Gå til innhold

Evigvarende batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

noen som vet hvor lenge de varer på en oppladning da ? en uke feks i en ny mobil ? to uker? hadde vært saweet :D

 

blir for dumt med mobiler med standby tid på under en dag synes jeg.. nyeste feteste tlf med stor skjerm osv begynner å ha litt vel patetisk standby tid. batteriteknologien vi bruker nå er jo en 20 år gammel eller noe ? funker ihvertfall ikke spes bra til behovet dagens teknologi har. derfor synes jeg de bør få igang produksjon av brenselcelle batteriet o.l så vi får litt bedre standby tider.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Sumsar: Det sies jo ingen ting om hvilke radioaktive bølger dette stoffet gir fra seg (det kan sikkert googles, men det gidder jeg ikke). Alfabølger vil normalt ikke trenge igjennom huden vår, og iallefall ikke delene av telefonen som omgir batteriet. Er det snakk om gammastråler vil det selvfølgelig være litt værre :) Husk at røykvarsleren din er radioaktiv, føler du at det er skummelt at alle sammen har en røykvarsler? :)

Lenke til kommentar
Sumsar: Det sies jo ingen ting om hvilke radioaktive bølger dette stoffet gir fra seg (det kan sikkert googles, men det gidder jeg ikke). Alfabølger vil normalt ikke trenge igjennom huden vår, og iallefall ikke delene av telefonen som omgir batteriet. Er det snakk om gammastråler vil det selvfølgelig være litt værre :) Husk at røykvarsleren din er radioaktiv, føler du at det er skummelt at alle sammen har en røykvarsler? :)

Ahhh... straks litt tryggere. :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig at batteribransjen vil møtt en dårlig fremtid med evigvarende batterier, det vil si bare hvis de klarer å lage standarer for hvordan batteriene skal være med hennsyn til fysiske mål og spenning, ellers ville man når en fikk ny mobil også hatt nytt batteri, noe som alle gjør idag.

 

Edit: 1k innlegg :w00t:

:D

Endret av pertm
Lenke til kommentar

Ladere ligger og slenger litt her og der. Folk med småbarn i hus opplever stadig at deres krapyl stapper lader i munn og sånn, slik som med alt annet.

 

Jeg bare ser det for meg. "Ole, nå må du slutte å slikke på reaktoren til broren din..."

 

Husker at han der grønne. Hulk? Ble mye større når han ble strålt av radioaktiv ett eller annet. Jeg går mye med mobilen i lomma. Hva med radioaktiv stråling i underregionen? Hei hei :D

Lenke til kommentar
Kan'ke tenke meg at det går an å lade opp radioaktivitet.

Det går nok ikke an, men det er jo ikke sikkert det er de radioaktive egenskapene som utgjør energien. Det kan jo være de kjemiske egenskapene til tritium som gjør at det egner seg i batterier.

 

Amerikanske forskere holder på å utvikle en ny type batterier, som ved å utnytte et radioaktivt stoff vil kunne ha en levetid på flere tiår.
Det kommer jo an på strømforbruket og størrelsen på batteriet. Dagens batterier kan også vare i flere tiår hvis det bare brukes lite nok strøm fra de eller batteriene er store nok. (et batteri på et par hundre kilo bør jo holde for å drive en mobil i 100 år)

 

I dag er nemlig batteriet en av de aller største flaskehalsene i utviklingen av mobiltelefoner.

Jeg er uenig! Den største flaskehalsen i utviklingen av mobiltelefoner i dag er strømforbruket. Problemet er altså elektronikken og skjermene ikke batteriet. Dette vil sikkert bedre seg når brikkene i mobilene lages med nyere produksjonsprosesser og skjermene lages av OLED eller elektronisk papir. Problemet er at mobilleverandørene putter inn strømkrevende egenskaper raskere enn elektronikken utvikles til å bruke mindre strøm. Jeg håper dette snur snart.

Lenke til kommentar
Den største flaskehalsen i utviklingen av mobiltelefoner i dag er strømforbruket

 

Hvis dette batteriet kommer, så gjør det jo ikke noe hvor mye strøm alt i tlf'en bruker ;)

 

Lurer på hvor stort batteriet blir :hmm:

 

Er det radioaktive stoffet flytende? Hadde vært litt irriterende med en mobil som hopper frem og tilbake i lommern :cry:

 

Da blir man sikkert sjøsyk av å holde den :!: Kødda...

Lenke til kommentar
Den største flaskehalsen i utviklingen av mobiltelefoner i dag er strømforbruket

Hvis dette batteriet kommer, så gjør det jo ikke noe hvor mye strøm alt i tlf'en bruker ;)

Hvis telefonene hadde brukt mye mindre strøm hadde vi ikke trengt nye batterier.

 

Er det radioaktive stoffet flytende?

Tritium er en isotop av hydrogen. Altså en gass, eller i forbindelse med oksygen: Tungtvann. Den har samme kjemiske egenskaper som hydrogen men er svakt radioaktiv i det den sender ut lavenergi betastråling (6-18keV) med en halveringstid på 12,3 år. Betastrålene har så lav energi at de ikke trenger gjennom det ytre laget med død hud så det er kun skadelig om det drikkes (i form av tungtvann T2O eller THO) men fordi vann forsvinner raskt fra kroppen på vil Tritium ha en "biologisk" halveringstid i kroppen på bare 3-10 døgn. Forøvrig så inneholder kroppen en liten mengde naturlig Tritium (ca 6*10^-14g)

 

Men det jeg ikke skjønner er hvorfor Tritium skal egne seg bedre enn den vanlige Hydrogenisotopen. De har jo de samme kjemiske egenskapene. Min mening er at det lukter lite Science og mye fiction av denne artikkelen...

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...