Gå til innhold

Google vil innføre nytt og raskere bildeformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med litt optimalisering klarte jeg å få ned terning png bildet til 81.8 KB, men da på grensen av hva akseptabel kvalitet er. Selv om webP kommer er det korrekt som Spoki0 sier; problemet blir å overtale nettlesere (les IE) til å støtte dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig av HW.no å ikke opplyse om dette er noe som egner seg som et fullverdig bildeformat til fotografier, og da sammenliknet mot de vektoriserte bildeformatene.

 

Si litt mer om det tekniske når dere lager artikler!

 

Dere driver som webgrafikere, og burde vite såpass om bildeformater. Kan dere bekrefte om dette formatet også egner seg like godt til fotobruk?

 

Eksempelfotografiene til artikkelen er også av den typen som sprell-lett lar seg vektorisere. Sånn sett gjør det artikkelen noe tvetydig å skulle tolke i så måte.

 

google.300x169.png

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

", skal ifølge Google by på optimaliseringer som gjør tapsløs komprimering av bilder opptil dobbelt så rask og tapsløs dekomprimering opptil 25 prosent raskere enn det utbredte JPEG-formatet."

 

Er denne setningen riktig? Jpeg er vel ikke tapsløst i utgangspunktet? Skal det stå png der, eller er tallene for lossy komprimering?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det er dårlig av HW.no å ikke opplyse om dette er noe som egner seg som et fullverdig bildeformat til fotografier, og da sammenliknet mot de vektoriserte bildeformatene.

 

Si litt mer om det tekniske når dere lager artikler!

 

Dere driver som webgrafikere, og burde vite såpass om bildeformater. Kan dere bekrefte om dette formatet også egner seg like godt til fotobruk?

 

Eksempelfotografiene til artikkelen er også av den typen som sprell-lett lar seg vektorisere. Sånn sett gjør det artikkelen noe tvetydig å skulle tolke i så måte.

 

google.300x169.png

 

Vil ikke si at de "sprell-lett" lar seg vektorisere, da med tanke på omgjøring til svg. Uten å bruke for mye tid på å gjør det selv fant jeg en .svg versjon av Tux som jeg kan bruke som eksempel.

 

Originalfilen (svg) er på 44.7 KB

Optimalisert (svg) er på 23.9 KB

 

Originalfilen (png) er på 49.1 KB

Optimalisert (png) er på 18.8 KB

 

Optimalisering er lossless for svg, mens lossy for png (mistet litt av gradient på den ene armen under optimaliseringen av svg).

 

Dersom du ønsker et bilde du kan blåse opp til det uendelige er det jo klart at svg lønner seg i dette tilfellet, men stort sett (annet enn for skjermer med høy pixeltetthet) vil png fungere fjell her.

 

Til sammenligning vil WebP tydeligvis klare enda bedre optimalisering og med tilsynelatende mindre tap av kvalitet enn det jeg fikk til med png.

 

Her er en ganske god test av JPG vs WebP:

https://www.andrewmunsell.com/blog/jpg-vs-webp

Lenke til kommentar

Med andre ord så bekrefter du Gromak gjennom hva du deler (lenke spesiellt), at det er snakk om et bitmap/pixmap-format.

 

Jeg synes slikt er en vesentlig teknisk informasjon som HW.no burde ha tatt med i artikkelen. Spesiellt med hensyn til at bilde de brukte kunne se vektorisert ut.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bitmap

 

La oss si at du var ekstremt god til å gjengi ting i vektorgrafikk, så kunne også følgende setning som ble brukt i artikkelen passet vel så bra på .GIF formatet, IMHO

 

(.gif kan gjøre lasting av Internett-sider betydelig kjappere - enn f.eks. .jpg)

 

 

 

WebP kan gjøre lastingen av Internett-sider betydelig kjappere.
Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...