Gå til innhold

SAMLETEST: Vi kårer den beste trebåndsruteren


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken nettleverandør og hastighet brukte dere i testen?

 

Ruteren var koblet til en 100/10-linje fra Get - men som en annen er inne på: vi testet intern hastighet, dvs. mot delte mapper på en PC tilkoblet ruteren direkte. Så hvilken hastighet vi hadde ut i verden, har ingenting å si for ytelsesmålingene. Som du kan se på ytelsesgrafene på side 3 får vi nesten 500 Mbps på mange av ruterne trådløst, det betyr at du har masse å gå på om du har en 100 Mbps-linje. Men har du gigabit inn i huset, må du altså bruke kablet nett hvis du vil oppnå full hastighet også trådløst.

Lenke til kommentar

Hvilken nettleverandør og hastighet brukte dere i testen?

 

Valg av nettleverandør er vel irrelevant siden de tester hastigheten på routeren?

 

Hvordan ble testinga gjennomført? Hvilke enheter ble brukt? Testet de med mobil, nettbrett, laptop og/eller satt opp routere i bridge mode?

Har ikke sett svar på dette i testen.

Lenke til kommentar

 

Hvordan ble testinga gjennomført? Hvilke enheter ble brukt? Testet de med mobil, nettbrett, laptop og/eller satt opp routere i bridge mode?

Har ikke sett svar på dette i testen.

 

Det som er interessant er at både mobiler og bærbare PCer stopper på litt over 500 mbit/s for de aller beste:

http://images.anandtech.com/graphs/graph9686/78325.png

http://images.anandtech.com/graphs/graph9767/78557.png

Så er det mulig at den første testen blir begrenset av mottaksenheten, slik at routerene ikke får vist sitt fulle potensiale på kort avstand?

Ikke at det har så mye å si da. Hvis du trenger full hastighet og du er så nært kan du jo bare bruke kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herregud for et latterlig utseende på disse. Hvorfor lages det bare routere for fjortisser om dagen?

 

Asus sin er ganske low-profile og bygger på et design de har brukt veldig lenge nå, fordi folk liker designet godt. Hvis du synes det ser fjortiss ut at den har masse antenner og greier så bare kjøp en dårligere router. Det er fnksjonalitet og signalstyrke som er viktigst. Da er det åpenbart at de har antenner slik som dette og ikke innebygde. Skal du ha det må du sette opp masse aksesspunkt i huset og bruker routeren hovedsaklig som en router. Det som er greit med alle antennene er at folk kan ha bare denne i et stort hus og ha god dekning overalt. 30 mbit i kjelleren er ikke dårlig.

 

Om du vil ha noe som dette: (som faktisk er Asus router)

https://financialpostcom.files.wordpress.com/2015/08/onhub-google-inc.jpg?w=620

Så ikke forvent at den er i nærheten av å kunne konkurrere med disse.

Eller bare fyll opp huset ditt med slike;

http://www.cisco.com/assets/prod/wl/img/ap600oe_large_photo.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke antennene som gjør den fjortiss, det er den dere kantete karbon-looken.

 

AtW

 

Jeg synes den minner om deres ROG produkter. De har helt klart klart en gaming-look, men jeg ville ikke kalt det fjortiss.

 

Det er hovedkort som starter på 2000 kr. Skjermer som starter på 5500 kr, bærbare på 8500 kr, SLI broer som er 4-veis og koster 500 kr, og Pcer som kommer opp i 25.000 kr. Hvis de har designet dem for å passe for fjortisser så tror jeg de har bommet på målgruppen for de de selger produkter til!

 

Jeg er med på at alle disse routerene har et design som er litt ekstremt, og helt klart ser mer ut som type gaming produkter el. men jeg ville ikke kalt det fjortiss. Asus sin router er jo ganske low-profile når det kommer til lys f.eks. Av en fjortiss-router hadde jeg forventet et lysshow i alle regnbuens farger.

 

Asus AC 3200 RBG?????

 

Men uansett så tror jeg grunnen til at de velger slike design er at det stort sett er folk som liker denne typen design som kjøper disse routerene. For de fleste vanlige folk gir det mer mening å gå for en slik som dette:

https://www.komplett.no/product/803741/diverse/diverse/asus-altibox-tilbud-nr1

Eller en enda billigere, alt etter hvor bra dekning/stabilitet osv du ønsker. Som dere kan se av linken så er jo denne anbefalt for Altibox kunder. (tilbudet gjelder permanent hvis du har Altibox kundenummer). Denne ser jo ikke ekstrem ut, eller har det kantete karbon designet.

 

Og så er det noen som ikke er må ha de mest ekstreme routerene osv, men de vil fortsatt ha bra nett overalt i huset. Da vil det jo gi mer mening å sette opp flere aksesspunkt osv, enn å ha et kraftig aksesspunkt et sted i huset. Da vil du få stabil og god dekning overalt, og så kan alle aksesspunktene være små og greie, og samme med router. Det er jo en grunn til at Asus routere som denne ikke brukes profesjonellt og til bedrifter/skoler osv. Hvis du ser så er det ofte masse små Cisco bokser som henger rundt omkring og gir nett.

Lenke til kommentar

smallnetbuilder's tester er mye mer omfattende og nøyaktige samtidig som at dem ser på langt flere parametere enn det tek.no gjør. 

 

Her nevnes f.eks. ikke at om man bor i en leilighet burde man kanskje heller vurdert en MU-MIMO ruter fremfor XStream pga. mangel på ledige kanaler.

Lenke til kommentar

Vel, tingen med disse routerene er jo nettopp at i tillegg til mer antenner, bedre CPU mer RAM osv, så har de langt smartere SW enn det du finner i billige routere. Så det du linker til vil nok ikke ha mye å si for dyre routere. Hvis de dermed kan selge denne SWen til folk med en billig router og dermed "oppgradere" routeren til å gi en bedre opplevelse så er jo det bra, og noe de kan tjene penger på. Jeg tror ikke det er mye poeng i å installere dette på en slik router som i testen her derimot.

Lenke til kommentar

 

Herregud for et latterlig utseende på disse. Hvorfor lages det bare routere for fjortisser om dagen?

Om du vil ha noe som dette: (som faktisk er Asus router)

https://financialpostcom.files.wordpress.com/2015/08/onhub-google-inc.jpg?w=620

 

 

 

Denne er produsert av TP-Link og ikke Asus. Asus kommer riktignok med en lignende modell om ikke så lenge, men den er ikke helt lik på utseende; https://www.asus.com/Networking/OnHub-SRT-AC1900/

 

 

 

Hva gjelder testen / sammenligningen så er ikke disse modellene nødvendigvis å regne som "toppmodeller". Ja de er de dyreste fra de forskjellige produsentene, men hovedgrunnen til at de koster såpass er at de aller kjører Broadcom sin X-Stream Tri-Band teknologi hvor du har den vanlige 2.4GHz + 5.0GHz NIC komboen som alle andre oppegående routere per dags dato har + ett ekstra 5.0GHz NIC og hensikten er å forsøke å avlaste belastning på det trådløse mellom de tre kortene så eldre enheter havner på 2,4GHz, nyere enheter på 5,0GHz-1 og 802.11ac enheter på 5,0GHz-2 for optimal ytelse.

 

 

Denne X-Stream teknologien har dessverre vist seg å være i Alpha-stadiet og finnes ikke pålitelig, noe som Smallnetbuilder og flere av brukerne på forumet (inkludert meg selv) har erfart. Du vil få mer eller mindre nøyaktig samme ytelse med en rimeligere Asus RT-AC68U, men du mister det tredje trådløse nettverkskortet i routeren og da muligheten for X-Stream / Smart Connect men såpass ustabilt som det oppfører seg per i dag og med disse modellene så ville jeg anbefale en RT-AC68U over en RT-AC3200 hvilken dag som helst.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg må ha lest feil og blandet navn på de routerene.

 

Jeg synes å ha sett dette med X-Stream i en annen tråd her på forumet også, og der var du ikke den eneste som hadde problemer med dette. Kunne jo vært greit å ha med i testen, hvis det faktisk er slik at de fleste vil ha det bedre med en langt billigere modell, som fortsatt fungerer bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...