Gå til innhold

TEST: Apple MacBook Pro Retina 13 med «Force Touch» (Tidlig 2015)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skulle ønske det ble utført litt flere objektive tester når dere tester produktene deres. Dere sier at skjermen på denne PCen er bedre enn alle andre dere har testet. Selv om det stemmer er det noe som er vanskelig å stole på. Ikke fordi dere foretrekker en produsent fremfor en annen, men selv dine egne sanser er jo ikke alltid til å stole på. Notebookcheck har jo tatt en kjapp test av skjermen. Den er ikke like lyssterkt som Dell sin xps 13, og har en del svakere sortnivå som gir xps dobbelt så høyt kontrastnivå. MBP er derimot kalibrert mye bedre og viser veldig korrekte farger, som gjør at den har den beste skjermen.

 

Når det kommer til SSD gjør mangelen på målinger at dere trekker konklusjoner som nødvendigvis ikke stemmer. Notebookcheck har satt XPS 13 sin SSD OVER MBP sin SSD. Grunnen er svært lave 4K read/write for MBP sin SSD. Det er 4K som er mest relevant til alle de små prosessene. Når du har loading screens i spill, når du overfører filer osv vil MBP være betydelig raskere, men til vanlige oppgaver er XPS 13 faktisk raskere. Altså akkurat det samme argumentet som blir brukt med Apple sine telefoner. Det betyr ikke noe hva benchmarks sier, men det er den ytelse du opplever som har noe å si. Her har Apple prioritert veldig god ytelse i det SSD benchmarket de aller fleste testere bruker, og ofret 4K read/write speed.

 

Jeg synes den stilen tek har er ganske bra, og ønsker ikke at dere skal bli som anadtech f. eks som stort sett bare fokuserer på slike tester. Det kunne likevel med fordel vært litt flere tester for å øke troverdigheten til testen, pluss å avdekke slike svakheter. Dere trenger heller nødvendigvis ikke å fulle hele testen opp med bilder, tabeller og grafer. Dere kan gjøre tester for 4K read/write og så ta det med i testen hvis verdiene er uvanlig høye/lave eller dere trenger litt fyllstoff :p.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De prisene dere refererer til stemmer vel ikke helt? Alle prisene utenom prisen fra Apple er vel på forrige modell (2,6 GHz).

 

Fort gjort å lure folk til å bestille "feil" modell...

 

Så vidt jeg kan se er de hos lefdal (billigste pris) den nye modellen med 2,7GHz Broadwell?
Lenke til kommentar

 

De prisene dere refererer til stemmer vel ikke helt? Alle prisene utenom prisen fra Apple er vel på forrige modell (2,6 GHz).

 

Fort gjort å lure folk til å bestille "feil" modell...

Så vidt jeg kan se er de hos lefdal (billigste pris) den nye modellen med 2,7GHz Broadwell?

 

Oops. Ser det nå. Sjekket prisen for noen dager siden (før kjøp), og endte opp med å bestille fra apple.no, fordi alle andre hadde gammel modell.

Lenke til kommentar

Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy, og har en oppløsning som windows ikke greier å håndtere.

Her kommer apple-kundene og klager over ett annet produkt fordi de ikke aner hva de snakker om og bare leser en liten ting om en pc og så sier at alt det er minuser for pcen. Du vet helt klart ikke særlig mye og jeg håper du troller; hvis ikke så anbeflaer jeg deg å ikke kommentere neste gang eller å ikke kommentere noe som du leste fra en random dude på weben ;))))

1. jeg har ikke dell xps

2. viftstøyen ble fikset av en oppdatert driver (kanskje for vanskelig for deg å fikse en driver)

3. Scalingen kan kun merkes ved tredjepartsaktører som ikke har tatt hensyn til de høye oppløsningene, dette problemet forsvinner også med windows 10.

 

og siden du er så glad i asumptasjoner så antar jeg at du tror jeg mener dell xps 13 er overlegen. Det gjør jeg ikke, har prøvd hverken xps 13 eller nyeste macbook. Jeg syntes bare det var rart at de hadde sammenlignet mac-en med en annen windows pc som yter betydelig dårligere, hvor de ikke inkluderte pc-en som slo macen- i grafen. Om dette såret deg og gikk inn på deg som individ og forbruker så beklager jeg det så meget. 

Endret av mrdalesen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy, og har en oppløsning som windows ikke greier å håndtere.

Her kommer apple-kundene og klager over ett annet produkt fordi de ikke aner hva de snakker om og bare leser en liten ting om en pc og så sier at alt det er minuser for pcen. Du vet helt klart ikke særlig mye og jeg håper du troller; hvis ikke så anbeflaer jeg deg å ikke kommentere neste gang eller å ikke kommentere noe som du leste fra en random dude på weben ;))))

1. jeg har ikke dell xps

2. viftstøyen ble fikset av en oppdatert driver (kanskje for vanskelig for deg å fikse en driver)

3. Scalingen kan kun merkes ved tredjepartsaktører som ikke har tatt hensyn til de høye oppløsningene, dette problemet forsvinner også med windows 10.

 

1. Har aldri sagt at du hadde? hvem er du? sentrerer verden rundt deg???

2. deilig å måtte fikse på ting og tang når man kjøper pc :)

3. er windows 10 ute??? oia nei. ok.

 

edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1656084

LOL. du skal kjøpe en ja, ikke rart du prøver å slå ned på macbookn.

 

tilbake på topic er macbook'n et supert valg for de som er ute etter ny laptop. digg skjerm å lese pdf på, super batteri, og ikke minst , beste touchpad i marked.

Endret av SweetDollarTee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy, og har en oppløsning som windows ikke greier å håndtere.

Her kommer apple-kundene og klager over ett annet produkt fordi de ikke aner hva de snakker om og bare leser en liten ting om en pc og så sier at alt det er minuser for pcen. Du vet helt klart ikke særlig mye og jeg håper du troller; hvis ikke så anbeflaer jeg deg å ikke kommentere neste gang eller å ikke kommentere noe som du leste fra en random dude på weben ;))))

1. jeg har ikke dell xps

2. viftstøyen ble fikset av en oppdatert driver (kanskje for vanskelig for deg å fikse en driver)

3. Scalingen kan kun merkes ved tredjepartsaktører som ikke har tatt hensyn til de høye oppløsningene, dette problemet forsvinner også med windows 10.

 

1. Har aldri sagt at du hadde? hvem er du? sentrerer verden rundt deg???

2. deilig å måtte fikse på ting og tang når man kjøper pc :)

3. er windows 10 ute??? oia nei. ok.

 

edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1656084

LOL. du skal kjøpe en ja, ikke rart du prøver å slå ned på macbookn.

 

tenkte å kjøpe en ja, men har ikke gjort det har jeg vel? dette var før mac-en var annonsert og du sa;  ''Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy'',  det var jeg og en annen person som hadde referert til dell xps 13. Du må gjerne fortelle hvem du refererte til om det ikke var meg eller han. 

 

off-topic? det var du som startet med å blunt ut si at dell xps 13 er en møkkapc og har mye viftestøy da jeg bare henviste til noe i artikkelen hvilket du ikke gjorde? er vel du som går off-topic

Endret av mrdalesen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy, og har en oppløsning som windows ikke greier å håndtere.

Her kommer apple-kundene og klager over ett annet produkt fordi de ikke aner hva de snakker om og bare leser en liten ting om en pc og så sier at alt det er minuser for pcen. Du vet helt klart ikke særlig mye og jeg håper du troller; hvis ikke så anbeflaer jeg deg å ikke kommentere neste gang eller å ikke kommentere noe som du leste fra en random dude på weben ;))))

1. jeg har ikke dell xps

2. viftstøyen ble fikset av en oppdatert driver (kanskje for vanskelig for deg å fikse en driver)

3. Scalingen kan kun merkes ved tredjepartsaktører som ikke har tatt hensyn til de høye oppløsningene, dette problemet forsvinner også med windows 10.

 

1. Har aldri sagt at du hadde? hvem er du? sentrerer verden rundt deg???

2. deilig å måtte fikse på ting og tang når man kjøper pc :)

3. er windows 10 ute??? oia nei. ok.

 

edit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1656084

LOL. du skal kjøpe en ja, ikke rart du prøver å slå ned på macbookn.

 

tenkte å kjøpe en ja, men har ikke gjort det har jeg vel? dette var før mac-en var annonsert og du sa;  ''Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy'',  det var jeg og en annen person som hadde referert til dell xps 13. Du må gjerne fortelle hvem du refererte til om det ikke var meg eller han. 

Referte til de kommende :)

aldri hørt om inb4?

Men du kan gjerne svare meg på de andre punktene. Liker hvordan dere nitpicker på lysstyrken til macbook'n når man ikke trenger noe mer lyst. kanskje fordi det er det eneste punktet xps 13 er bedre i ja.

Lenke til kommentar

 

Referte til de kommende :)

aldri hørt om inb4?

Men du kan gjerne svare meg på de andre punktene. Liker hvordan dere nitpicker på lysstyrken til macbook'n når man ikke trenger noe mer lyst. kanskje fordi det er det eneste punktet xps 13 er bedre i ja.

 

 

De hadde en test som tester lysstyrke også presterer du faktisk å si at man ikke trenger noe lysere? om den apple får bedre batteritid enn enn dell så trengs det ikke å bli ført opp fordi man trenger ikke lengre batteritid? er du helt på jordet eller? -_- 

jeg har allerede besvart punktene, ja det med tredjepartsapplikasjoner KAN være et problem. 

Nei windows 10 er ikke ute, men veldig snart så er den det, windows-konsumenter pleier ikke å skifte ut modellen vår etter 3mnd fordi den går av moten så oppdateringen får man. 

Så den sikkerhetsfeilen mac-en hadde for noen måneder siden som var så katastrofalt feil, som alle måtte luke ut med en oppdatering, var idiotisk fordi man måtte fikse det selv? oppdateringer er grusomme ja, jeg har aldri hørt om ett produkt som ikke må oppdateres. Ber til gudene om at du tuller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her kommer DELL XPS 13 eierne og klager over denne anmeldelsen bare fordi de kjøpte en dritt pc som lager mye viftestøy, og har en oppløsning som windows ikke greier å håndtere.

 

Regner med at du referer til meg (i flertall?), siden jeg er den eneste som har nevnt xps 13. Min kommentar var på tek.no sine generelle testmetoder. Målet var aldri å dra fram at en PC er bedre enn en annen. Det var derfor jeg tok et negativt og positivt eksempel fra modellen som ble testet her. Personlig har jeg heller ingen av disse.

 

Når det gjelder dine svar til mrdalsen, og denne uttalselsen.

I testen skriver tek at MBP 2014 hadde så mye viftestøy at den ikke gikk ann å spille med, men at det har blitt bedre nå. Bedre enn umulig er fortsatt på ingen måte bra. Hvis du ser på iFixit sine bilder har Xps 13 en større varmeleder, pluss at den har større luftinntak. Kjøleløsningen er ellers utrolig lik. Prosessoren har en TDP på 15W mot 28W hos MBP. Jeg har lest mange omtaler av denne maskinen. Noen sier den er helt stille, andre sier den er som normalen, og andre igjen opplever problemer med mye støy. De fleste legger seg på en middelverdi. Anadtech har målt støyen til å være nesten umerkbar, men slike tester er jo ikke veldig troverdige, derfor de sjeldent brukes. Hvis høy viftestøy kom av aggressive profiler for viftekontroll er det jo positivt at Dell fikser det. Det vil ikke være mulig på MBP, siden problemet er HW relatert. Det er ellers og slik at alle PCer har problemer. Det gjelder Mac og, den må og oppdateres akkurat som enhver annen PC. Den har og HW problemer, siden den bruker deler fra akkurat de samme produsentene som lager deler til andre PC produsenter.

 

Stort sett alle high-end PCer selges med high res skjermer. Det gjelder tom. gamingbærbare som umulig kan klare spill på 1800p. Av alle testene jeg har lest, har jeg aldri sett at det blir nevnt som et problem. Det er selvfølgelig en ting blant 3. part. Der er ikke all programvare optimalisert. Er det slik at 3. parts programvare ikke finnes til Mac? Når alle produsentene aktivt markedsfører det så mye, har jeg problemer med å forstå at det ikke virker. Da hadde det vært mange sinte kunder.

 

Du sier at tek nit-picker på lysstyrken? De brukte et helt avsnitt på å fortelle om hvor utrolig bra lysstryke den hadde. XPS 13 var ikke inkludert i grafene engang. Forskjellen i lysstyrke er uansett ganske liten, og ikke betydelig. Det at XPS 13 har dobbelt så høy kontrast derimot er ganske viktig. Det er og en viktig faktor at MBP har en god del mer korrekte farger. Hvis du leser testen er det mer i favør av MBP.

Overskriften påstår at den har rå ytelse. Hvis du går til andre sider som har gjort litt mer benchmarks enn tek sitt ene så er det langt ifra sant. Den gir en liten forbedring i forhold til intel sine ULV prossesorer. Altfor liten til at det forsvarer økt strømforbruk og minsket batteritid. MBP har 74W mot dell sine 54W, den burde ha knust dell sin XPS 13, men gjør på ingen måte det. Synes ikke Apple klarer å forsvare hvorfor deres modell veier så mye mer, og er så mye større enn Dell sin. Jeg ser ikke de store fordelene den gir (Vel, bortsett fra Web-kamera :p :P)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Syns denne er jævlig god :)

 

Den var litt artig når den dukket opp første gangen, men nå er den brukt i så alt for mange sammenhenger at det vel egentlig bare er originalen som fortsatt er morsom...

Den er dessuten ikke relevant. Mac Book Pro har jo bra utvalg av porter. Hvordan andre produkt fra et selskap er påvirker ikke andre. Alle produsenter kan ha en modell der de har gjort ting som ikke er like smarte. Det blir jo selvfølgelig et problem hvis de er kjent for å gjøre noe dårlig, men det er ikke tilfelle for Apple vil jeg påstå. Så derfor blir dette veldig lite relevant i forhold til denne modellen og egentlig bare bashing av apple.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...