Gå til innhold

To nye toppmodeller fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid spennende å se nye Nikon-produkter for en som har blitt mer og mor fotointeressert de siste par årene. :)

 

For sportsfotografi, er jeg litt av den formening at å knipse tilfeldige rekker, med la oss si 10 bilder / sek, ikke er like bra som å forsøke å time det ultimate øyeblikket ved en enkelt eksponering av en gitt situasjon. Det er iallefall det jeg har gjort så langt med volleyball-fotografi, og synes det er både mer spennende og funksjonelt. Dette ettersom en leter etter vinkler i kroppen som er "bra" teknikk, og følgelig også ser representabelt ut. Om en fyrer løs før vedkommende har forlatt bakken, aner en sjeldent kvaliteten på slaget.

 

Å ha god autofokus er derimot svært, svært viktig. Har altfor mange bilder som er dårlig fokusert, men det kan nok både skyldes kamera (D7000) og objektiv (Sigma 50-150mm F2.8).

 

Både D5 og D500 virker som spennende kameraer, dog langt utenfor rekkevidde dessverre. :( Per nå for å få mest verdi for pengene, ville jeg kikket etter Nikon D7100 brukt til rundt 4000 kroner, og Sigma 70-200 med IS + prime wide angle, evt. 17-70mm.

Lenke til kommentar

...

 

For sportsfotografi, er jeg litt av den formening at å knipse tilfeldige rekker, med la oss si 10 bilder / sek, ikke er like bra som å forsøke å time det ultimate øyeblikket ved en enkelt eksponering av en gitt situasjon. Det er iallefall det jeg har gjort så langt med volleyball-fotografi, og synes det er både mer spennende og funksjonelt. Dette ettersom en leter etter vinkler i kroppen som er "bra" teknikk, og følgelig også ser representabelt ut. Om en fyrer løs før vedkommende har forlatt bakken, aner en sjeldent kvaliteten på slaget.

...

Du velger selvsagt selv den metoden du vil når du fotograferer. Hvis du ønsker å treffe med EN enkelt eksponering, og føler litt større tilfredsstillelse med det enn å bruke serie, ja da gjør du det. Andre syns det fungerer helt strålende å bruke seriefunksjonen. Det ferdige bildet sier uansett ingenting om hvilken metode du har valgt. Det ene er ikke dermed mer kritikkverdig enn det andre.

 

Jeg så en video på YouTube av en profesjonell bryllupsfotograf, tror det var fra USA. Han kom gjerne hjem fra et normalt bryllupsoppdrag med rundt 5000-6000 bilder. Ja, over fem tusen. Han levde av dette, altså som yrke, og kunne ikke ta sjansen på at han ikke hadde fått blinkskuddene, derfor var volum viktigere enn prestisje om å treffe med EN eksponering. Det samme gjelder nok for mange sportsfotografer også, de er avhengig av å få blinkskuddene og da kan det godt være serieskyting og volum som gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

...

 

For sportsfotografi, er jeg litt av den formening at å knipse tilfeldige rekker, med la oss si 10 bilder / sek, ikke er like bra som å forsøke å time det ultimate øyeblikket ved en enkelt eksponering av en gitt situasjon. Det er iallefall det jeg har gjort så langt med volleyball-fotografi, og synes det er både mer spennende og funksjonelt. Dette ettersom en leter etter vinkler i kroppen som er "bra" teknikk, og følgelig også ser representabelt ut. Om en fyrer løs før vedkommende har forlatt bakken, aner en sjeldent kvaliteten på slaget.

...

Du velger selvsagt selv den metoden du vil når du fotograferer. Hvis du ønsker å treffe med EN enkelt eksponering, og føler litt større tilfredsstillelse med det enn å bruke serie, ja da gjør du det. Andre syns det fungerer helt strålende å bruke seriefunksjonen. Det ferdige bildet sier uansett ingenting om hvilken metode du har valgt. Det ene er ikke dermed mer kritikkverdig enn det andre.

 

Jeg så en video på YouTube av en profesjonell bryllupsfotograf, tror det var fra USA. Han kom gjerne hjem fra et normalt bryllupsoppdrag med rundt 5000-6000 bilder. Ja, over fem tusen. Han levde av dette, altså som yrke, og kunne ikke ta sjansen på at han ikke hadde fått blinkskuddene, derfor var volum viktigere enn prestisje om å treffe med EN eksponering. Det samme gjelder nok for mange sportsfotografer også, de er avhengig av å få blinkskuddene og da kan det godt være serieskyting og volum som gjelder.

Forstår argumentasjonen. Men selv med denne metoden får jeg da 500 bilder eller flere fra en enkelt kamp. Og da klarer jeg i stor grad å identifisere ideen bak hvert bilde. Sparer masse tid med å sortere ut søppel, og føler at de beste bildene blir bedre. Som du sier, er det likevel kun en strategi, og innser at de fleste sportsfotografer gjør helt ulikt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"og har spesifikasjoner som plasserer det i direkte konkurranse med Canons EOS-1D X"

 

D4s hadde jo de spesifikasjonene. D5 overgår vel dette?

 

1DX var vel raskere enn D4S, og D5 matcher 1DX mer er mindre akkurat, eller husker jeg feil?

 

1DX tok 12 bilder i sekundet, D4s tok 11. Men bortsett fra det, så matchet de fleste spesifikasjoner. D4s ble i enkelte tester kalt "mørkets fyrste" pga ISO-egenskapene.

Lenke til kommentar

 

 

 

1DX var vel raskere enn D4S, og D5 matcher 1DX mer er mindre akkurat, eller husker jeg feil?

 

1DX tok 12 bilder i sekundet, D4s tok 11. Men bortsett fra det, så matchet de fleste spesifikasjoner. D4s ble i enkelte tester kalt "mørkets fyrste" pga ISO-egenskapene.

 

1DX tar 14/sek i "høyhastighetsmodus". Vet ikke om det har noen betydning, men.

Lenke til kommentar

Å ha god autofokus er derimot svært, svært viktig. Har altfor mange bilder som er dårlig fokusert, men det kan nok både skyldes kamera (D7000) og objektiv (Sigma 50-150mm F2.8).

 

Det kan også skyldes brukerfeil. f.eks. feil fokusmetode eller feil fokuspunkt.

Lenke til kommentar

For sportsfotografi, er jeg litt av den formening at å knipse tilfeldige rekker, med la oss si 10 bilder / sek, ikke er like bra som å forsøke å time det ultimate øyeblikket ved en enkelt eksponering av en gitt situasjon. Det er iallefall det jeg har gjort så langt med volleyball-fotografi, og synes det er både mer spennende og funksjonelt. Dette ettersom en leter etter vinkler i kroppen som er "bra" teknikk, og følgelig også ser representabelt ut. Om en fyrer løs før vedkommende har forlatt bakken, aner en sjeldent kvaliteten på slaget.

 

Metoden din vil fungere dårlig på en 60m sprint. Men nå tenker jeg sportsfotografer allrede vet hva de driver med, og tilpasser seg etter hva de ønsker å fange.

Lenke til kommentar

1DX tar 14/sek i "høyhastighetsmodus". Vet ikke om det har noen betydning, men.

Ser jo at Nikon har pakka det inn i D5 nå, så de mener jo tydeligvis at det er noe som bør være med, men hvor nyttig er det egentlig i praksis? Du låser speilet oppe, så du klarer ikke å følge motivet i søkeren, og fokus er også låst.

 

Kan tenke meg noen vitenskapelige bruksområder hvor det kan være brukanes, hvis du skal fotografere noe hvor kameraet kan stå fast og motivet er forutsigbart. Men til sport o.l. så sliter jeg litt med å se hvordan du skal klare å bruke det i praksis. Kanskje hvis du skal fotografere målgangen i et sprintløp eller noe? Sett kameraet på stativ, fokuser på mållinja og fyr løs når utøverne nærmer seg?  :hmm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Men til sport o.l. så sliter jeg litt med å se hvordan du skal klare å bruke det i praksis. Kanskje hvis du skal fotografere målgangen i et sprintløp eller noe?

 

Har sett et par inervjuer med sportsfotografer som i tillegg til hovedkamera bruker fjernstyrt kamera og da kan en slik funksjon være nyttig. Husker ikke hvilken sport det var snakk om.

Lenke til kommentar

EOSHD har testet D5 opp mot Canon EOS-1D C, litt betenkelig at et 4 år gammelt kamera fortsatt henger med eller bare viser dette at Nikon fortsatt ikke prioriterer video-funksjonene.

 

 

This time it’s a win for Canon. Although it was released nearly 4 years ago in 2012 the Canon 1D C remains superior to the current Nikon D5 flagship for 4K, which I find puzzling because technology goes a very long way in 4 years

Lenke til kommentar

 

EOSHD har testet D5 opp mot Canon EOS-1D C, litt betenkelig at et 4 år gammelt kamera fortsatt henger med eller bare viser dette at Nikon fortsatt ikke prioriterer video-funksjonene.

 

Gjør Canon det, da?

Den store forskjellen er ikke at Canon har laget de funksjonene som ønskes, men at de har laget en firmware som kan hackes av tredjepart, og at en tredjepart har laget den programvaren som D5 sammenlignes med. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...