Gå til innhold

Ny teknologi i CPU-kjølere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm. Dette hørtes spennende ut! Kanskje vi nå får en ny generasjon med ultraportable som har desktop-ytelse?

Det høres ut som en kombinasjon som gir kort batterilevetid.. (1t?) Det hjelper jo ikke med bedre kjøling for å sette inn en desktop-prosessor, man må jo også utstyre den med et større og tyngre batteri for å holde batterilevetiden oppe. Altså beveger man seg bort fra ultraportabel selv om kjølingen blir bedre.

 

Hvordan skal væsken bli kald igjen?

I teorien vil vi få en varmere og varmere cpu scared.gif

Væska skal bli kald igjen på samme måte som med heatpipe. Denne magnetkjølinga blir altså bare en konkurrent til heatpipe. Det vil si som en litt mer effektiv passiv kjøleribbe, siden varmetransporten internt kjøleribba går lettere.

 

Heldigvis er den teorien på retur. Prescott er ikke akkurat populært å ha i bærbare PC'er, (som om den var det på stasjonære :p ) Utviklingen går nå i retning av mer portabilitet og dermed kjøligere CPU'er.

Lenke til kommentar
Teknologien er ikke avhengig av noen tilførsel av strøm

 

jøss, er det virkelig en evighetsmaskin, eller mangler det mer forklaring? noen slike prinsipper bruker varmeforskjellen til transport av stoffer, men denne var ny..

Var det jeg også tenkte. Hvordan skal et statisk(?) magnetisk felt drive væsken videre? Om det går kan man jo putte inn en liten dynamo, og vips, gratis strøm... Det er vel varmeutvilkingen som på en eller annen måte driver væsken eller så er det en aprilspøk som ikke er blitt avlivet enda. Nå er det lenge siden jeg har pusset opp på fysikkunnskapen min, men tror jeg hadde satt pris på en bedre forklaring :ermm:

Lenke til kommentar
Hmm.. Kan bli spennende å se hvor effektiv denne kjøleren blir. Kanskje det blir arvtakeren til vannkjøling? Eller blir det kanskje "bare" en lydløs erstatning for CPU-vifte? :p

Regn med at den blir ca like effektiv som heatpipe-prinsippet er i dag. Altså ikke noen revulusjon, bare litt forbedring av passive kjølere.

Lenke til kommentar
håper det blir noe av dette. gleder meg til den dagen man kan kjøle cpu'n passivt..

Du burde levd tidligere siden da ble stort sett alle cpu'er kjølt kun med ribbe ;) (mimrer om gamle ppro 200 serveren min :))

joda husker forsåvidt de dagene, men utviklingen i det siste har jo gått over styr når det gjelder effektforbruk og varmeutvikling..

 

hadde likt og sett at de fikk en løsning på dette iløpet av de neste årene..

Lenke til kommentar
håper det blir noe av dette. gleder meg til den dagen man kan kjøle cpu'n passivt..
Du burde levd tidligere siden da ble stort sett alle cpu'er kjølt kun med ribbe ;) (mimrer om gamle ppro 200 serveren min :))
joda husker forsåvidt de dagene, men utviklingen i det siste har jo gått over styr når det gjelder effektforbruk og varmeutvikling..

 

hadde likt og sett at de fikk en løsning på dette iløpet av de neste årene..

Jeg tror passiv kjøling vil bli populært igjen. Men det vil også bety at de passive kjølerene vil bli større samtidig som CPU'ene utvikler mindre varme. (Før i tiden taklet passiv kjøling maksimalt ca 10W. Med heatpipe og store kobberfinner er det nå for tiden oppe i ca 20-30W. Om den passive kjøleren med heatpipes blir så stor som på den vifteløse Zalman-PC'n (hele kabinett-siden) så tipper jeg kjøleren kan takle så mye som 100W. Vi trenger altså flere løsninger i dette segmentet, f.eks m-ATX hovedkort med CPU'en på "gal" side og tilhørende kabinett med hele den ene siden som passiv kjøler. Altså noe ala PlayStation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...