Gå til innhold

Akkurat nå: Nvidia har sluppet en ny mobil superprosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan yter en slik prosessor som en standard CPU i forhold til en x86 prosessor? Er det slik at den faktisk kan brukes i en pc og kjøre Windows?

Nei, den vanlige versjonen av Windows støtter ikke ARM-instruksjonetet. Du må da bruke Windows RT.

 

Vanlige programmer som er kompilert for x86 vil da ikke fungere uten i beste fall rekompilering, og i verste fall en fullstendig omskriving.

Lenke til kommentar

Den første maskinen som gav 1 teraflop var ASCI Red. Den ble installert i slutten av 1996 (og ikke i 2000).

 

Dagens raskeste maskin er Tianhe-2 med en ytelse på 33862,7 TF. Det vil si at ytelsen har doblet seg omtrent 15 ganger i løpet av 18 år, eller en dobling hver 14.5 måned, noe raskere enn Moores lov tilsier.

Lenke til kommentar

Spennende sak. Jeg lurer på hvordan denne står seg i forhold til Snapdragon 810 som ser ut til å være den kraftigste prosessoren man kan få en mobil eller nettbrett akkurat nå. Det er to versjoner av K1. Notebookcheck har disse med på rankingen sin, og plasserer den vanlige rundt Snapdragon 805 og Apple A8. Den andre, med tilnavnet "Denver", plasserer de sammen med A8x ca 10 plasser lenger opp på lista. Snapdragon 808 og 810 (uten at jeg kjenner forskjellen på disse to) plasserer de omtrent 65 plasser lenger opp på lista. Det er jo et godt stykke, men så får vi håpe at X1 er et tilsvarende ytelseshopp.

 

Men det mest spennende er kanskje hvor energieffektiv den er i praksis.

Lenke til kommentar

Hvordan yter en slik prosessor som en standard CPU i forhold til en x86 prosessor? Er det slik at den faktisk kan brukes i en pc og kjøre Windows?

 

Instruksjonssettet er jo en utfordring, men rent ytelsesmessig kan du jo ta en kikk her:

 

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html

 

Snapdragon 810 ligger rett under plass 400. Det er vel ikke urimelig å forvente at X1 havner på omkring plass 400 siden K1 plasserer seg på plassene 465 og 474.

 

Til sammenlikning finner vi Intel Core M (som er typisk energieffektiv og ikke spesielt rask) på rundt plass 250. Så finner vi for eksempel i5-4200M på plass 102.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Spennende sak. Jeg lurer på hvordan denne står seg i forhold til Snapdragon 810 som ser ut til å være den kraftigste prosessoren man kan få en mobil eller nettbrett akkurat nå. Det er to versjoner av K1. Notebookcheck har disse med på rankingen sin, og plasserer den vanlige rundt Snapdragon 805 og Apple A8. Den andre, med tilnavnet "Denver", plasserer de sammen med A8x ca 10 plasser lenger opp på lista. Snapdragon 808 og 810 (uten at jeg kjenner forskjellen på disse to) plasserer de omtrent 65 plasser lenger opp på lista. Det er jo et godt stykke, men så får vi håpe at X1 er et tilsvarende ytelseshopp.

 

Men det mest spennende er kanskje hvor energieffektiv den er i praksis.

Snapdragon 810 og Tegra X1 har samme CPU, så når det kommer til GPU ytelse ville jeg lagt pengene på maxwell(nvidia) over adreno(qualcomm).

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar

Snapdragon 810 og Tegra X1 har samme CPU, så når det kommer til GPU ytelse ville jeg lagt pengene på maxwell(nvidia) over qualcomm(adreno).

 

 

Jeg forstod det slik at de tok ut mer enn Exynos 5433 gjør av de samme kjernene, spesielt når det kommer til energieffektivitet, så det behøver ikke bety at ytelsen blir lik.

 

Det blir kanskje mer spennende å se om de får ut en 16nm Parker SoC med Denver CPU i løpet av året.

Lenke til kommentar

Den første maskinen som gav 1 teraflop var ASCI Red. Den ble installert i slutten av 1996 (og ikke i 2000).

 

Dagens raskeste maskin er Tianhe-2 med en ytelse på 33862,7 TF. Det vil si at ytelsen har doblet seg omtrent 15 ganger i løpet av 18 år, eller en dobling hver 14.5 måned, noe raskere enn Moores lov tilsier.

 

Moores lov har aldri sagt noe som helst om ytelse:

http://en.wikipedia.org/wiki/Moore%27s_law

 

Antall transistorer for en gitt pris er det Moores lov forteller noe om.

Lenke til kommentar

Det blir kanskje mer spennende å se om de får ut en 16nm Parker SoC med Denver CPU i løpet av året.

Paker kommer nok ikke før 2016, kanskje den annonseres på slutten av 2015, men jeg tipper på CES 2016.

 

Du skal ikke ser bort i fra at du ser andre produkter en SoC's med "Denver" i 2015... ;)

Lenke til kommentar

Grafikkytelsen er uinteressant for meg, så lenge det aldri vil eksistere seriöse grafikkrevende spill til nettbrett (slike spill er uansett noe jeg bruker bärbar eller stasjonär PC til). Jeg er heller interessert i å vite hvordan den duger som en vanlig CPU, da jeg aldri bruker nettbrettet mitt til å spille med.

 

Når det er sagt, hadde det värt interessant å se hvordan den gjor det på en fullverdig Windows-tablet, eller en ultrabook. Tegra K1 ga vel samme grafikkytelse som Intel HD 4400, om jeg ikke husker feil?

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...