulært skrevet data feilfritt vil vel overføringshastighet stige med datatettheten.

Ja, overføringshastigheten vil normalt stige når datatettheten stiger. Datatettheten økes på to måter, og normalt like mye på hver måte ved oppgraderinger:


  •  
  • A. Flere bit per millimeter av et spor rundt disken. Altså flere bit per runde disken spinner, noe som gir økt transfer-hastighet.
     
  • B. Sporene blir lagt tettere. Dette gir ikke økt transfer-hastighet, men kun høyere kapasitet på diskene. Dette kan påvirke søketiden noe både i positiv og negativ retning avhengig av mange faktorer.
     

Siden A og B normalt øker like mye så vil en øknin i lagringstetthet på 50% (f.eks fra 40 til 60GB per plate), bare gi en økning i transferhasighet på rundt 22,5%. (1,225x tetthet lang sporene * 1,225x tettere spor = totalt ca 1,5x tetthet på arealet av platene)

 

For å forklare (?) det med peripendikulære bits kan du se på denne oppklarende (?) flashen.

Flashen viser i hvertfall prinsippet veldig tydelig og sikkert overdrevet for å få frem poenget. I vrikeligheten tror jeg ikke at høyde-bredde-forholdet på bit'ene er så stort som i flashen, ca 10:1, men nærmere 2:1. Jeg tror altså at perpendikulært har potensiale til å doble lagringstettheten (kapasiteten) på platene, men ikke så mye mer enn det.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Alltid spennende med ny teknologi som faktisk blir tatt i bruk. En 2.5" disk på 160GB er ikke ille må jeg si.

 

Desverre skal det mye til før det kommer en seagate disk inn i min maskin igjen.

Var du uheldig med en disk? Hva skjedde?

 

Liker godt Seagate harddisker jeg. At det også er kommet Highspeed USB 2.0 disker er også spennende. I tillegg kommer de med en 100 gigabyte 2,5" harddisk. Ellers har de noen raske 15000 rpm SCSI disker.

 

Noen som vet om Seagate har Ethernet grensesnitt på noen modeller?

Endret av G
Lenke til kommentar
Alltid spennende med ny teknologi som faktisk blir tatt i bruk. En 2.5" disk på 160GB er ikke ille må jeg si.

 

Desverre skal det mye til før det kommer en seagate disk inn i min maskin igjen.

Var du uheldig med en disk? Hva skjedde?

 

Liker godt Seagate harddisker jeg. At det også er kommet Highspeed USB 2.0 disker er også spennende. I tillegg kommer de med en 100 gigabyte 2,5" harddisk. Ellers har de noen raske 15000 rpm SCSI disker.

 

Noen som vet om Seagate har Ethernet grensesnitt på noen modeller?

Selve diskene har nok ikke det, men du kan sikkert putte de inn i et diskkabinett med Eternet-tilkobling. Jeg tror ikke seagate har ferdige slike bokser for salg. Jeg finner bare USB2.0 og Firewire-bokser.

 

Edit: Med det samme jeg var inne hos seagate så fikk jeg se at de har annonsert (=papirlansert) Seagate barracuda 7200.9 med 16MB cache, SATA-300, NCQ og hele 500GB kapasitet. (Kanskje 3 plater a 167GB?) Dette var gode nyheter. (jepp, HW har vist allerede skrevet om det)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...