Gå til innhold

Kaller Netflix-kunder som bruker VPN for «pirater»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og samtidig forventer de at vi ikke skal besøke piratebay og liknende sider? Jeg låner Netflix av en kompis nå, og seriemessig var det skuffende. Jeg vet at det er bedre i USA, men da laster jeg heller ned, for det er jo like forbanna ulovlig uansett.

 

Når alt kommer til stykke så er vel ikke Spotify, Netflix og liknende tjenester noe bedre enn de som tvinger dem til disse avtalene, altså distributører som WB, Disney, News Corp, samt plateselskapene...

 

De som ikke var på Spotify, lurer på om det var Beatles, men iallefall AC/DC, klager på piratkopiering (vel, plateselskapen), samtidig som de nekter å bruke Spotify.

 

De klager på et problem, og samtidig lager de et problem for kundene som opprinnelig er en del av problemet de klagde på.

 

Er det rart det er krig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skrev nettopp i en lignende tråd at man kan bruke VPN. Ikke helt lovlig, men er utrolig enkelt. Man kan laste ned toolbar på nettleseren som bytter VPN på kun selve nettleseren, og det helt gratis. Har prøvd Hola ( https://hola.org/ ) som fungerer veldig greit. Der får man VPN fra USA og en rekke andre land. Er litt greit å ikke ha bare fra USA, siden Canada og Storbritannia har like mye på Netflix, men igjen annerledes fra USA og andre. Som sagt, ikke helt lovlig men når man betaler for Netflix så ønsker man jo hele utvalget. Føler meg ikke trygg på å laste ned lenger, så jeg bruker for det meste Netflix. Er også en del andre tv-kanaler som legger ut seriene sine gratis på internett, men du kan kun se serien om du bor i det landet som tv-selskapet holder til( litt typ hva NRK driver med), og da er det greit med VPN. Så kanskje jeg fortsatt er en pirat? Litt?

Endret av Dine
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at organisasjons og distribusjonsleddene ikke har klart å holde tritt med den teknologiske utviklingen. Det ligger mange penger i disse avtalene, og det er sånn sett forståelig at man ikke ønsker å endre på dette.

 

Dermed får vi et system der en distributør i ett land kan kontrollere innholdstjenester fra et selskap i et annet land om en bruker blir kunde i dette landet.

 

Men dette systemet må stå for fall. Det er unødvendig byråkratisk, det er kundefiendtlig og på alle måter fordyrende. Noe av problematikken vi ser er at selv om innhold nå distribueres like fort uansett hvor i verden man befinner seg, så skal man like vell ikke få tilgang. Om Netflix kjøper rettigheter til en serie i ett land, man de kjøpe de samme rettighetene på nytt i et annet land.

 

Rettigheter er heller ikke per visning, men tidsstyrt. Slik at man ikke kan ha et oppdatert bibliotek, men må i størst mulig grad kjøpe rettigheter til mainstream innhold som størst andel av kundemassen ønsker å se. Dette vises godt på barne/ungdomsfilmer produsert i utlandet. Der ser vi for eksempel at Titan AE kun leveres med engelsk tale, og dette har jeg blitt fortalt er på grunn av de ekstra kostnadene ved å ha to versjoner av samme film.

 

Videre er denne løsningen ekstremt konkurransedrivende, ganske enkelt fordi store aktører som Netflix kan ha råd til å kjøpe et bredt utvalg av innhold, der andre og spesielt nye aktører som ikke har like stor kundemasse ikke ville kunne gjøre dette. Nye aktører vil umulig kunne tilby samme bredde uten først å ha en investor som er villig til å brenne avgårde mengder av penger på å ha godt nok tilbud frem til kundene kommer.

 

Det idielle i mine øyne hadde vært om de gamle distribusjonskanalene nærmest opphørte og eksistere, og at filmbransjen selv etablerte en eneste diger portal for streaming av innhold. Bort med netflix, bort med viaplay, osv. Det eneste unikt for hvert land ville være en sensurmyndighet, samt dubbing og teskting.

 

Så kunne hver kunde betale kr X(100kr er helt greit) for å få tilgang til denne portalen. Alle produksjonsselskaper ville kunne tilknytte seg denne portalen, og inntektene ville kunne fordeles etter antall visninger. Samme kanal kunne også blitt brukt til distribusjon til kinoer verden over.

 

Hvorfor ha mange fordyrende legg, når teknologien lar oss ha ett eneste.

Lenke til kommentar

Skrev nettopp i en lignende tråd at man kan bruke VPN. Ikke helt lovlig, men er utrolig enkelt. Man kan laste ned toolbar på nettleseren som bytter VPN på kun selve nettleseren, og det helt gratis. Har prøvd Hola ( https://hola.org/ ) som fungerer veldig greit. Der får man VPN fra USA og en rekke andre land. Er litt greit å ikke ha bare fra USA, siden Canada og Storbritannia har like mye på Netflix, men igjen annerledes fra USA og andre. Som sagt, ikke helt lovlig men når man betaler for Netflix så ønsker man jo hele utvalget. Føler meg ikke trygg på å laste ned lenger, så jeg bruker for det meste Netflix. Er også en del andre tv-kanaler som legger ut seriene sine gratis på internett, men du kan kun se serien om du bor i det landet som tv-selskapet holder til( litt typ hva NRK driver med), og da er det greit med VPN. Så kanskje jeg fortsatt er en pirat? Litt?

 

Det er ikke ulovlig å benytte en VPN til å se på netflix, og du bryter ingen lover med tanke på opphavsrett. Men du bryter med vilkårene i brukeravtalen med Netflix, og kan i teorien få ditt abonnement stengt.

 

Med det sakt, du som eier kan bruke Netflix i alle land der Netflix tilbyr sine tjenester. Du kan se på Netflix fra seks forskjellige enheter, og Netflix kan benyttes av for eksempel av dine familiemedlemmer uavhengig av om de befinner seg i husstanden eller ikke. Om du har familiemedlemmer i England eller USA vil dissa altså kunne se på Netflix samtidig som du bruker tjenesten hjemme i Norge.

 

Netflix vil i utgangspunktet da ikke kunne stenge din konto fordi du ser på Netflix fra et annet land, og heller ikke om du ser på Netflix fra to land på samme tid eller nært opp til hverandre.

 

Australia er mer spesielt i den forstand at de ikke leverer sine tjenester i Australia i det hele tatt. Men heller ikke her kan Netflix nekte australske borgere å benytte Netflix når de er i USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne ikke Netflix bare laget hver konto knyttet opp mot et bestemt land fremfor å benytte seg av hvor IP adressen kommer fra, i steden for å gå rundt og sutre uten å prøve og løse noe.

 

Det ville ført til andre problemer. La oss si jeg reiser til USA med min norske konto. Skal jeg da;

1. ikke kunne benytte Netflix?

2. se innhold lisensiert for Norge i USA?

Lenke til kommentar

 

2. se innhold lisensiert for Norge i USA?

 

Ja, nettopp. Det har irritert meg at jeg ikke får sett f.eks. NRK Nyheter eller (engelsk fotball via) TV2 Sumo i utlandet. Spesielt sistnevnte, som er betalbart. Har jeg norsk personnummer og norsk bankkort bør jeg få ta med meg "mitt internett" på noen dagers ferie.

 

Men det er klart det da må kreves former for å identifisere seg. Å ha en eksisterende konto knyttet til norsk telefonnummer, bankkonto og/ellers personnummer er greie løsninger. Og gjerne en grense for maksbruk i utlandet, så det ikke blir utnyttet for prisdifferanser og slik at de som bor jevnlig i utlandet får sette seg inn i lokale løsninger.

Lenke til kommentar

 

Kunne ikke Netflix bare laget hver konto knyttet opp mot et bestemt land fremfor å benytte seg av hvor IP adressen kommer fra, i steden for å gå rundt og sutre uten å prøve og løse noe.

Det ville ført til andre problemer. La oss si jeg reiser til USA med min norske konto. Skal jeg da;

1. ikke kunne benytte Netflix?

2. se innhold lisensiert for Norge i USA?

 

Du kunne da sett akkurat det samme som du ville sett i Norge, for du har et norsk abonnement/lisens.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

@esoteric: Utfordringen med det, slik systemet med rettighetshavere er i dag, er at da kan man i prinsippet opprette konto i et annet land enn man egentlig bor i.

 

Ang tilgang til norak innhold i utlandet mener jeg at Spotify har, eller hadde, en ordning der man midlertidig (typ en uke/måned) beholdt lokalt innhold mens man var i utlandet.

Selv har jeg brukt min egen vpn-server noen ganger for å få tilgang til nett-tv fra andre land.

Lenke til kommentar

@esoteric: Utfordringen med det, slik systemet med rettighetshavere er i dag, er at da kan man i prinsippet opprette konto i et annet land enn man egentlig bor i.

 

Ang tilgang til norak innhold i utlandet mener jeg at Spotify har, eller hadde, en ordning der man midlertidig (typ en uke/måned) beholdt lokalt innhold mens man var i utlandet.

Selv har jeg brukt min egen vpn-server noen ganger for å få tilgang til nett-tv fra andre land.

En sjekk opp mot folkeregisteret på samme måte som når man oppretter f.eks et mobilabonnement, de fleste typer abonnementer har slike løsninger og det fungerer jo gjør det ikke?

 

Når det gjelder Spotify, så tilbyr de offline innhold, men man må gå "online" hver 30 dag, for å sjekke at man fortsatt har fornyet premium abonnementet sitt, men det er uavhengig av om man er i Norge eller i utlandet. Gratis brukere kan gå 2 uker i utlandet før de må hjem og høre mer.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

 

 

Kunne ikke Netflix bare laget hver konto knyttet opp mot et bestemt land fremfor å benytte seg av hvor IP adressen kommer fra, i steden for å gå rundt og sutre uten å prøve og løse noe.

Det ville ført til andre problemer. La oss si jeg reiser til USA med min norske konto. Skal jeg da;

1. ikke kunne benytte Netflix?

2. se innhold lisensiert for Norge i USA?

Du kunne da sett akkurat det samme som du ville sett i Norge, for du har et norsk abonnement/lisens.

Men det er jo det som er hele kjernen i dette problemet. At man ser på innhold som ikke er lisensiert i den aktuelle regionen. Hvor du bor er uvesentlig i denne sammenheng.

 

Reiser du til utlandet får du kanaler på TV'n der som viser programmer du ikke ser hjemme, det samme skal i følge dagens lovgivning/avtaler også gjelde for Netflix.

 

Løsningen med å knytte til person vil da ikke være aktuell.

Lenke til kommentar

Netflix er jo ingen TV kanal, men mer som en online video butikk, skal man ikke kunne ta med seg en DVD film på hytta i sverige f.eks heller? Eller ha med seg mp3 spiller på ferie til utlandet fordi du må høre på musikken som spilles i det aktuelle landet?

 

Jeg ser at det er mange problemer med forslaget mitt, men poenget var at ønsker de bli kvitt VPN problemet må de prøve finne en annen løsning enn hvordan det fungerer i dag, for det er heller ikke noe godt alternativ, fremfor det og bare sitte og klage på sine egne kunder.

 

Skal de forsøke låse musikk og video til regiongrenser vil de aldri bli kvitt piratkopiering problemet heller. Netttjenester generelt burde være internasjonale, det som er litt av greia med internett i mine øyne.

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Kan man virkelig ikke se house of cards på netflix i australia??? da er det noe alvorlig galt! det er jo for mange hovedgrunnen til å skaffe netflix!

 

siterer Spacey: give people what they want, when they want it, in the form they want it in, at a reasonoble price, and they more likely pay for it rather than steal it.

 

kan ikke si jeg har store moralske problemer med å bruke proxy eller vpn. i usa betaler man $7.99 i norge betaler man 79 NOK. likevell får vi langt mindre å se på.

Lenke til kommentar

Foxtel er vist både dyrt og dårlig har jeg hørt.

 

give people what they want, when they want it, in the form they want it in, at a reasonoble price, and they more likely pay for it rather than steal it.

 

Dette er vist ikke filosofien til Murdoc. håper så mange som mulig i Australia benytter seg av VPN.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...