Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

grei nok test dette, men det står at den spiller av WMA isteden for AAC på spesifikasjonene... Og det er USB 2.0, ikke 1.1.

 

Bra test dette. Lurer på hva slags salgstall apple får på disse, må jo være et svært begrenset marked som faktisk kjøper en slik spiller?

I mai var markedsandelen blant flashbaserte spillere i USA på 58 % http://arstechnica.com/news.ars/post/20050504-4876.html

Så du tar nok feil der...

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Fikk en 512mb Shuffle via jobben og tenkte.. jaja fin gave gitt *sukk* og smilte pent og takket. Skeptisk var jeg men måtte likevel bruke den.

 

Shuffle funker. Den gjør det den skal og ikke noe mer. Kan dra over 120-130 av favorittsangene mine og garantere at jeg får det jeg trenger. Tar ikke så lang tid å fylle den heller så rekker det i god tid før man skal ut på 1 times tur eller 4-5 timer.

 

Batteritiden er det ikke noe å si på. Den overlevde en tur Oslo=>Kr.sand og tilbake igjen uten opplading. Den veier ingenting og er ikke plagsom å bære med seg. Kvaliteten er dårlig siden det hele er laget av plastikk. Lyd kvaliteten er overaskende bra.. og høy.. på de medfølgende øreproppene.

 

Det at det er vanskelig å finne en sang er et problem, MEN husk at dette ikke er en spiller som har det som hovedmål. Dette er en shuffle som skal fylles opp med dine til enhvertid favoritter fra iTUNES ved hjelp av den funskjonaliteten i iTUNES som teller hvor mange ganger hver sang er spilt osvosv:) Den skal ikke ha hele mp3 / aac arkivet ditt i tilfelle du akkurat når bussen runder hjørnet får lyst til å høre på den og den sære sangen.

 

Jeg ville ikke kjøpt en Shuffle til meg selv.. men jeg har fått en gratis.. og bruker

den faktisk daglig til og fra jobb. På lengre reiser blir det hele derimot litt slitsomt.

 

Tror neppe jeg vil anbefale noen å kjøpe en Shuffle. iPOD-mini er vel heller å anbefale om man må gå på epleslang men..

 

Dette er ihvertfall min mening om Shuffle:)

Lenke til kommentar
Tror jeg hadde kjøpt meg en Jens of Sweden MP-120 1024 MB istedetfor gitt =)

eller samsung yp-t6..... den er bare helt rå

Enig, Samsung sine flash spillere har fått alt for liten oppmerksommhet, og det er en skam at nesten ingen webshopper har de. Samsyng YP-MT6Z på 1GB som jeg kjøpte var fabelaktig.

 

139568.jpg

 

Savner test av batterilevetid i shuffle testen, ikke det at jeg noen gang kommer til å kjøpe en overpriset Apple produkt... Og er det sånn med denne som med andre iPod at det ikke går ann å kopiere musikk fra spilleren til en annen maskin? (Eller er dette bare noe vås i sin helhet?)

Endret av squabbish
Lenke til kommentar

det er bare vås.

 

jeg fikk iallefall tilgang til filene mine fra en annen maskin enn den jeg synkroniserte fra. Eneste jeg gjorde var å ikke installere Itunes på den maskinen :p

 

(alle filene hadde sånne database navn, men har du gode ID3 tags (som omtrent er en pokka nødvendighet med ipod og 40GB plass) og en batch filname editor (som f.eks. "tag & rename"), så tar det ikke lange tiden før du har gjenoppretta hele samliga på en annen maskin ;) (så installerer du itunes og får organisert allef filene i mapper etterpå :p)

Lenke til kommentar

Denne testen kom ikke for tidlig, men skal ikke klage. Fint at dere tester likevel.

 

Har aldri vært imponert over denne spilleren. Man må bruke deres software, mangel på skjerm, ikke for imponerende pris osv.. Ser likevel på denne som et greit alternativ for mange og den selger sikkert helt okay.

 

Fin test i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Ganske uenig i med mangen her. Har lånt en 512Mb versjon noen dager og synest den er svært god. Trenger ikke lade den, den får nok strøm imens jeg kopierer sanger over til den.

 

+ God kvalitet, God lyd, Pen, Bra batteri og liten.

 

- Må ha iTunes og dyr

Lenke til kommentar

Dette er en av de MP3-spillerene som faktisk frister meg mest.

22 gram!, grei lydkvalitet og USB uten bruk av kabel sender den langt opp på lista mi. Hadde den kommet i sort med sølv "hjul", støtte for å spille filer kopiert i explorer (gjør den det?) og ikke vært så dyr så hadde jeg sikkert kjøpt den, men for øyeblikket holder minidisken. Det er vel heller tvilsomt at den hadde dratt headsettet mitt så altfor lenge heller.

 

Denne shuffle-ut-fra-iTunes funksjonen syntes jeg (og sikkert mange andre) høres veldig hendig ut, da jeg skjeldent orker/gidder å oppdatere innholdet på spilleren for ofte og ender opp med veska full av minidisker som jeg har hørt 10 ganger før.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Flott at dere tester denne. Bra test :thumbup:

 

*** Her var jeg så langt ute på tynn is at jeg måtte svømme inn til bredden igjen.. Fjernet det meste jeg sa. ***

 

+ De skal ha for at den er liten, pen og ekstremt enkel i bruk. (det siste er en konsekvens av å fjerne nesten alle mulige funksjoner)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Flott at dere tester denne. Bra test :thumbup:

 

Dessverre er den akkurat så dårlig som jeg hadde sett for meg:

- MÅ bruke iTunes = Tvang. Selv om iTunes sikkert er bra så liker jeg ikke prinsippet om å hindre konkurrerende programvare.

- ALLE mp3-filer som skal brukes MÅ konverteres (med tilhørende kvalitetstap) til AAC-formatet. (Kan man virkelig kalle dette en mp3-spiller når den ikke støtter mp3-formatet en gang? Bør ikke alle antydninger om støtte for mp3 i så fall fjernes fra artikkelen?)

- Jeg liker heller ikke foretningskonseptet "lag noe tilsvarende andre produsenter, fjern displayet siden det koster penger å produsere, sett prisen litt høyere enn konkurrentene". Dette gjør de kun for å senke produksjonskostnad, øke salgsprisen og dermed øke inntjeningen voldsomt. Hvis de hadde priset den litt mer rettferdig så ville den kostet mindre enn konkurrerende enheter med display.

 

0 Jeg vet ikke om den støtter "mass storage device" i windows/Linux/MacOS men hvis den ikke gjør det så er det også skuffende, og man kan fjerne hentydningen om at den fungerer som en "en avansert minnepinne med støtte for musikkavspilling".

 

+ De skal ha for at den er liten, pen og ekstremt enkel i bruk. (det siste er en konsekvens av å fjerne nesten alle mulige funksjoner)

 

Nei huff, denne skal jeg holde meg langt unna. Størrelse og utseende veier etter min mening ikke på langt nær opp for tvang og overprising. iPod Shuffle :thumbdown:

 

Det du skriver her er bare tull. Greit at du ikke liker Apple produkter, men ingen grunn til å ikke fortelle sannheten?

 

1. iTunes

Du MÅ ikke bruke iTunes. iTunes følger med, og det finnes en rekke andre programmer som fungerer ypperlig med både iPod shuffle og alle andre iPod modeller. En liten oversikt over noen av disse programmene til Mac/Windows/Linux kan du finne her: http://ipod1.no/node/25

 

2. MP3-støtte

Selvfølgelig støtter iPod shuffle MP3er. Det gjør alle de andre iPod modellene fra Apple. iPoden støtter følgende formater MP3, AAC, AAC med Fairplay DRM, AIFF, WAV, Apple Lossyless og Audible. iPodene er dermed en av de MP3-spillerene som støtter flest formater. Mangler kun OGG av betydning. WMA holder de fleste med ører i behold seg langt unna.

 

Du må med andre ord ikke konvertere dine sanger til AAC. iTunes konverterer kun ubeskyttede WMA filer til AAC hvis du ønsker å bruke disse i iPod shufflen. Du er uansett bedre ut med AAC eller MP3 enn WMA. Disse to formatene er "åpne" og er ikke avhengig av Microsofts velsignelse og støttes derfor av omtrent alle.

 

3. Pris

Når iPod shuffle kom ut (januar 05) så fikk du omtrent ikke billigere 512MB og 1GB spillere enn shufflene. Dette er over et halvt år siden. Apple ryktes å slippe en ny oppgradert shuffle om kort tid, med mere lagringskapasitet og helt sikkert vesentlig billigere. Apple tjener forøvrig vesentlig mindre på Shuffle (prosentvis per enhet) enn de gjør på deres støre modeller. At de har utelatt skjerm har heller noe med folks bruksområder og batterilevetid. Det har jo vist seg at folk faktisk ikke bruker skjermer når de er så små og uleselige som er vanlig i andre flash spillere.

 

4. Minnepinne

Den fungerer helt fint som minnepinne og støtter mass storage device i både Windows/Linux og på Mac. For å få den til å gjøre det må du slå av "autoupdate" funksjonen i iTunes.

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar

"iTunes konverterer kun ubeskyttede WMA filer til AAC hvis du ønsker å bruke disse i iPod shufflen" <- og det er med andre ord det samme som at du må konvertere MP3'ene dine til AAC (med medfølgende kvalitetstap) for å kunne bruke dem i shufflen... (jeg har iallefall ingen beskytta mp3 filer...)

 

:thumbdown:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
"iTunes konverterer kun ubeskyttede WMA filer til AAC hvis du ønsker å bruke disse i iPod shufflen" <- og det er med andre ord det samme som at du må konvertere MP3'ene dine til AAC (med medfølgende kvalitetstap) for å kunne bruke dem i shufflen... (jeg har iallefall ingen beskytta mp3 filer...)

 

:thumbdown:

Merk at jeg skriver UBESKYTTET WMA, dvs Windows Media Audio filer. Vi snakker ikke om MP3 filer. Vi snakker om WMA-filer. Filer som Windows Media Player spyr ut. Vanlige MP3 filer støttes som bare det i alle iPod modeller og iTunes. Det gjelder også shuffle.

 

Med beskyttede WMA filer så menes WMA filer med DRM.

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...