Gå til innhold

Bedre garantibetingelser hos WD


Anbefalte innlegg

Nice....

 

MTBF er typisk 500.000 til 1.000.000 timer på vanlige PATA/SATA-disker. MTBF = Mean Time Between/Before Failures. Regner man om disse timene til år så får man hhv. 57 og 114 år. Dette tallet er så høyt at jeg mener det ikke er noen tvil om at "produktet er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år", kravet for 5 års reklamasjonsrett i forbrukerkjøpsloven.

 

Såppas...

 

Da skal maskina bare stå på 24/7...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
merk at de fleste IDE disker ikke er beregnet på å stå på 24/7... (mener iallefall å ha hørt noe slikt om IBM/hitatchi disker for en tid tilbake)

Beregnet eller ikke, jeg har ikke hatt problemer med det ihvertfall (å la disker stå på 24/7), og jeg vet mange andre som ikke har hatt det, de er forsåvidt ikke "beregnet til det" i den forstand at SCSI-disker er bygd for å være mer solide, men mener du at å stå på feks 24/7 i en uke er verre enn 8 timer om dagen i tre uker?

 

AtW

Lenke til kommentar
merk at de fleste IDE disker ikke er beregnet på å stå på 24/7... (mener iallefall å ha hørt noe slikt om IBM/hitatchi disker for en tid tilbake)

Det var vel IBM som kom med en påstanden først i et forsøk på å legge skylda på brukerene etter fadesen med GXP75-serien og GXP60-serien. Etter den tid har jeg kun hørt det fra WD.

 

I tilfelle vi skulle tatt de på ordet og legger til grunn et bruksmønster på 8 timer per dag så vil 1 million timer MTBF kunne oversettes til 342 års bruk. Hvis vi regner arbeidsdager også, f.eks 250 dager i året med 8 timers bruk, så blir det ennå lengre tid: 499 år. Hvis Christoffer Columbus hadde hatt harddisker i bruk den gangen han gjenoppdaget Amerika og de ble brukt med dette bruksmønsteret frem til i dag så kunne man altså forventet at halvparten av diskene skulle overleve så lang bruk.. Vel og merke hvis man tar påstandene fra produsentene bokstavelig.

 

Det skal med andre ord ikke være spesielt vanskelig å få 5 års reklamasjonstid i henhold til forbrukerkjøpsloven. ;)

Lenke til kommentar
Dette har vært i to forskjellige maskiner, og den ene disken var DOA. I tillegg gikk forresten DHCP-serveren på skolen i stykker i går. Grunn: ødelagt HDD fra WD.

 

OT:

Når det gjelder Windows og AV: MS lager et usikkert OS man må betale for. Når det dukker opp virus som utnytter OSets svakheter, skulle man forvente at MS fikser OSet, men i stedet lager de et AV-program som man må betale for. Altså kan MS smile hele veien til banken, mens de ler av alle som betaler dobbelt opp på grunn av MSs designfeil, og måten de velger å løse dette på.

OT: Men istedet lager de et AV-program? Har MS et AV-program? Og MS gir da ut sikkerhetsoppdateringer gratis, tilogmed til kjente pirat-serials. (noe som forsåvidt hadde vært ganske teit å ikke gjøre)

 

AtW

http://news.zdnet.com/2100-1009_22-5287496.html

 

Jeg glemte aa nevne at dette var hypotetisk, men trodde de fleste hadde faatt med seg at MS i lengre tid har planlagt aa gi ut sitt eget antivirusprogram.

Lenke til kommentar

Hmm.. kjekt.. Har aldri levert inn noen WD disk, og dette er jo en god grunn til å fortsette å handle WD

 

Jeg har selv 8 stk WD disker, som står og går 24/7. (4 av dem er over 1 1/2 år..) Eneste diskene jeg har hatt problemer med er noen IBM disker.. drept to av dem.

Lenke til kommentar
Hvor langt kan man dra kjøpsloven her? 2 eller 5 år? Personlig mener jeg at en disk skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men er det noen presedens for dette?

 

AtW

Dette har jeg også tenkt på, som flere andre nevner så er jo MTBF'en betraktelig høyere enn både 2 og 5år. Personlig så hadde jeg også absolutt regnet med at en harddisk holder MYE lenger enn kun 2år.

 

Er det noen som har prøvd å benytte dette som en grunn ved diskkrasj mot en webshop? Evt er det noen som har kjørt en slik sak igjennom forbukerrådet?

 

Hadde akkurat en WD disk som tok kvelden rett før det hadde gått et år, så jeg var rekativt heldig (fikk ny disk) :-)

Lenke til kommentar
Hvor langt kan man dra kjøpsloven her? 2 eller 5 år? Personlig mener jeg at en disk skal vare vesentlig lengre enn 2 år, men er det noen presedens for dette?

 

AtW

Dette har jeg også tenkt på, som flere andre nevner så er jo MTBF'en betraktelig høyere enn både 2 og 5år. Personlig så hadde jeg også absolutt regnet med at en harddisk holder MYE lenger enn kun 2år.

 

Er det noen som har prøvd å benytte dette som en grunn ved diskkrasj mot en webshop? Evt er det noen som har kjørt en slik sak igjennom forbukerrådet?

 

Hadde akkurat en WD disk som tok kvelden rett før det hadde gått et år, så jeg var rekativt heldig (fikk ny disk) :-)

Ja, erfaringmessig holder jo HDer en stund også, har faktisk aldri mistet en disk. Og jeg har for øyeblikket 12 stykker i aktiv bruk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...