Gå til innhold

Nå blir de smarte røykvarslerne enda smartere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet om det er mulig å integrere disse røykvarslerne fra Nest med eksisterende alarmsentraler med kobling direkte til brannvesenet? Jeg regner nesten ikke med det, men det er da alltids verdt å spørre.

det er nok veldig mulig, input til alarmsentral er ofte bare et 0-12V signal evt 4-20mA signal og det å finne et slikt signal i en NEST og få sendt til alarmsentralen er nok enkelt, evt lage en dings som fanger opp NEST alarm på trådløsnettverket og gi korrekt signal til alarmsentralen.... da slipper man mye ledninger. Tipper en arduino evt raspberry pi burde være nok...

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sikkert bra, men enn så lenge ville jeg nok dobbeltsikret med en tradisjonell røykvarsler eller 3. Man vet aldri med disse nymotens greiene :-)

er den CE godkjent er den nok akkurat like trygg som en røykvarsler.... du får det du betaler for med slikt og jeg tviler på at NEST har skimpet på kvaliteten i forhold til 29,- pr stykk røykvarslerene på rema1000 halve norge fester sin lit til... 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

det er nok veldig mulig, input til alarmsentral er ofte bare et 0-12V signal evt 4-20mA signal og det å finne et slikt signal i en NEST og få sendt til alarmsentralen er nok enkelt, evt lage en dings som fanger opp NEST alarm på trådløsnettverket og gi korrekt signal til alarmsentralen.... da slipper man mye ledninger. Tipper en arduino evt raspberry pi burde være nok...

 

 

Jeg har sånn fancy alarmsentral hvor alt er trådløst. Alle sensorer er trådløse, den bruker mobilnettet for å ringe opp alarmsentral v/innbrudd og brannvesen v/brannalarm. Mistenker at det er mye proprietært der. :(

Lenke til kommentar

 

det er nok veldig mulig, input til alarmsentral er ofte bare et 0-12V signal evt 4-20mA signal og det å finne et slikt signal i en NEST og få sendt til alarmsentralen er nok enkelt, evt lage en dings som fanger opp NEST alarm på trådløsnettverket og gi korrekt signal til alarmsentralen.... da slipper man mye ledninger. Tipper en arduino evt raspberry pi burde være nok...

 

 

Jeg har sånn fancy alarmsentral hvor alt er trådløst. Alle sensorer er trådløse, den bruker mobilnettet for å ringe opp alarmsentral v/innbrudd og brannvesen v/brannalarm. Mistenker at det er mye proprietært der. :(

 

hmm, du kan koble deg inn på en av sensorene kanskje og få den til å slå ut men det hørtes litt vanskelig ut det der ja hvis det ikke er noen inputs i selve sentralen.....

Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet om det er mulig å integrere disse røykvarslerne fra Nest med eksisterende alarmsentraler med kobling direkte til brannvesenet? Jeg regner nesten ikke med det, men det er da alltids verdt å spørre.

det er nok veldig mulig, input til alarmsentral er ofte bare et 0-12V signal evt 4-20mA signal og det å finne et slikt signal i en NEST og få sendt til alarmsentralen er nok enkelt, evt lage en dings som fanger opp NEST alarm på trådløsnettverket og gi korrekt signal til alarmsentralen.... da slipper man mye ledninger. Tipper en arduino evt raspberry pi burde være nok...

 

 

De fleste slike systemer går vel først via et vekterfirma for verifikasjon. Er det kameraovervåkning på stedet, så kan ytterligere hjelpe vekterfirma i å lete etter falske alarmer. Tviler på at brannvesenet er "keen" på å ha alt for mange obskure bedrifter tilknyttet seg direkte.

 

Finnes det bedrifter som har direktekobling mot brannvesenet i det hele tatt? Noen statlige bedrifter kanskje?

Lenke til kommentar

De fleste slike systemer går vel først via et vekterfirma for verifikasjon. Er det kameraovervåkning på stedet, så kan ytterligere hjelpe vekterfirma i å lete etter falske alarmer. Tviler på at brannvesenet er "keen" på å ha alt for mange obskure bedrifter tilknyttet seg direkte.

 

Finnes det bedrifter som har direktekobling mot brannvesenet i det hele tatt? Noen statlige bedrifter kanskje?

 

 

Det vi har er Altibox Alarm. Innbruddsalarmen går til deres vaktsentral, så ringer de opp for å verifisere at det ikke er falsk alarm. Brannalarmen går direkte til brannvesenet, og ved falsk brannalarm (matos, etc.) så må vi ringe 110 umiddelbart og melde falsk alarm.

Lenke til kommentar

Det gir ingen mening å legge inn unødvendige hindringer ved en brannalarm, hvor sekunder jo tross alt teller. Jeg kjenner ikke til Verisure, men jeg ville aldri betalt penger for en brannalarm som ikke gikk rett til brannvesenet.

 

Edit: vår alarm er visstnok "markedets eneste med direktekobling til brannvesenet". Jeg lærer ting hver dag.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet om det er mulig å integrere disse røykvarslerne fra Nest med eksisterende alarmsentraler med kobling direkte til brannvesenet? Jeg regner nesten ikke med det, men det er da alltids verdt å spørre.

det er nok veldig mulig, input til alarmsentral er ofte bare et 0-12V signal evt 4-20mA signal og det å finne et slikt signal i en NEST og få sendt til alarmsentralen er nok enkelt, evt lage en dings som fanger opp NEST alarm på trådløsnettverket og gi korrekt signal til alarmsentralen.... da slipper man mye ledninger. Tipper en arduino evt raspberry pi burde være nok...

4-20? 0-12?

De aller fleste kablede alarmsentraler bruker digital bus signal, og i alle fall ikke noe 4-20. Hvis det finnes allikevel gamle spenningsbaserte IO så er det nok enten 0 eller 12, og ikke 0-12 i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...