Gå til innhold

HTC One M9 blir et monster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kameraet i HTC One M8 fikk mye oppmerksomhet, først og fremst fordi HTC valgte å kutte ned på antallet megapiksler og heller gjøre hvert enkelt punkt på sensoren større. Resultatet av dette ble et ekstremt lysfølsomt kamera, heller enn et ekstremt høyoppløst et.

Det skuffende var at sensoren ikke imponerte i praksis, ei heller på lysfølsomhet og støy. Det viser seg at sensorstørrelse trumfer pikselstørrelse. Det gledelige med 20,7 Mp kamera er at det mest sannsynlig bruker en 1/2,3" BSI-sensor fra Sony, velkjent fra Xperia Z1, Z2 og Z3. Litt skuffende at ikke HTC går for dobbeltkamera på baksiden.

Lenke til kommentar

Er det noen empiriske eksempler på at det lønner seg i form av økt lyssensitivitet/mindre støy å kutte i antall piksler per areal? For meg har det alltid hørtes ut som en hobbyteori som bare virker noenlunde fornuftig før man tenker grundigere igjennom det. Uten at jeg selv har tenkt grundig nok igjennom det til at jeg har noe mer enn en følelse av at hypotesen er humbug.

 

Skepsisen min har utgangspunkt i at det vel må være mulig å ta informasjonen fra flere små piksler som dekker samme området som færre større piksler, og kombinere dette intelligent i en nedskalering som gir minst like bra resultat som de store pikslene. Alternativt beholde oppløsningen, slik at det uansett er vinn-vinn med flere piksler. (Jeg ser bort i fra tapt areal mellom pikslene på sensoren.)

Endret av kvakse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Og jeg som nylig kjøpte M8, hele mitt eksistensgrunnlag går i oppløsning.

 

Skjønner ikke... Du har verdens beste mobil, og gled deg til oppfølgeren kommer.
Lenke til kommentar

Kvakse: Det er noe mer enn hobbyteori ja, blant annet:

- Tapt areal "mellom" pikslene (spredning av lys mellom mikrolinser og ledere/transistorer som tar opp plass fra det lyssensitive området og som skygger for lys som kommer skrått inn)

- Lesestøy (støy som genereres i transistorene, crosstalk, forsterkerledd og AD-konverter)

- Termisk støy (støy fra egenvarmen i sensoren)

 

Lesestøy er som regel den største bidragsyteren til annen støy enn fotonstøy.

 

Men for å forsvare ditt syn, fotonstøy (som er uavhengig av antall piksler sensoren er delt inn i) er ofte en ennå viktigere støykilde.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.qualcomm.com/products/snapdragon/processors/810

http://arstechnica.com/gadgets/2014/12/a-quick-look-at-snapdragon-810-2015s-first-flagship-mobile-chip/

http://www.anandtech.com/show/7925/qualcomms-snapdragon-808810-20nm-highend-64bit-socs-with-lte-category-67-support-in-2015

 

For min del er det mer effektivt instruksjonssett ARMv8 og GPU, H.265-støtte for både opptak og avspilling, dobbel bildeprosessor med støtte for inntil 55 megapiksel kameraer med 14 bit fargedybde. At bildeprosessoren er dobbel, betyr at den støtter to samtidige kamera. Det kan brukes til veldig mye spennende som to fokusdybder, vid-kamera + telekamera for høykvalitets trinnvis zooming, 3D, slow-motion video, med mer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Enn så ofte jeg høvler ned påstanden "det beste kameraet er det man har med seg" så må jeg innrømme at jeg svikter ganske ofte i å ta med meg speilrefleksen. Telefonen blir en backup. Min nåværende 4 år gamle telefon med 1/4" FSI-sensor på 5 Mp trenger en oppgradering og det skal den få når jeg finner erstatteren. Sannsynligvis en telefon med Snapdragon 810 og 2 "gode" kamera på baksiden. God skjerm, god batteritid og slow motion full HD er heller ikke å forakte når jeg først oppgraderer. Ytelsen til Snapdragon 810 trenger jeg ikke, men den følger med på kjøpet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Gjesp! Har allerede en LG G3 med 3gb ram, 2560x1440 skjerm, Android L, 3000mAh batteri som er utskiftbart og minnekortstøtte. Mangler bare Snapdragon 810 prosessor. Så hva er så heftig nytt og bra?

 

Gjesp...!!Den var smittsom! Men ettersom jeg har den samme mobilen selv, så kan jeg brå forklare hvorfor jeg ikke bruker den. Den er ikke så pen. Den mangler høytallere. Og i vanlig bruk er den ikke så rask heller. Syns jeg. det at den mangler 2 gode(det samme med Samsung seriene) høyttalere i front gjør at jeg sjelden hørte telefonen. Men heldigvis har jeg Gear2 som varslet. Skal man vise noen en video snutt eller lignende er de også kjekke. At man legger igjen fett på kamera linsen hver gang man skal justere volumet er også veldig kjedelig. Ihvertfall for meg som jobber i industrien. Ekstrem strømsparingen til HTC er også veldig mye bedre. Kjekk når man blir stående uten lader på et skip. Hvordan telefonen bytter i mellom 4G og 3G er også stor. M8 vinner den konkurransen. HTC sitt smarte deksel er også en fin ting. Litt artig med de forskjelige temaene de har i spesielle anledninger. Til vanlig har jeg en liten minion som titter frem :D

helt unødvendig men en artig sak.

Hvis man knuser skjermen får man også en ny gratis innen 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...