Gå til innhold

Nå får bærbare like god grafikk som stasjonære maskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er faktisk noe jeg har ventet på nå, ettersom jeg vil investere i en laptop til å dra med til kamerater istedenfor å dra med kjempemaskinen. En ting jeg lurer på er om det er noe stor forskjell på 4GB VRAM vs 8GB VRAM når det kommer til gaming og fremtidssikring på en laptop som ikke vil bli koblet til noen andre skjermer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Meh... Jeg er fortsatt oppgitt over mangelen på små PCB'er (<25cm) for oss som bygger kompakte stasjonære og vil ha kraftige GPU'er. De kunne godt ha gjort med det også.

Lenke til kommentar

Jeg forventer at 9xx serien blir relativt kortlivet. Den er produsert på 28nm teknologi, og dette har pågått i ca. 4 år. TSMC, som produserer chippene for AMD og Nvidia har produksjonslinjene med 20nm, men disse er opptatt av Apple og Qualcomm. Det er forventet at TSMC til våren kan sette 16nm i prøveproduksjon.

Med Maxwell serien på 20nm så har man en stor energigevinst eller fartsøkning. Personlig tror jeg dette kommer heller før enn senere. 28nm er på god overtid, og skal på dynga hver øyeblikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M :p

Du har rett i at 880m var rebrand av 780m, altså gode gamle kepler.

Men ser ikke hvor du har det fra at 980m er noen rebrand, for som det står nevnt i artikkelen er dette snakk om Maxwell, som da er en helt annen arkitektur.

 

Og ikke bare småbær heller. En økning i ytelse på nærmere 80 % kontra 880m.

Endret av Andrull
  • Liker 5
Lenke til kommentar

880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M :p

 

8xxm og 7xxm seriene brukte samme arkitektur, så ja man kan si det bare var en rebrand. Men 9xxm serien er basert på maxwell arkitekturen, plus så er transistorene mindre om jeg ikke tar feil, så her blir det en stor forskjell i ytelse.

 

Intel begynner å puste nvidia i nakken når det gjelder bærbar gpu løsninger. Det blir veldig interessant å se forskjellene i batteritid og ytelse mellom Broadwell vs Maxwell i Q1 2015.

Lenke til kommentar

Og for første gang må jeg innrømme at et nyhetssted ikke overdriver for mye når de sier at bærbare har tatt igjen stasjonære.

Det er godt mulig lignende har skjedd før, men denne gangen er det altså ikke en egen bærbar modell. Men selveste GM204 i all sin brakt. Ja, det samme 5,2 milliard transistor-"beistet" som du finner i GTX980 og GTX 970. Og følgelig samme båndbredden 256-bit, og 4GB lokalt minne.

Men på samme måte som GTX 970, så har de kuttet bort en liten del av den fulle GM204 kjernen som bare GTX 980 har.

Forskjellen her er vel i all hovedsak at 980m har fått et litt større kutt (25%) kontra GTX 970 (ca. 20%). Ellers er kjernefrekvensene så like at det kan regnes som det samme.

Største forskjellen er egentlig minnefrekvensen på 5GHz VS 7GHz på 980/970.

Totalt sett vil jeg forvente mellom 0-10 % lavere ytelse enn GTX 970 stock.
Kall det hva man vil, men det er neimen ikke langt unna! :)

Men igjen, dette er å regne som et ekstremt varmt/strømslukende kort på bærbare, og et svært strømgjerrig kort på stasjonære. Når fullversjonen på stasjære kommer, så blåser det nok 980m/970/980 opp og ut av vannet.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

880M var en rebrand av 780M og 980M virker ut som å være en rebrand av 880M :p

 

8xxm og 7xxm seriene brukte samme arkitektur, så ja man kan si det bare var en rebrand. Men 9xxm serien er basert på maxwell arkitekturen, plus så er transistorene mindre om jeg ikke tar feil, så her blir det en stor forskjell i ytelse.

 

Intel begynner å puste nvidia i nakken når det gjelder bærbar gpu løsninger. Det blir veldig interessant å se forskjellene i batteritid og ytelse mellom Broadwell vs Maxwell i Q1 2015.

Samme størrelse (28nm), bare satt sammen på en mer effektiv måte. Du kan si at hver transistor blir utnyttet bedre. :)

 

Har intel noen brikker som kan nærme seg selv det svakeste Nvidia kan tilby av maxwell?

Lenke til kommentar

Dette var noe annet enn den patetiske økningen på 8% fra 780m til 880m ja.

Blir spennende å se prisen dog. Er jo egentlig en helt annen klasse av skjermkort for bærbare. Både i størrelsen på brikka/pcb/minnet, og i kompleksitet.

Dette vil nok svi lommeboka like mye som det vil av plasten i bærbare maskinen.

Lenke til kommentar

Der mobilversjonen av Fermi tilsvarte omtrent 40 prosent av ytelsen til datidens stasjonære variant, tok Kepler steget opp på 60 prosent av ytelsen. Nye Maxwell skal ifølge Nvidia gi deg hele 80 prosent av ytelsen som et fullblods skjermkort for stasjonære gir, bare i en langt mer kompakt utgave.

Det er kun fordi high-end Maxwell er forsinket og ikke kommer på markedet før neste år.

 

Uansett så er ikke en "bærbar" med en GPU på over 100W serlig brukbar.

 

Selskapet lanserer nemlig en helt ny teknologi sammen med GTX 900M-serien av skjermbrikker kalt Dynamic Super Resolution, eller DSR. Denne gir deg høyere bildekvalitet på lavere skjermoppløsninger ved å kjøre spillet i en høyere oppløsning enn skjermen din støtter.

Med andre ord supersampling med en liten modifikasjon, som har vært støttet i mange år.

 

Sammen med DSR byr Nvidia på en helt ny teknologi for kantutjevning som har fått navnet MFAA, eller Multi-Framed Sampled Anti Aliasing. Kantutjevning handler om å få linjer og kanter til å se mindre hakkete ut, men dette har ofte skjedd på bekostning av den viktige bildeflyten.

 

Med MFAA har Nvidia funnet en måte å tegne opp glatte linjer og rette kanter på som ikke tapper grafikkbrikken for krefter.

Men dere klarte ikke å få med dere hva dette gikk ut på? Navnet er et hint, den bruker samples fra tidligere bilder. Billig, men det kan nok gi mange "interessante" bi-effekter.

Her er en video som forklarer:

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette var noe annet enn den patetiske økningen på 8% fra 780m til 880m ja.

Blir spennende å se prisen dog. Er jo egentlig en helt annen klasse av skjermkort for bærbare. Både i størrelsen på brikka/pcb/minnet, og i kompleksitet.

Dette vil nok svi lommeboka like mye som det vil av plasten i bærbare maskinen.

Ser faktisk ut som 980m prismessig legger seg på noe samme linje som 880m. Iallefall ut ifra det jeg kan se.

 

https://www.komplett.no/asus-g751jy-173-full-hd/824705

Lenke til kommentar

Hvilke kort vil støtte MFAA enten som nyrelease eller via driveroppdatering? Er spesielt interessert i å vite om GTX 780 er en av disse.

 

Nvidia:

With the launch of Maxwell we are introducing the world to Multi-Frame Anti-Aliasing (MFAA). This new, Maxwell-exclusive anti-aliasing technique improves edge quality with a minimal performance cost, and helps you enjoy anti-aliased games at ultra high resolutions like 4K.
Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...