Gå til innhold

RYKTE: Apple vil la deg låse opp Mac-en med fingeravtrykkleseren på iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette nytt? Fingeravtrykklesere har jo blitt brukt til å låse opp Windows- PC'er i årevis. Om det sitter på en telefon eller på tastaturet er vel ett fett?

Om de gjør det på en lur måte kan det funke sånn at datamaskinen automatisk er opplåst fra man låser opp en godkjent telefon i nærheten og frem til denne telefonen fjernes fra datamaskinens umiddelbare nærhet. Det finnes flere tredjepartsløsninger som gjør dette, men de funker sånn passe siden det er en funksjon som nesten må implementeres på OS-nivå for å fungere godt.

 

Når man låser opp en Apple Watch er den låst opp til pulssensoren merker at man ikke lenger har klokka rundt armen.

 

Akkurat som Touch-id er dette en fin funksjon for den (altfor store) prosentandelen av brukerne som ikke bruker passord og ikke låser maskinen fordi de opplever at det er for vanskelig. Apple har fått sånne brukere til å låse telefonen med TouchID, og om de kan lure dem til å også sikre datamaskinene er det jo et pluss.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er dette nytt? Fingeravtrykklesere har jo blitt brukt til å låse opp Windows- PC'er i årevis. Om det sitter på en telefon eller på tastaturet er vel ett fett?

 

Må ting alltid være flokkande nytt? Dette er ikke en løsning innebygget i Mac OS X per i dag, ergo så er det noe nytt. Det er jo heller ingen innebygget løsning i Windows så om Microsoft hadde levert det samme så hadde det også vært noe nytt.

 

Mac OS X har jo også hatt lignende muligheter lenge iform av Mac ID eller hva det heter som er en løsning levert fra tredjepart. Windows har vel per i dag så vidt jeg vet ingen eksisterende løsning som lar deg benytte mobilen for innlogging på Windows, selv ikke fra tredjepart. Men mye mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Veldig mange pcer har jo fingeravtrykksleser integrert - det er en av de få tingene jeg virkelig savner fra den gangen jeg brukte Thinkpad på jobb. Det ideelle hadde vært å få touchid på Mac også, men det er jo ikke en umulighet selv om man også implementerer støtte for å benytte sensoren på en iOs-enhet.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja det er jeg fullstendig klar over. Og fingeravtrykkautentisering ble jo endelig en innebygget del av Windows med Windows 10 så man slapp å basere seg på obskure tredjepartløsninger fra Lenovo osv... Men det er jo noe litt annet enn det som skisserer her med Mac OS X 10.12.

Lenke til kommentar

Håper det er valgfritt. Jeg ønsker ikke å oppgi mitt fingeravtrykk til telefon og PC, sånn at min biometriske info kan havne på avveie.

 

Sjølvsagt er det det. Må gå med hanskar heile tida om ein skal unngå å legge i frå seg fingeravtrykk.

Lenke til kommentar

Håper det er valgfritt. Jeg ønsker ikke å oppgi mitt fingeravtrykk til telefon og PC, sånn at min biometriske info kan havne på avveie.

Det er det helt sikkert. Dessuten er Apples fingeravtrykkleser implementert på en måte som gjør at ingen fingeravtrykk noensinne lagres noe sted.

Lenke til kommentar

 

Håper det er valgfritt. Jeg ønsker ikke å oppgi mitt fingeravtrykk til telefon og PC, sånn at min biometriske info kan havne på avveie.

Det er det helt sikkert. Dessuten er Apples fingeravtrykkleser implementert på en måte som gjør at ingen fingeravtrykk noensinne lagres noe sted.

Hvordan er dette fysisk mulig? En enhet enten det er pc, mobil eller hva enn annet MÅ ha en lagret "kopi" internt for i det hele tatt kunne ha ett sammenligningsgrunnlag. Ellers vil enheten ikke kunne vite forskjellen mellom 2 eller flere fingeravtrykk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...