Gå til innhold

Denne telefonen er verdens første av sitt slag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som irriterer meg med micro-USB er ikke at den ikke kan snus. Det som irriterer meg er at å snu den én gang virker aldri å være nok. Noen ganger kan det virke som om uansett hvor mange ganger jeg snur den, så passer den ikke.

 

Problemet med micro-USB kunne sannsynligvis vært løst med noen spor eller ett eller annet som førte pluggen inn dit den skal, men i stedet har man bare et hull som fjærer imot hvis man ikke fører den inn 100% helt perfekt rett. Jeg hadde tidligere en Nokia N900, og det vanligste problemet med den telefonen var at man ødela micro-USB inngangen. Det er tråder opp og ned med sveising og hele greia på maemo.org.

 

Til sammenligning er det mye enklere å treffe en mini-USB, og den er heller ikke "reversibel".

 

Det er vanskelig å se fra bildet om det er enklere å få pluggen til å passe i hullet på disse nye telefonene. Men jeg går på det sterkeste ut fra at de som lagde den nye standarden ikke bare mente det var at pluggen ikke kan settes inn begge veier som er problemet med micro-USB. Det er utformingen. Og det begynner å komme en del gode løsninger, inklusive magnetiske fester som på Surface Pro, så jeg vil tro at når man først skulle løse problemet, så har de valgt å faktisk løse problemet.

 

...eller?

Lenke til kommentar

 

Så hva da med prisen?

Vel, Le1 vil etter sigende koste 400 dollar, eller rundt 1 900 kroner.

Le1 Pro hopper opp til 400 dollar, altså 3 200 kroner.

En liten glipp? :)

 

 

Tja, kronekursen svinger veldig for tiden :B 

 

Spøk til side, tar man med MVA (men ikke shipping) så koster dollarn ganske nært tiern nå, i følge googles kalkulator: 

 

400 * 1.25 U.S. dollars =
3 917.69702 Norwegian kroner
Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Har egentlig aldri hatt noe stort problem med å putte i ladern på min android tlf, selv ikke i bekmørket, men noe må man vel ha å klage på når alt anna er fryd og gammen, eller det kalles luksus problem.

Jeg har jo også følelse i fingrene så jeg kjenner hvilket symbol som er hvilke vei på ladepluggen, men så klart, noen har vel ikke det heller.

 

Å nei, jeg er så imbesill at jeg ikke klarer å putte i en ledning, herregud.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så klart er jeg perfekt, hadde enda alle vært som meg, sant det.

 

Men jeg ser ikke problemet, det er ikke så vanskelig og du klager på at den må 100% perfekt inn for å få den inn, så mitt spørsmål er da, har du aldri prøvd å skrudd på en brus kork eller en mutter litt skeivt?

Funker det?

Nei det gjør det ikke, du får ikke noe særlig bra resultat ut av det, så hvorfor kan de ikke lage korker og muttere som man kan skru på skeivt men alikevel ender opp på riktig måte, merkelig fenomen dette.

 

Har sjelden problemer med noen usb koblinger, så klart må man jo snu den om man putter den feil vei, men lenge leve latskap og generell dumskap.

Å nei det er så vanskelig å putte inn noe riktig vei, omgomg, lag noe enklere for meg for det er så vanskelig å snu ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er i alle fall nok av andre som ikke er like suverene som deg i denne tråden her: 

 

http://talk.maemo.org/showthread.php?t=75920

 

Her anbefaler N900-entusiastene å file ned mothakene på MicroUSB-pluggen, og lodde porten ekstra godt på FØR det oppstår problemer, altså på en ny, "frisk" telefon, fordi telefonen var særdeles hjemsøkt med høy feilrate på folk som pressa inn MicroUSB og ødela festet til hovedkortet. Nokia N900 var nok spesielt plaget med dette, men hadde porten hatt utvendige ledespor - som de to andre tingene du nevnte, bruskork og skrue faktisk HAR, så hadde dette problemet vært mindre. 

 

Nokia N900 USB-port... Som har forlatt sin Nokia N900: 

img1350n.jpg

 

 

Jeg selv rakk å drukne min N900 før porten brakk av, men både den og min ZTE Blade rakk å få slitasje på porten før de ble bytta ut. 

 

Når dårlig design gjør at forbrukerne får redusert produktlevetid og/eller må sende produktene til reperasjon i garantitiden, er det så absolutt på sin plass å lage ny, bedre løsning. Som de altså, forhåpentligvis har gjort med denne nye typen port. 

 

Hva du vaser med av forbrukerfiendlig holdning, fatter jeg dårlig. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hatt min galaxy s2 i snart 4 år, har aldri knekt eller merka nevneverdig slark i usben, og jeg lader hver eller annahver dag, det blir noen dager på 4år og jeg behandler den ikke med silkehansker så hva dere gjør for å ødelegge slike ting er mer forunderlig

Men det er vel en grunn til at man prøver å lage ting idiotsikkert.

 

Det at det er feil produsering på en type enhet er da ikke porten sin feil.

Lenke til kommentar

Jeg skal si det i klartekst så budskapet har en sjanse til å komme fram:

 

micro USB har høyere feilfrekvens enn den trenger å ha, og høyere feilfrekvens enn for eksempel mini USB, på grunn av designvalg.

 

Der, håper budskapet kom fram nå.

 

Blant annet fordi pluggen er designet med mothaker. At du anekdotisk bruker egen erfaring som sannhetsvitne på at det ikke er noe feil på standarden er irrelevant men naturligvis veldig fint for deg. Mine har heller ikke gått i stykker, så vi er begge innenfor den veldig høye andelen som ikke har fått dette problemet. Men det er enklere å sette inn en mini USB plugg uten at porten får fysisk belasting, enn en micro USB plugg, som fører til mindre slitasje på mini USB-pluggen, Og andre plugger har fått til bedre løsninger.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dem viktigste fysiske fordelen ved USB-C er ikke bare at pluggen kan settes i begge veier, men også at den kan reverseres. Det er ingen "host" og "klient"-ende-drit, alt passer overalt.

 

Men det er ikke det viktigste. Det viktigste er at USB-C åpner opp for å gi langt mer strøm enn noen annen usb-standard, noe som gjør at alt fra skjermer, telefoner, pcer, tver, nettbrett osv. kan drives med standardladere. I dag må man til med ubrukelige hacks for å få ut mer enn noen få watt, mens USB-C (med Usb Power Delivery-støtte) kan gi opptil 100W ved 20V.

 

Sitter her på en laptop ladet med USB-C nå. Funker fint det, selv om jeg savner magsafe.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...