Gå til innhold

SSD-er kan miste data etter bare én uke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Laptopen kan gå i stykker etter en uke hvis den brukes om vinteren eller brukes i regn.

 

Dere blir mere og mere lik itavisen.

 

Tror ikke dette er stort problem, m.2 SSD disker er mye mere utsatt en Sata det er fordi disse har ekstra plast\metall beskyttelse.

 

Ja du har nok rett. Hvorfor skal vi tro på en organisasjon som tester slikt utstyr når vi har anonyme kommentatorer på internett.
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Laptopen kan gå i stykker etter en uke hvis den brukes om vinteren eller brukes i regn.

 

Dere blir mere og mere lik itavisen.

 

Tror ikke dette er stort problem, m.2 SSD disker er mye mere utsatt en Sata det er fordi disse har ekstra plast\metall beskyttelse.

 

På hvilken måte beskytter plast/metall lagringscellene i minnechipene fra å miste ladningen? Vet du noe vi ikke vet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laptopen kan gå i stykker etter en uke hvis den brukes om vinteren eller brukes i regn.

 

Dere blir mere og mere lik itavisen.

 

Tror ikke dette er stort problem, m.2 SSD disker er mye mere utsatt en Sata det er fordi disse har ekstra plast\metall beskyttelse.

 

Nåja. Hvorfor har det da i Tek.no-artiklene med intervju av IBAS (datagjenopprettelses-selskap) da kommet fram at SSD'er kan miste data etter en 2 - 3 mnd. lagt bort i skuffen?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

At flash NAND mister bits når de er uten strøm en stund har vært kjent lenge. Det gjelder forsåvidt minnepinner også. Dette forårsakes av de samme fysiske egenskapene som får cellene til å dø etterhvert, også under bruk, bare en skriver mange nok ganger til dem.

Interessant nok er presentasjonen signert Alvin Cox, styreleder i Seagate. Selskapet er medlem av organisasjonen, men har per dags dato ingen rene SSD-produkter rettet mot privatmarkedet, og fremstår som en tradisjonell harddiskprodusent.

...men det er artig, dog ikke overraskende, at det er Seagate som kommer med "nyheten".

 

Påstander som dette er imidlertid rimelig vanskelige å teste i praksis. Kundene vil nok måtte leve med usikkerheten et stykke tid fremover. Nå er ikke snurredisker feilfrie heller, så det blir litt opp til den enkelte å beregne fordeler vs ulemper mellom de to teknologiene.

Lenke til kommentar

På snurredisk kan man få fysisk tilgang til platene om nødvendig. Det som er minuset på harddisk er at lesehode kan skrape nedi, og lage ganske stor lokal skade noen steder på disken. Men, selv med en slik skade så står ihvertfall mange prosenter data igjen uskadet. Så er det store spørsmålet om skrapen i platen har skadet de viktigste data, og om de andre data blir ubrukelige uten de data som er mistet der hvor skrapen er skjedd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

På snurredisk kan man få fysisk tilgang til platene om nødvendig...

Sant nok.

 

Imidlertid kan en teoretisk oppleve noe av den samme "alt er ikke borte"-effekten på en SSD også;

 

En SSD består av mange flash brikker + en kontroller. Noen av brikkene kan miste data før andre. Det vil si, rent teoretisk, at deler av innholdet på en SSD vil kunne reddes selv om disken tilsynelatende virker død.

 

Jeg aner ikke om slike som IBAS er i stand til slikt ennå. Det kreves inngående kjennskap til kontrollerens funksjonsmåte for å kunne omgjøre data hentet fra en enkelt NAND brikke til noe forståelig. SSD kontrolleren både pakker data og distribuerer til ulike adresser for å kunne belaste (skriving til) brikkene omtrent likt. For alt jeg vet kan produsentene nekte å utgi informasjonen som kreves (industri hemmeligheter).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Merkelig, jeg fant mine gamle Creative MuVo TX 256MB, denne har jeg ikke plugget inn i noe strøm på over 10 år, men her var alle data like intakt. Trodde disse var flashbaserte?

Jeg har hørt at slike RAM-drive's mister data etter en uke, men NAND-flash? Hvilke SSD'er er med i undersøkelsen her, Finn Jarle? Er det RAM-drive eller NAND-basert?

Edit: Typo

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Eldre flashteknologi tåler lagring bedre enn nyere der fokus ofte er på hastighet og kapasitet.

I "gamle" dager var single level cell (SLC) normalt, i dag har man MLC og TLC.

Riktignok var flash-teknologien i "gamle" dager langt fra feilfri, og det var ikke unormalt at selv nye minnekort og USB-minne sluttet å virke.

 

Datatap etter langtidslagring er heldigvis ikke vanlig i dag, men få produsenter våger å garantere at det ikke vil skje siden det er teoretisk sjanse for at det kan skje.

Lenke til kommentar

Det passar så bra att det kommer från en som producerar noll rena ssd för oss vanliga. Han har säkert en del rätt i det han säger, det är ju trots allt en grund till att han håler på med det han gör och att jag sitter och grisar i soffan, men man (jag i alla fall) kan inte undgå konspirationsteorier.

 

Det hade varit intressant med en poll här på forumet där man kan svara på om man har en ssd som har varit utan ström i minst en månad och om några har förlorat data på ssd'n. Vet inte vad "vanligt problem" är i detta sammanhang, men är det så vanligt så borde det ge utslag, själv på en så liten poll som ett nationalt forum kan ge.

Lenke til kommentar

Laptopen kan gå i stykker etter en uke hvis den brukes om vinteren eller brukes i regn.

 

Dere blir mere og mere lik itavisen.

 

Tror ikke dette er stort problem, m.2 SSD disker er mye mere utsatt en Sata det er fordi disse har ekstra plast\metall beskyttelse.

 

At data kan bli borte etter en uke er faktisk interessant, tøv som at en laptop kan bli ødelagt av regn er ikke det....

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig, jeg fant mine gamle Creative MuVo TX 256GB, denne har jeg ikke plugget inn i noe strøm på over 10 år, men her var alle data like intakt. Trodde disse var flashbaserte?

 

Jeg har hørt at slike RAM-drive's mister data etter en uke, men NAND-flash? Hvilke SSD'er er med i undersøkelsen her, Finn Jarle? Er det RAM-drive eller NAND-basert?

 

Det er vel heller lite sannsynlig at en 10 år gamme mp3-spiller hadde 256 GB minne? Er du sikker på at du ikke mener 256 MB? ;P

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette høres ut som om man skal stole mindre og mindre på elektronikken etter som man stadig blir mer avhengig av den ( les :autonome biler o.l)

Man har aldri kunnet stole på elektronikken i særlig grad, men folk flest har ikke vært særlig klar over det. Harddisker og SSDer har aldri vært og kommer neppe til å bli særlig egnet til langtidslagring. Optisk lagring med laser i form av BluRay, kanskje etterfulgt av holografisk lagring, er nok det beste alternativet i overskuelig fremtid for a ta vare på viktige data.

Lenke til kommentar

 

Dette høres ut som om man skal stole mindre og mindre på elektronikken etter som man stadig blir mer avhengig av den ( les :autonome biler o.l)

Man har aldri kunnet stole på elektronikken i særlig grad, men folk flest har ikke vært særlig klar over det. Harddisker og SSDer har aldri vært og kommer neppe til å bli særlig egnet til langtidslagring. Optisk lagring med laser i form av BluRay, kanskje etterfulgt av holografisk lagring, er nok det beste alternativet i overskuelig fremtid for a ta vare på viktige data.

 

minne lagring , enten det er minnepenner eller SSD er i fokus i denne artikkelen , men magnetisk lagring som  ( kassettene og disketten man brukte før og )  harddiskene virker å være ganske så holdbare . mange bruker jo harddisken som backup i stedet for optisk lagring

 

lagring på CD og DVD  samt BD har også begrenset holdbarhet ( cden skulle lissom ha gått i oppløsning etter 20-30 år, og det er neppe bedre med de nyere alternativene ) 

Lenke til kommentar

Tenkte tape var helt ute, men leste litt om LTO-4 og LTO-5, og det ser jo ut til at magnetbånd holder godt stand. Men over tid vil jo også magnet bånd bli vanskelig å ha med å gjøre, ref musikk masters *Sticky Shed* ? Om dette gjelder data tape også vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Under en flytting for tre år siden, ble min intel ssd lagt i en kasse. Tok den frem for to uker siden, da jeg bygde meg en ny stasjonær pc. Den er like fin som ny, med alle data intakte.

 

Du behøver ikke å være trygg for det, om du ikke har sjekket hver eneste fil i sin helhet på SSDen eller disken så vet du ikke om du er rammet av Bit råte eller problematikken som beskrives her.

Det er som oftest de filene du bruker minst som er rammet av slike feil, og du merker det først når det er for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...