Gå til innhold

To australske butikkjeder fjerner Grand Theft Auto V fra hyllene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele kampanjen bærer preg av at forfatter har satt seg utrolig lite inn i saken. Men okei, hva kan man vel forvente. Et par ting vil jeg bare legge frem:

 

1. Nå er det en stund siden jeg spillte gjennom kampanjen, men er det en eneste situasjon der man MÅ drepe en kvinne i forbindelse med storyen? Ref: "The incentive is to commit sexual violence against women, then abuse or kill them to proceed".

 

2. Får man på noen måte en spesiell belønning av å drepe kvinner over menn? Ref: "to get health points"

 

3. Skiller spillet på noen som helst måte mellom handlinger man kan utføre på kvinner eller menn (med unntaket av prostituerte, men det gikk tross alt en kampanje for å få mannlige prostituerte til kvinnelige spillere også)?

 

4. Er vold mot menn på noen måte mer tonet ned slik at kvinner blir vist som mer attraktive mål?

 

Jeg kunne forstått, og har nesten forventet, at det skulle bli et problem i australia i forbindelse med volden i spillet, men når saken blir lagt frem som den blir gjort synes jeg fokuset skiftes til en mindre gruppering, når det i utgangspunktet sikkert er fler "sarte sjeler" som blir støtt.

 

Ellers synes jeg hele greia er en typisk: "Selskapene har et ansvar i å sørge for at vi ikke ser ting vi ikke vil se, men de skal ikke bestemme hva vi får se eller ikke se." No-Win

  • Liker 4
Lenke til kommentar

*Snip*

Min mening er at svaret på spørsmålene dine er totalt irrelevant. Et spill skal ikke bannlyses av et land uannsett hva det inneholder(derimot butikker skal selv kunne velge om de vil selge det eller ikke), en slik bannlysning er like idiotisk som at en stat skal kontrolere hvilket innhold internettlesern din viser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

*Snip*

*snapp*

 

Helt enig med deg. Grunnen til at jeg la opp punktene var mest fordi jeg blir litt provosert over at noen da tydligvis føler et så stort hat, uten egentlig å vite noe om det.

 

Om det siste jeg skrev var ment akkurat som det du skriver. Tror ikke disse personene hadde vist like mye forståelse om jeg hadde blitt støtt og fått fjernet et produkt de likte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absurd begrunnelse. Jeg kan ikke komme på at noen av oppdragene i spillet handlet om å drepe kvinner, samtidig som du gjennom spillets kampanje er nødt til å drepe hundrevis av menn, samt torturere en fyr. På den annen side er det et tilfelle der du kan redde en dame fra voldtekt og må drepe voldtektsmennene.

 

Jeg regner med at dette er en kampanje startet og drevet av feminister som aldri selv har spilt spillet, og heller ikke har noen planer om å gjøre det. Erfaringsmessig så er dette en gruppe som ikke er så gode til å forholde seg til virkeligheten, og som gjerne slipper unna med det, så jeg regner ikke med mye kritisk journalistikk rundt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

 

*Snip*

Min mening er at svaret på spørsmålene dine er totalt irrelevant. Et spill skal ikke bannlyses av et land uannsett hva det inneholder(derimot butikker skal selv kunne velge om de vil selge det eller ikke), en slik bannlysning er like idiotisk som at en stat skal kontrolere hvilket innhold internettlesern din viser.

 

Helt riktig, men moralister liker å forby ting de ikke liker, selv om det er fullstendig irrasjonellt.

Lenke til kommentar

 

*Snip*

Min mening er at svaret på spørsmålene dine er totalt irrelevant. Et spill skal ikke bannlyses av et land uannsett hva det inneholder(derimot butikker skal selv kunne velge om de vil selge det eller ikke), en slik bannlysning er like idiotisk som at en stat skal kontrolere hvilket innhold internettlesern din viser.

 

 

Spillet er vel ikke bannlyst av noe land i denne saken?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

*Snip*

Min mening er at svaret på spørsmålene dine er totalt irrelevant. Et spill skal ikke bannlyses av et land uannsett hva det inneholder(derimot butikker skal selv kunne velge om de vil selge det eller ikke), en slik bannlysning er like idiotisk som at en stat skal kontrolere hvilket innhold internettlesern din viser.

 

 

Spillet er vel ikke bannlyst av noe land i denne saken?

 

AtW

 

Nei(ihvertfall ikke enda), men det var mer en referanse til Australias idiotiske bannlysning av spill, som pr dags dato gjelder en haug av andre spill inkl Saints Row, South Park, The Witcher osv.

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

Lenke til kommentar

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

Ja for all del, i GTA er det helt greit å utføre terrorangrep, bankran, bildrap osv . bare ikke kødd med likestillingen til kvinner ... lol :roll:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

 

Omtrent alle figurene i spillene er karikerte stereotyper, og de aller fleste er menn. Kvinner kommer på ingen måte dårligere ut av det enn menn i denne sammenhengen. Gjennom historien i spillet støter du på en del kvinner, men naturlig nok er de fleste menn, gitt at du stort sett handler med "gangstere" og CIA/FBI-derivater.

 

GTA spillene gjør narr av så å si alle grupperinger i samfunnet og de fleste av oss vil i en gjennomspilling drepe mange flere menn enn kvinner i spillet. Likevel er det som vanlig feministene som skriker høyest.

Lenke til kommentar

Og folk lurer enda på hvorfor det er krig i verden, når slike trivielle ting blir blåst opp til absurde proporsjoner. Feminister skal for all del få være delaktig i å endre på normene i industrien, men å komme med feilaktige beskyldninger for å heve sin sak i deres favør, og i tillegg få det innvilget er latterlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

Ja for all del, i GTA er det helt greit å utføre terrorangrep, bankran, bildrap osv . bare ikke kødd med likestillingen til kvinner ... lol :roll:

 

 

 

 

Jeg elsker GTA 5, men jeg ser også hvordan kvinner blir fremstilt i dette spillet. De blir fremstilt som dumme, uinteressante objekter, som er til for å knulles og/eller skytes. Det har ingen interessante kvinnelige karakterer. For meg personlig påvirker ikke spillet mine holdninger, jeg er oppmerksom på det, og har derfor mulighet til å ta avstand.

 

Spørsmålet er om en 15-åring blir påviket eller ikke...

 

Omtrent alle figurene i spillene er karikerte stereotyper, og de aller fleste er menn. Kvinner kommer på ingen måte dårligere ut av det enn menn i denne sammenhengen. Gjennom historien i spillet støter du på en del kvinner, men naturlig nok er de fleste menn, gitt at du stort sett handler med "gangstere" og CIA/FBI-derivater.

 

GTA spillene gjør narr av så å si alle grupperinger i samfunnet og de fleste av oss vil i en gjennomspilling drepe mange flere menn enn kvinner i spillet. Likevel er det som vanlig feministene som skriker høyest.

 

 

Ja,faktisk. Jeg tror fremstillingen av kjønn er det som vil påvirke spilleren, mens feks torturscenen er så fjernt at det i grunnnen ikke gir så stort inntrykk.

Når jeg mener dårlig fremstilt, mener jeg at de blir fremstilt som objekter som er dumme og uinteressante, og kun eksisterer i spillet for å være horer eller skyteskiver. Om det er flest "menn" som blir skutt har jo ingenting å si i denne sammenhengen. At kvinner blir fremstilt dårlig i GTA5 er udiskutabelt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...