Gå til innhold

Bedre garantibetingelser hos WD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Simen1, godt poeng. En disk har man uansett reklamasjonsrett på ihht kjøpsloven , men forhandleren må ta smellen om det blir havari i tidsrommet mellom garantitid og reklamasjonfrist. Det er lett å forstå at forhandlerne ikke liker å ta kostnaden når de har kanskje 70 kr pr disk i påslag i utganspunktet. Men de har jo ikke noe valg hvis de skal drive i Norge.

 

Selv har jeg hatt kun gode erfaringer med de fleste diskmerker, men grunnet lydbildet har jeg holdt meg mye til Seagate. Har "spist" meg gjennom de fleste modellene derfra inkludert 10k og 15k rpm scsi-disker, og har fremdeles liggende et par 10k disker i hylla. Det at de var av de første til å sette opp garanti til 5 år igjen har veid tungt når det skulle kjøpes ide og sata disker i litt nyere tid.

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
Kjedelig for de som har kjøpt seg en disk i år, før 1. juni, gå glipp av lang garanti.... (meg bl.a.)

Tror forresten det ikke er mer enn 3-5 år siden diskprodusentene bestemte seg for 1 år.

Oppstår det feil på harddisken din innen 3 år så må nok netshopen ta seg av det.

Vi har heldigvis gode forbrukerlover her i norge.

Lenke til kommentar

Wohoo! Nå løser det vel ikke det faktum at de TRE siste fire diskene jeg har hatt, som alle var WD har gått i stykker. Jeg synes dette blir litt som når MS lager antivirus: De presenterer en dårlig løsning på et problem de har skapt selv, og burde tatt seg av å lage mer holdbare disker enn å gi deg en ny når den går i stykker.

Lenke til kommentar
Hvor langt kan man dra kjøpsloven her? 2 eller 5 år? Personlig mener jeg at en disk skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men er det noen presedens for dette?

 

AtW

Diskprodusentene skriver vel ca 50k mtbf timer og der jo ja 5-6 år:D Så ja dem er ment og vare i godt over 2 år

Lenke til kommentar
Hvor langt kan man dra kjøpsloven her? 2 eller 5 år? Personlig mener jeg at en disk skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men er det noen presedens for dette?

MTBF er typisk 500.000 til 1.000.000 timer på vanlige PATA/SATA-disker. MTBF = Mean Time Between/Before Failures. Regner man om disse timene til år så får man hhv. 57 og 114 år. Dette tallet er så høyt at jeg mener det ikke er noen tvil om at "produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år", kravet for 5 års reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven.

 

På SCSI-disker har jeg sett MTBF på helt opp til 1,4 millioner timer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Wohoo! Nå løser det vel ikke det faktum at de TRE siste fire diskene jeg har hatt, som alle var WD har gått i stykker. Jeg synes dette blir litt som når MS lager antivirus: De presenterer en dårlig løsning på et problem de har skapt selv, og burde tatt seg av å lage mer holdbare disker enn å gi deg en ny når den går i stykker.

Du bør kanskje sjekke igjenom kjølingen eller no i maskina di.

Har bare bestillt WD disker de siste 3-4 årene (både til meg og andre), og har til gode å få sende tilbake en.. Håper det holder i seg :) (7-8 egne disker, sikkert 10 til andre..).

Ellers også har du vært ekstremt uheldig.

 

Nå er det vel neppe MS som har laget virusene, så det var et dårlig eksempel. De har laget OS'et. Hadde OS'et hatt viruset oppstått pga Windows kjører så hadde det vel vært greit. Nå er det jo så at dette ikke er tilfelle.

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Dette har vært i to forskjellige maskiner, og den ene disken var DOA. I tillegg gikk forresten DHCP-serveren på skolen i stykker i går. Grunn: ødelagt HDD fra WD.

 

OT:

Når det gjelder Windows og AV: MS lager et usikkert OS man må betale for. Når det dukker opp virus som utnytter OSets svakheter, skulle man forvente at MS fikser OSet, men i stedet lager de et AV-program som man må betale for. Altså kan MS smile hele veien til banken, mens de ler av alle som betaler dobbelt opp på grunn av MSs designfeil, og måten de velger å løse dette på.

Lenke til kommentar
Dette har vært i to forskjellige maskiner, og den ene disken var DOA. I tillegg gikk forresten DHCP-serveren på skolen i stykker i går. Grunn: ødelagt HDD fra WD.

 

OT:

Når det gjelder Windows og AV: MS lager et usikkert OS man må betale for. Når det dukker opp virus som utnytter OSets svakheter, skulle man forvente at MS fikser OSet, men i stedet lager de et AV-program som man må betale for. Altså kan MS smile hele veien til banken, mens de ler av alle som betaler dobbelt opp på grunn av MSs designfeil, og måten de velger å løse dette på.

OT: Men istedet lager de et AV-program? Har MS et AV-program? Og MS gir da ut sikkerhetsoppdateringer gratis, tilogmed til kjente pirat-serials. (noe som forsåvidt hadde vært ganske teit å ikke gjøre)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...