Gå til innhold

Bannlyser Windows 8 fra statens egne PC-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det i % av folketallet er mer utbredt å kopiere Windows i Kina enn i Norge. Dette går nok mer på at Windows 8 har "oppgradert" NSA spyware innebygget i forhold til W7. Tyskland har allerede fjernet alle Windows servere etter avdekking av Amerikansk spionasje.

 

Uansett er det slik i dag at de aller fleste ikke trenger Windows uansett. De fleste bruker PCen til til litt surfing, epost og Office med en finger og da finnes det mye bra gratis :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel, har sett busser i Oslo som fortsatt kjører rundt med Windows XP så vi skal ikke le for høyt. Vil tippe denne er rimelig låst ned dog.

Og det er ikke vanlig XP, men XP Embedded. Ganske bra låst ned, ja. Brukes vel mest for skjermen som viser holdeplassene (kanskje også andre ting jeg ikke har 100% oversikt over).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt myndighetene, som ugjør en veldig liten del av i alt over 1 mrd kinesere.

Det var de jeg sikta til selvsagt. Kina er et fantastisk land med mange bra mennesker, men politikerne er ikke akkurat kremen av befolkninga.

Endret av Dellers
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

...Tyskland har allerede fjernet alle Windows servere etter avdekking av Amerikansk spionasje....

 

Har du en kilde til å backe opp påstanden din?

stoler du på alt av kilder? hvem som helst kan lage en fake rapport og poste den på en hjemmeside

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

...Tyskland har allerede fjernet alle Windows servere etter avdekking av Amerikansk spionasje....

Har du en kilde til å backe opp påstanden din?

Jeg samler ikke akkurat på slike linker nei. Den første saken var forsvaret i Tyskland som kuttet ut Windows servere for alle "konfidensiell" data etter at de kom fram at politi og etterretning over hele verden kan logge seg inn på alle Windows servere de ønsker.

Den andre saken var da Snowden friga informasjon om at NSA/USA hadde spionert på Tysklands regjering, mener det først og fremst var avlytting av fiber, Ethernett og switcher/routere. Angela Merkel gikk da ut og sa at alle systemer med "konfidensiell" data skulle over i adskilt netteverk uten Windows maskiner og andre OS med "bakdør". Mener å huske det var snakk om å kun bruke OS/software basert på åpen kildekode.

 

Det er det ingen tvil om at Windows og totalt "åpen" for politi og etterretning. Der jeg jobbet for 15 år siden kom en person under mistanke for ulovlige ting. Politiet hadde da vært på bedriften sammen med huseier en Søndag og logget seg inn både på server og vedkommendes maskin og undersøkt alle data, også krypterte, og uten å spørre dataansvarlig eller kontakte andre i bedriften. Det hører med at vedkommende ble frikjent i retten...

Endret av morten_b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt Googling så fant jeg noen kilder, kildene nevner Windows 8, men det er godt mulig at det omfatter Win server også: http://www.maxkeiser.com/2013/08/german-government-confirms-key-entities-not-to-use-windows-8-with-tpm-2-0-fearing-control-by-third-parties-such-as-nsa-2/

 

Og er ikke Max Keiser bra nok så fant jeg en del med søkeordene: "Germany windows insecure" på Google for de som måtte være interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...Tyskland har allerede fjernet alle Windows servere etter avdekking av Amerikansk spionasje....

Har du en kilde til å backe opp påstanden din?

Jeg samler ikke akkurat på slike linker nei. Den første saken var forsvaret i Tyskland som kuttet ut Windows servere for alle "konfidensiell" data etter at de kom fram at politi og etterretning over hele verden kan logge seg inn på alle Windows servere de ønsker.

Den andre saken var da Snowden friga informasjon om at NSA/USA hadde spionert på Tysklands regjering, mener det først og fremst var avlytting av fiber, Ethernett og switcher/routere. Angela Merkel gikk da ut og sa at alle systemer med "konfidensiell" data skulle over i adskilt netteverk uten Windows maskiner og andre OS med "bakdør". Mener å huske det var snakk om å kun bruke OS/software basert på åpen kildekode.

 

Det er det ingen tvil om at Windows og totalt "åpen" for politi og etterretning. Der jeg jobbet for 15 år siden kom en person under mistanke for ulovlige ting. Politiet hadde da vært på bedriften sammen med huseier en Søndag og logget seg inn både på server og vedkommendes maskin og undersøkt alle data, også krypterte, og uten å spørre dataansvarlig eller kontakte andre i bedriften. Det hører med at vedkommende ble frikjent i retten...

Nå kan ikke jeg uttale meg om for 15 år siden, men å åpne en ukryptert PC for 8 år siden og til nå er hvertfall lettere en å steike vaffler. Ser heller ikke for meg at krypteringen for 15 år siden var særlig god :p Men kanskje heller ikke verktøyene for decrypt ^o)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...