Gå til innhold

Svensk selskap satser stort på vannkjøling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som vil si at nybyggere får det beste av begge verdener. De får en solid kjøleløsning som benytter Alphacool radiator som er en av de beste på markedet, og hvis de vil utvide kan de enkelt gjøre det med G1/4 gjenger. Merkelig at ingen har tenkt på noe lignende før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har sett slikt før.

 

Dog, problemet er jo at du like så godt kunne kjøpt helt custom vannkjøling fra bunn av, da du uansett er nødt å fylle på egen væske/skylle/fjerne luft fra systemet etc... For med en gang du utvider systemet så vil du støte på alle utfordringene som du gjør med andre selvbygg.

 

Men om du starter ut som en noob som ikke tør sette sammen vannkjøling, og så ønsker å ta steget videre, men ønsker å spare penger ved å slippe å kjøpe ny radiator og pumpe/blokk, så kan det jo hende man tjener litt på det. :)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Cooler master Eisberg Prestige-serien er også produsert av Alphacool. Jeg gikk i utgangskpunkt til innkjøp av 240-varianten deres, og endte opp med en fantastisk uvirkelig pumpestøy (se link nedenfor), en festemekanisme som løsnet ved større prump i naborommet takket være skikkelig svake, myke og bøyelige plastmutre og ikke minst lekkasje i pakningen rundt kobberet som nesten tok livet av lydkortet mitt.

F8Fk6wo.jpg

Her er et eksempel på pumpestøyen, vent til spenningen jekkes opp til 12V, som er nominell arbeidsspenning (youtube.com). Husker å lese i bruksanvisningen at lavere spenning (og støy) over tid ødela pumpemotoren XD

 

Med mindre Alphacool har jobbet tett med med Fractal Design og de har revidert kjøle-pumpe-blokk, festemekanisme, kvalitetskontroll og støytesting så er ikke dette verdt pengene. Jeg kommer nok til å følge med på tester og se hva resultatet blir av ren nyskjerrighet. Forøvrig er Alphacool gode på dedikerte vannkjølingskomponenter, men jeg har fått intrykk av at en bør utvise sunn skepsis til AIO-settene deres.

Jeg er uansett en fornøyd eier av en H100i, og kommer ikke til å kjøpe ny ferdigkjøler (Med mindre jeg trenger luftkjøler til serveren). Neste oppgradering blir ekte vannkjøling. For de som ønsker en god og enkel løsning ville jeg ikke nølt et nanosekund med å anbefale Corsairs AIO-varianter, basert på egen erfaring selvfølgelig. Vil man ha noe annet er det bare å google reviews (alltid fra mer enn én kilde!), som sunt forbrukervett tilsier ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som vil si at nybyggere får det beste av begge verdener. De får en solid kjøleløsning som benytter Alphacool radiator som er en av de beste på markedet, og hvis de vil utvide kan de enkelt gjøre det med G1/4 gjenger. Merkelig at ingen har tenkt på noe lignende før.

 

Switech slapp en kjøler H220. Tidlig i fjor som er basert på en AIO. Den har muligheten til og bygge ut lupen om du ønsker det men 3/4 gjenger. Mulig du ikke har hørt om Swiftech anerkjent leden produsent av vannblokker, radiatorer og pumper. Så absolutt posestift å se at Fractal kommer med egen løsning ^^/ som ikke er laget av Aseteks som alt annet er av AIO XD

Lenke til kommentar

 

Som vil si at nybyggere får det beste av begge verdener. De får en solid kjøleløsning som benytter Alphacool radiator som er en av de beste på markedet, og hvis de vil utvide kan de enkelt gjøre det med G1/4 gjenger. Merkelig at ingen har tenkt på noe lignende før.

Switech slapp en kjøler H220. Tidlig i fjor som er basert på en AIO. Den har muligheten til og bygge ut lupen om du ønsker det men 3/4 gjenger. Mulig du ikke har hørt om Swiftech anerkjent leden produsent av vannblokker, radiatorer og pumper. Så absolutt posestift å se at Fractal kommer med egen løsning ^^/ som ikke er laget av Aseteks som alt annet er av AIO XD

 

Jeg har hørt om Swiftech, men jeg spesifiserer at ingen har laget en AIO som bruker G1/4 som er en standard.

Lenke til kommentar

Som vil si at nybyggere får det beste av begge verdener. De får en solid kjøleløsning som benytter Alphacool radiator som er en av de beste på markedet, og hvis de vil utvide kan de enkelt gjøre det med G1/4 gjenger. Merkelig at ingen har tenkt på noe lignende før.

 

 

 

Som vil si at nybyggere får det beste av begge verdener. De får en solid kjøleløsning som benytter Alphacool radiator som er en av de beste på markedet, og hvis de vil utvide kan de enkelt gjøre det med G1/4 gjenger. Merkelig at ingen har tenkt på noe lignende før.

Switech slapp en kjøler H220. Tidlig i fjor som er basert på en AIO. Den har muligheten til og bygge ut lupen om du ønsker det men 3/4 gjenger. Mulig du ikke har hørt om Swiftech anerkjent leden produsent av vannblokker, radiatorer og pumper. Så absolutt posestift å se at Fractal kommer med egen løsning ^^/ som ikke er laget av Aseteks som alt annet er av AIO XD

 

Jeg har hørt om Swiftech, men jeg spesifiserer at ingen har laget en AIO som bruker G1/4 som er en standard.

 

Sorry men skrei feil mente 1/4 gjenger ikke 3/4 gjenger. Her linken til produkt som er den første på markede som kan bygges ut med flere radiatorer http://www.swiftech.com/H220.aspx#tab2

 

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Cooler master Eisberg Prestige-serien er også produsert av Alphacool. Jeg gikk i utgangskpunkt til innkjøp av 240-varianten deres, og endte opp med en fantastisk uvirkelig pumpestøy (se link nedenfor), en festemekanisme som løsnet ved større prump i naborommet takket være skikkelig svake, myke og bøyelige plastmutre og ikke minst lekkasje i pakningen rundt kobberet som nesten tok livet av lydkortet mitt.

 

F8Fk6wo.jpg

 

Her er et eksempel på pumpestøyen, vent til spenningen jekkes opp til 12V, som er nominell arbeidsspenning (youtube.com). Husker å lese i bruksanvisningen at lavere spenning (og støy) over tid ødela pumpemotoren XD

 

Med mindre Alphacool har jobbet tett med med Fractal Design og de har revidert kjøle-pumpe-blokk, festemekanisme, kvalitetskontroll og støytesting så er ikke dette verdt pengene. Jeg kommer nok til å følge med på tester og se hva resultatet blir av ren nyskjerrighet. Forøvrig er Alphacool gode på dedikerte vannkjølingskomponenter, men jeg har fått intrykk av at en bør utvise sunn skepsis til AIO-settene deres.

 

Jeg er uansett en fornøyd eier av en H100i, og kommer ikke til å kjøpe ny ferdigkjøler (Med mindre jeg trenger luftkjøler til serveren). Neste oppgradering blir ekte vannkjøling. For de som ønsker en god og enkel løsning ville jeg ikke nølt et nanosekund med å anbefale Corsairs AIO-varianter, basert på egen erfaring selvfølgelig. Vil man ha noe annet er det bare å google reviews (alltid fra mer enn én kilde!), som sunt forbrukervett tilsier ;)

 

er kanskje dumt å påpeke, men kommentarene på linken henviser til at pumpa i videoen kjører uten væske i seg.

 

er det ikke h100i som har grusomt mye støy på noe som helst høyere enn minimum volt?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

-snip-

er kanskje dumt å påpeke, men kommentarene på linken henviser til at pumpa i videoen kjører uten væske i seg.

 

er det ikke h100i som har grusomt mye støy på noe som helst høyere enn minimum volt?

 

 

Nå har det seg slik at Cooler Master (og Alphacool for den saks skyld) leverer Eisberg-serien som en All-In-One løsning som skal være vedlikeholdsfri over hele levetiden til produktet (les: garantitiden). Altså skal det ikke være nødvendig å fylle på kjølevæske. Videoen viser en produkktest hvor det ikke har vært gjort annet enn å koble til strøm på pumpa, som uploaderen/testeren selv skriver i kommentarfeltet. Jeg kan bekrefte at støyen stemmer overens med videoen, og ingen støyisolerte forbrukermarkeds-kabinetter som fås ferdige er i stand til å skjule hvinet. H100i-en min hører jeg kun viftene på (såvidt, da de i skrivende stund er satt til 800rpm).

 

H100i er designet for å kjøre på 12V og har mer enn nok kjølekapasitet på den spenningen. Om nødvendig spinnes pumpa opp av kontrolleren som er innebygget. Alt dette på 12V. Om du kjører på høyere enn 12V vil du komme utenfor spesifikasjonene og kan skade link-huben som står for all styring. Dét får du heller ikke dekket på garantien ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...