Gå til innhold

Leserne har talt: – Vi foretrekker mye data fremfor høye nedlastingshastigheter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får bare 4mbps på hjemmenettet derfor hvis noen kan tiby 10mbps med FRI data mengde (eller minst med stor pakke, mer en 200GB), det blir en stor forbedring for meg. Uansett fokus på hastigheten både Telenor eller Telia kan ikke levere mer en 10mbps med 4G for meg (faktisk det er mindre i kvelden). Og videre utbygging av dekning er ikke planlagt i fremtid. Og bor jeg bare 2 km fra sentrum hvor folk har fiber, kabelTV og alt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når har vel dette resultatet noe å gjøre med at spørsmålet er stilt på en nettside med teknologihoder som målgruppe. Min - ikke så teknisk kyndige - tante vil nok ha større utbytte av at det går raskt enn at hun har 10GB til rådighet. Hos den yngre garde og de teknologiinteresserte derimot er vel heller "tom for data" en vanligere glose.

 

For min del så holder det fint med å kunne streame komprimert 1080p video, dette krever vel rett i underkant av 10mbit/s. Så hvis man hadde hatt valget mot å strupe hastigheten for å få større datapakke så hadde det vært supert! De andre mobiloperatørene kan lære litt fra Hello her :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg får bare 4mbps på hjemmenettet derfor hvis noen kan tiby 10mbps med FRI data mengde (eller minst med stor pakke, mer en 200GB), det blir en stor forbedring for meg.

 

Og HEr er grunnen til at de ikke leverer fri eller store datapakker. hastighet KAN de levere, så mye de teknisk klarer. datamengde derimot skaper problemer. ikke mengden i seg selv, men bruken som kommer med det. På mobilnettet deler alle brukere innenfor en viss radius på samme sender/tårn. og selv om tårner har fiber som klarer å levere flere terabytes om så hva. kan bare et lite antall brukere. her snakker vi titalls. totalt blokkere den trådløse trafikken ved å bruke opp de som finnes av frekvensbåndbredde på konstant å laste ned, selv ved "lav" hastighet. høyere hastighet ville i teorien kunne hjulpet. men ville nok heller gjort det verre ved at de da ville brukt den til å lastet ned enda mer...

Lenke til kommentar

Når har vel dette resultatet noe å gjøre med at spørsmålet er stilt på en nettside med teknologihoder som målgruppe. Min - ikke så teknisk kyndige - tante vil nok ha større utbytte av at det går raskt enn at hun har 10GB til rådighet. Hos den yngre garde og de teknologiinteresserte derimot er vel heller "tom for data" en vanligere glose.

 

 

Hvorfor vil din tante ha større utbytte av at det går raskt, og kan du utdype?

Trodde eldre folk hadde mere av både tid og tålmodighet jeg  :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg får bare 4mbps på hjemmenettet derfor hvis noen kan tiby 10mbps med FRI data mengde (eller minst med stor pakke, mer en 200GB), det blir en stor forbedring for meg.

Og HEr er grunnen til at de ikke leverer fri eller store datapakker. hastighet KAN de levere, så mye de teknisk klarer. datamengde derimot skaper problemer. ikke mengden i seg selv, men bruken som kommer med det. På mobilnettet deler alle brukere innenfor en viss radius på samme sender/tårn. og selv om tårner har fiber som klarer å levere flere terabytes om så hva. kan bare et lite antall brukere. her snakker vi titalls. totalt blokkere den trådløse trafikken ved å bruke opp de som finnes av frekvensbåndbredde på konstant å laste ned, selv ved "lav" hastighet. høyere hastighet ville i teorien kunne hjulpet. men ville nok heller gjort det verre ved at de da ville brukt den til å lastet ned enda mer...

 

 

Er 4G virkelig så sensitivt at ett titalts brukere kan "kvele" en sender?

 

At alle i ett område deler en sender er forsåvidt helt likt som med DSL/fiber sentraler. Men der sendes det jo ikke ut på frekvenser osv.. Jeg kjenner ikke nok til det, men syns det høres litt rart ut at det ikke tåler mer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At dere som journalister kjøper pissepreiken til Telenor og Telia fatter jeg ikke. At de ikke har slike pakker har 0 med hva kundene vil ha. Telia har til og med FJERNET gammle abonementer med denne muligheten, og det er ikke av andre grunner enn at denne typen trafikk skaper enorme problemer for dem, fordi de ikke har systemer og infrastruktur som takler det. I stedet prøver de desperat å skape en illusjon om at "hastighet" er det som er viktig, slik at de kan konkurere på noe som ikke koster dem noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse mobilselskapene lever dessuten på lånt tid, med slike kunder som meg, som sitter på gjerdet og kanskje har 5 Gig abonnement, men slår det av som om jeg skulle være "en skrukket gammel tulling" som ikke tør endre bruksmønster.

 

Ja, jeg har 5 Gig data og likevel så bruker jeg nesten 0 Gig data i måneden, da jeg stort sett går med Data-innstillingene avslått på mobilen  :dontgetit:  :rofl:

Lenke til kommentar

Her er det selvfølgelig om å gjøre og suge så mye gryn som overhodet mulig av forbrukerlommene.

 

Disse fiktive (så godt som) leverandørene som i all hovedsak er eid av telenor og telia skaper inntrykk av en konkuranse som i praksis ikke eksisterer.

 

De ønsker selvfølgelig at folk skal bruke utover det de betaler for så de kan fakturere for overforbruk. Ved å øke hastigheten sørger de også for at kundene raskere bruker opp sitt "utrolig billig abonnement. Hele 1 - én - gigabyte inkludert"

 

Se på telia.dk, de leverer 100gb/mnd for 399/mnd.

Ja danmark er et flatere land, men argumentet at utstyret ikke tåler loaden i norge, når det fungerer godt nok til å selge i danmark, henger ikke på greip.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror at mange av de som svarer på disse markedsundersøkelsene til mobilselskapene ikke har snøring om hva båndbredde og datakvoter er for noe. Det er klart at de som har abonnementer med 1 GB og bare sjekker facebook på telefonen svarer at hastighet er viktigst. Men disse menneskene vet ikke at de ikke hadde merket forskjell mellom 10 mbit/s og 60 mbit/s til sin bruk, men vet at de klarer seg med sin ene GB per måned. Mange vet ikke engang forskjellen på tregt nett og treg telefon og/eller PC, noe jeg har erfart gjennom flere år med kundesupport på både mobilt og fast bredbånd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

At dere som journalister kjøper pissepreiken til Telenor og Telia fatter jeg ikke. At de ikke har slike pakker har 0 med hva kundene vil ha. Telia har til og med FJERNET gammle abonementer med denne muligheten, og det er ikke av andre grunner enn at denne typen trafikk skaper enorme problemer for dem, fordi de ikke har systemer og infrastruktur som takler det. I stedet prøver de desperat å skape en illusjon om at "hastighet" er det som er viktig, slik at de kan konkurere på noe som ikke koster dem noe.

 

Det står ingen steder i artikkelen at vi "kjøper" dette? Tvert imot, vi påpeker at leserne våre mener store datapakker er viktigere enn veldig høye hastigheter – noe også Hello hevder. Og så får Telenor og Telia komme med tilsvar. At de ikke svarer akkurat det vi skulle ønske de svarte, det er en annen sak. :-) Vår jobb som journalister er å gi en balansert fremstilling, og la alle parter komme til orde.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Har et bedriftsabbonement der jeg betalte 99 pr mnd for fri fart, avsluttet dette (sparer bedriften 1200 i året) og så at hastigheten dalte fra 128Mbit til 17Mbit her. Til min bruk er selv 17 langt i overkant av hva jeg trenger for å utøre jobben så dette var godt sparte penger for min bedrift.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...