Gå til innhold

Snart kommer disse DirectX 12-spillene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir også spennende å se hvor mye dette vil påvirke ytelsen i spillene avhengig av skjermkortet man eier , har vært en del kontrovers angående ytelsen i syntetiske tester og det kan være greit å få "real world performance" for både Nvidia og Amd skjermkortene når disse spillene blir tilgjengelig.

 

Utifra hva jeg har sett hittil kan det se ut som at Amd sine kort kan få en knappe seier i DX 12 , neste generasjon med Nvidia skjermkort vil trolig ha mer "normal" DX12 ytelse og da gjenstår det å se hvem som kommer ut best i konkrete spill og applikasjoner.

Lenke til kommentar

Det blir også spennende å se hvor mye dette vil påvirke ytelsen i spillene avhengig av skjermkortet man eier , har vært en del kontrovers angående ytelsen i syntetiske tester og det kan være greit å få "real world performance" for både Nvidia og Amd skjermkortene når disse spillene blir tilgjengelig.

 

Utifra hva jeg har sett hittil kan det se ut som at Amd sine kort kan få en knappe seier i DX 12 , neste generasjon med Nvidia skjermkort vil trolig ha mer "normal" DX12 ytelse og da gjenstår det å se hvem som kommer ut best i konkrete spill og applikasjoner.

 

Enig, blir spennende å se real world-resultater. Dette er noe vi vil teste med både flere generasjoner GeForce- og Radeon-kort. Deus Ex har for eksempel innebygget benchmark-motor, og kan være en het kandidat for en DX11 vs DX12-test. Evt. Er Star Wars en mulighet allerede i år.

Lenke til kommentar

noe av det mer spennende som vi ikke har hørt mye om i det siste var muligheten til og kjøre flere typer grafikk kort på samme maskin. er dette fortsatt en ting eller var det bare et rykte som aldri slo ann?

 

slik som jeg forstod det skulle et 2 grafikk kort rendre hver sin del av bildet på skjermen og derfor kunne du få en grei fps boost, litt sånn AMD gjør det vist ett spill har Mantle support

Lenke til kommentar

 

Det blir også spennende å se hvor mye dette vil påvirke ytelsen i spillene avhengig av skjermkortet man eier , har vært en del kontrovers angående ytelsen i syntetiske tester og det kan være greit å få "real world performance" for både Nvidia og Amd skjermkortene når disse spillene blir tilgjengelig.

 

Utifra hva jeg har sett hittil kan det se ut som at Amd sine kort kan få en knappe seier i DX 12 , neste generasjon med Nvidia skjermkort vil trolig ha mer "normal" DX12 ytelse og da gjenstår det å se hvem som kommer ut best i konkrete spill og applikasjoner.

Enig, blir spennende å se real world-resultater. Dette er noe vi vil teste med både flere generasjoner GeForce- og Radeon-kort. Deus Ex har for eksempel innebygget benchmark-motor, og kan være en het kandidat for en DX11 vs DX12-test. Evt. Er Star Wars en mulighet allerede i år.

 

 

Spill som virkelig vil utnytte D3D12 i fremtiden vil neppe ha eller i praksis kunne ha hatt en D3D11 renderer å sammenligne med.

Lenke til kommentar

noe av det mer spennende som vi ikke har hørt mye om i det siste var muligheten til og kjøre flere typer grafikk kort på samme maskin. er dette fortsatt en ting eller var det bare et rykte som aldri slo ann?

Mulighet for å sende ulike køer til ulike (ikke-matchende) GPUer støttes hvis driveren tillater det.

 

Dette blir mest nyttig i spill som lett kan dele opp noe av lasten sin (f.eks. partikkelsimulering) over til en uavhengig GPU. Hvis spill faktisk tar bryet med å implementere dette så kan enkelte spillere få god nytte av sin gamle GPU.

 

slik som jeg forstod det skulle et 2 grafikk kort rendre hver sin del av bildet på skjermen og derfor kunne du få en grei fps boost, litt sånn AMD gjør det vist ett spill har Mantle support

Hvis to GPUer skal tegne deler av samme bilde så må begge GPUer ha alle de samme ressursene slik som SLI/CrossFire gjør i dag. Det blir også svært ineffektiv utnyttelse siden det er vanskelig å beregne hvor mye av skjermbildet som skal tegnes på hver av GPUene, siden kameraets vinkel har stor betydning for hva som vises på skjermen.

 

Jeg vet at AMD har demonstrert funksjonaliteten med APU + AMD GPU i Mantle, så vidt jeg vet var det snakk om å skyve egne deler av beregninger eller rendering over til APUen.

 

Det største problemet med denne typen multi-GPU-last er at én av GPUene vil nesten alltid vente på den andre. La oss si at du har en GTX 980 Ti og vil avlaste fysikk over til et R9 270, da vil du få en liten ytelseøkning for all lasten det kraftigste kortet slipper å gjøre, forutsatt at sekundærkortet ikke er så svakt at primærkortet blir ventende på det.

 

Dette legger en stor byrde på spillutviklerne for at det skal fungere, så jeg ser for meg at bestemte GPU-kombinasjoner vil fungere bedre enn andre, og at bare noen få spill prioriterer dette.

 

Leste tidligare noko om at DX12 skulle basera seg på mantle til ein viss grad? Er dette fortsatt eller var aldri sant?

Det har aldri vært sant, tidlig arbeid med Direct3D 12 kan dateres minst tilbake til 2011.

 

Spill som virkelig vil utnytte D3D12 i fremtiden vil neppe ha eller i praksis kunne ha hatt en D3D11 renderer å sammenligne med.

Slik er det nesten alltid, det er uvanlig at et spill har sammenlignbare implementasjoner i to ulike API-revisjoner.

 

De virkelig gode Direct3D 12-titlene kommer nok om en god stund.

Lenke til kommentar

Dette legger en stor byrde på spillutviklerne for at det skal fungere, så jeg ser for meg at bestemte GPU-kombinasjoner vil fungere bedre enn andre, og at bare noen få spill prioriterer dette.

Veldig mye i DirectX 12 legger en kjempebyrde på spillutviklere. Det er mye som har blitt gjort av GPU-utviklere som nå må gjøres av spillutviklere siden de har mye mer kontroll på grafikkortet, blant annet med memory management.

 

Etter å ha opplevd spillutviklere sin evne til å teste, optimere og debugge kode så skal dette bli spennende. Assassin's Creed Unity og Batman: Arkham Knight er to ganske nylige eksempler på store utviklere som gjør en alt for slett jobb. DirectX 12 kommer ikke til å gjøre dette noe lettere...

 

Tror nok at veldig mange spill selv et par år frem i tid fremdeles kommer til å bruke DirectX 11

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt riktig HKS, mange av endringene i Direct3D overlater mer kontroll til utviklerne som også gir mer rom for å gjøre ting feil. Jeg synest det er glimrende å ha så mye kontroll som mulig, men jeg ser for meg at mange utviklere ikke har ressurser til å gjøre dette godt nok. Det beste hadde nok vært om det var valgfritt, siden utviklere er som du er inne på ofte under tidspress eller er "late". Vi må aldri undervurdere en utviklers evne til å rote til ting.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Veldig mye i DirectX 12 legger en kjempebyrde på spillutviklere. Det er mye som har blitt gjort av GPU-utviklere som nå må gjøres av spillutviklere siden de har mye mer kontroll på grafikkortet, blant annet med memory management.

Etter å ha opplevd spillutviklere sin evne til å teste, optimere og debugge kode så skal dette bli spennende. Assassin's Creed Unity og Batman: Arkham Knight er to ganske nylige eksempler på store utviklere som gjør en alt for slett jobb. DirectX 12 kommer ikke til å gjøre dette noe lettere...

 

Tror nok at veldig mange spill selv et par år frem i tid fremdeles kommer til å bruke DirectX 11

 

 

 

Men er ikke samtidig D3D11+driver komboen et opphav til en god del av problemene vi ser med konsoll porter?

 

"DirectX 12 is a huge improvement for console porting in general. Finally we can do low level GPU memory/resource management on PC. We can use our own optimized resource management systems that are hand optimized for our engine's data streaming model. With DirectX 11 you had to pray that the driver was clever enough to do the right thing. This often resulted in stuttering and random frame rate spikes on PC. Players complained bad porting, and GPU manufacturers had to create case by case optimizations to their drivers. graphics programmers had to maintain and optimize two completely different resource management models. Comparing DirectX 11 to Java is a nice way to explain the problems: you have no way to optimize the memory layout, garbage collection causes random stalls and each virtual machine behave differently (regarding to these two). A common tip to make garbage collected languages run a game smoothly is to avoid memory allocations alltogether when a level is running. Similarly GPU manufacturers recommend you to create all your DirectX 11 graphics resources at loading time, because the driver will cause stalls otherwise."

- Sebastian Aaltonen

 

 

"Ultimately the new APIs are the right step, and they're retroactively useful to old hardware which is great. They will be harder to code. How much harder? Well, that remains to be seen. Personally, my take is that MS and ARB always had the wrong idea. Their idea was to produce a nice, pretty looking front end and deal with all the awful stuff quietly in the background. Yeah it's easy to code against, but it was always a bitch and a half to debug or tune. Nobody ever took that side of the equation into account. What has finally been made clear is that it's okay to have difficult to code APIs, if the end result just works."

http://www.gamedev.net/topic/666419-what-are-your-opinions-on-dx12vulkanmantle/?do=findComment&comment=5215019

Lenke til kommentar

Direct3D 10 ble/blir absolutt brukt, men det tok lang tid før gode spill dukket opp. Direct3D 10 representerte store prinsipielle forskjeller fra versjon 9 og 8, og vil kreve en ganske annerledes oppbygging av pipeline for god ytelse. Alt for mange spill prøvde seg på en direkte omskriving til Direct3D 10 (ref. Crysis), og endte opp med dårligere ytelse.

 

I tillegg har vi det problemet med at mange spillmotorer har abstrahert bort all GPU-kommunikasjon i flere lag, som vanskeliggjør god utnyttelse av GPUene. Dette innebærer at operasjonene ikke blir gjort i effektive batches og ytelsen blir avhengig av API-kall. Det er ekstra ille for hyllevare-spillmotorer som omtrent bare scriptes litt og får innhold for å få ferdige spill. Selv om det finnes mengder av slike spill så er det svært få av de som er teknisk bra, i form av skalerbar og effektiv grafikk og ikke minst feilfri og presis spillmekanikk. Den ekstra fleksibiliteten som Direct3D 12 gir vil nok medføre at vi får et ennå større skille mellom bra og dårlig designede spill (fra et teknisk standpunkt).

Lenke til kommentar

noe av det mer spennende som vi ikke har hørt mye om i det siste var muligheten til og kjøre flere typer grafikk kort på samme maskin. er dette fortsatt en ting eller var det bare et rykte som aldri slo ann?

 

slik som jeg forstod det skulle et 2 grafikk kort rendre hver sin del av bildet på skjermen og derfor kunne du få en grei fps boost, litt sånn AMD gjør det vist ett spill har Mantle support

 

 

Tatt i betraktning hvor elendig SLI og tildels Crossfire har fungert under Windows 10 så langt så høres dette ut som noe som blir svært vanskelig å få til å fungere bra i praksis.

Lenke til kommentar

Tror faktisk at det vil være Amd sin løsning som vil potensielt fungere bedre enn Nvidia sin løsning , tatt i betrakning at Nvidia fortsatt ikke har produsert sin egen Cpu enda (Apu) til x86.

 

Men fortvil ikke , det er fortsatt muligheter for at Nvidia kan kjøre på med Apuer i fremtiden.

 

 

NVIDIA er dårlig til DX12. Ser ut som jeg må kjøpe et AMD kort... :/

Fortsatt tidlig å si det , Effikan vil trolig påpeke at det er pga tidlige drivere / dårlig optimalisering og at det vi har sett i dag kun er tidlige programvaren , sånn sett er jeg enig , avvent en periode til og revurder påstanden din når både spill som støtter DX12 er mer tilgjengelig.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Nja, win10 er ikkje aktuell så lenge di skal pålegge meg oppdateringer eg muligens ikkje vil ha. Syns det er greiast å styre denslags sjølv og muligheten burde være der for di som ynskje å ha kontroll.

 

Og du har kompetansen til å kunne plukke ut hva som er bra og ikke bra?

Faktisk må jeg si at så lenge man har alt på det tørre (lovlig versjon av Windows osv) så bør man ikke frykte oppdatering av softwaren.

Selvsagt mer kompetente brukere kan ha nytte av å håndplukke på konkrete windows  systemer hva man behøver og ikke behøver , men dette er ikke noe hvermansen burde holde på med , faktisk så er mange pcer problematiske nettopp fordi hvermansen ikke har gjort jobben sin med oppdateringene...

Lenke til kommentar

 

 

Nja, win10 er ikkje aktuell så lenge di skal pålegge meg oppdateringer eg muligens ikkje vil ha. Syns det er greiast å styre denslags sjølv og muligheten burde være der for di som ynskje å ha kontroll.

 

Og du har kompetansen til å kunne plukke ut hva som er bra og ikke bra?

Faktisk må jeg si at så lenge man har alt på det tørre (lovlig versjon av Windows osv) så bør man ikke frykte oppdatering av softwaren.

Selvsagt mer kompetente brukere kan ha nytte av å håndplukke på konkrete windows  systemer hva man behøver og ikke behøver , men dette er ikke noe hvermansen burde holde på med , faktisk så er mange pcer problematiske nettopp fordi hvermansen ikke har gjort jobben sin med oppdateringene...

Artig reaksjon. Først sette tvil om min kompetanse, dernest dra "lovbryter-kortet" for å underbygge at alle burde takke og bukke for at oppdateringer blir påtvunget. Skal dog seiast at du prøver å ro deg inn att før du tråkker hull i båten med hvermansen-ideen din. Nesten så ein skulle tru at MS har "alt på det tørre".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Artig reaksjon. Først sette tvil om min kompetanse, dernest dra "lovbryter-kortet" for å underbygge at alle burde takke og bukke for at oppdateringer blir påtvunget. Skal dog seiast at du prøver å ro deg inn att før du tråkker hull i båten med hvermansen-ideen din. Nesten så ein skulle tru at MS har "alt på det tørre".

 

 

Nei, jeg spør faktisk om du har kompetansen til å vite hva som er bra eller ikke bra.

Svært mange brukere sier at de vet hva de gjør , samtidig er det tydelig at de ikke helt vet hva MS faktisk innhenter av informasjon om deg og i hvilken grad man faktisk selv kan begrense dette.

 

Personlig tror jeg at 80% av brukerne (om ikke flere) har såpass liten kompetanse angående oppdateringer at de like så gjerne kan holde seg unna den biten i frykt av at de faktisk kan fjerne viktige oppdateringer fordi de har misforstått hva denne oppdateringen gjør...

 

Er du forresten klar over hvilke sikkerhetshull windows 7 har og har du gjort noe for å unngå at noen utnytter disse? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...