Gå til innhold

Apple har fått patenter objektivfeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple bør nok sende en varm takk til den koreanske designeren Jinyoung Choi, som 1. april 2012 presenterte idéen med fullformatsoptikk kombinert med en smarttelefon, egentlig ment som en aprilspøk. Men det var så mange positive tilbakemeldinger på idéen at ulike produsenter fanget opp konseptet og virkeliggjorde det på ulike måter. Dette har vi sett flere eksempler på det siste året, mer eller mindre vellykkede.

 

Her en presentasjon av det opprinnelige konseptet, aprilspøken:

http://www.core77.com/blog/technology/a_belated_april_fools_day_gift_iphone_pro_by_jinyoung_choi_22131.asp

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Smålei av disse Apple-patentene. For å få glede av et Apple-patent må du kjøpe et konkurrerende produkt, de virkelig interessante patentene leder ikke til endringer på et gammelt og kjedelig produkt. Nei, jeg er ikke her for å trolle, men det er betenkelig at iPhone har endret seg lite og de virkelig interessante endringene uteblir.

Jeg kan selvsagt ikke vite at akkurat dette ikke blir noe av i neste iPhone, men ser gjerne at jeg tar feil.

Og skulle man ha så flaks at det blir noe av, så kan man banne på at det blir et sært og proprietært feste som ingen andre bruker slik at man ikke kan standardisere det.

Lenke til kommentar

Helt vilt at det skal være lov å patentere noe andre har oppfunnet

 

Det er ikke lov å patentere 2 like oppfinnelser. Dette er jo patent på en helt spesifikk løsning med integrert festeordning på den og den måte. Virker jo som om alle tror det er patent på objektiver på smarttelefoner. Har ikke kameraprodusentene patenter på sine egne objektivfatninger?

Lenke til kommentar

 

Helt vilt at det skal være lov å patentere noe andre har oppfunnet

Det er ikke lov å patentere 2 like oppfinnelser. Dette er jo patent på en helt spesifikk løsning med integrert festeordning på den og den måte. Virker jo som om alle tror det er patent på objektiver på smarttelefoner. Har ikke kameraprodusentene patenter på sine egne objektivfatninger?

 

"Det første patentet, nummer 8,639,106, beskriver en magnetisk festeanordning som sikrer at løse påklipsobjektiver plasseres helt korrekt foran det innebygde kameraet. Ved hjelp av et spor og en magnetisk festering vil det løse objektivet innrettes nøyaktig på kameraet optiske akse." Det her høres veldig ut som et produkt jeg så for en ganske god stund siden.

Lenke til kommentar

"Det første patentet, nummer 8,639,106, beskriver en magnetisk festeanordning som sikrer at løse påklipsobjektiver plasseres helt korrekt foran det innebygde kameraet. Ved hjelp av et spor og en magnetisk festering vil det løse objektivet innrettes nøyaktig på kameraet optiske akse." Det her høres veldig ut som et produkt jeg så for en ganske god stund siden.

Hva var det?

Lenke til kommentar

 

"Det første patentet, nummer 8,639,106, beskriver en magnetisk festeanordning som sikrer at løse påklipsobjektiver plasseres helt korrekt foran det innebygde kameraet. Ved hjelp av et spor og en magnetisk festering vil det løse objektivet innrettes nøyaktig på kameraet optiske akse." Det her høres veldig ut som et produkt jeg så for en ganske god stund siden.

Hva var det?

 

Det var et 3, parts linsekit som ble festet til iphone kameraet med magnet, på telefonen var det limt på en magnetskive rundt kameraet slik at linsen festet seg på rett plass hver gang.

Lenke til kommentar

Patentsystemet er korruptert. Det fungerer ikke lenger i henhold til hva som var grunntanken. Nemlig å gi oppfinneren (Enten det er en Redor Felgen i sin garasje eller et selskap.) enerett i noen år så man får lønn for strevet, for så at oppfinnelsen slippes fritt.

 

Nå er patenter blitt en handelsvare og noe man bruker for å ta rotta på konkurrenter. Synes man burde ha et "use it or lose it"-prinsipp. Hvor man ikke lenger kan ruge på patenter, men faktisk må bruke oppfinnelsen i et produkt for at den skal være gyldig.

 

Patentsystemet slik det er nå holder utviklingen tilbake. Teknologi som kunne kommet mange til nytte støver ned i en skuff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virker veldig utypisk apple å lage en innretnig som skal klipses på telefonen. Da blir det en ekstra dings man må passe på, telefonen blir klumpete og det er jo omtrent likestilt med å si at det integrerte kameraet ikke holder mål.

 

Nei dette tror jeg ikke kommer på markedet ifra apple sin side.

Lenke til kommentar

Patentsystemet er korruptert. Det fungerer ikke lenger i henhold til hva som var grunntanken. Nemlig å gi oppfinneren (Enten det er en Redor Felgen i sin garasje eller et selskap.) enerett i noen år så man får lønn for strevet, for så at oppfinnelsen slippes fritt.

 

Nå er patenter blitt en handelsvare og noe man bruker for å ta rotta på konkurrenter. Synes man burde ha et "use it or lose it"-prinsipp. Hvor man ikke lenger kan ruge på patenter, men faktisk må bruke oppfinnelsen i et produkt for at den skal være gyldig.

 

Patentsystemet slik det er nå holder utviklingen tilbake. Teknologi som kunne kommet mange til nytte støver ned i en skuff.

Helt enig. Patentsystemet fungerer i dag mer som et juridisk utpressingssystem, enn belønning til kreative hjerner for at de gjør sine smarte ideer tilgjengelige for almennheten.

 

Når det er sagt så har jeg skrevet om dette konseptet her på forumet flere år før patentsøknaden. Man trenger jo ikke ha doktorgrad i kvantefysikk for å tenke ut et så simpelt konsept. Kritikken jeg fikk på innlegget den gangen var at magneten ville ta knekken på magnetstriper på kredittkort når man hadde telefon + kredittkort/lommebok i lomma. Selv om bankene nå har gått bort fra magnetstriper er det fortsatt mange nøkkelkortsystemer og lignende som bruker det.

 

tha_lode: Jeg er enig i at jeg ikke tror Apple vil komme med et sånt produkt. Jeg vet ikke varigheten på patentbeskyttelsen de har fått innvilget, men tror dette først blir tilgjengelig fra noen av de mindre telefonprodusentene etter at beskyttelsesperioden er slutt. Hvis det slår an så regner jeg med Apple og andre store selskaper lanserer slike produkter de også, men da med merkevarebeskyttelse som våpen. F.eks at sporet som objektivet klikker inn i er formet som et halvspist eple. Forsøker noen andre å lage objektiver med den formen så saksøkes de. Minst like råttent som produsentene av elektriske tannbørster til 199 kr med børstehoder til 399 kr for en 10-pakk, der tannbørstene har en "nøkkelform" som bare passer deres børstehoder. Forsøker noen å lage børstehoder med samme form blir de saksøkt. Det er 4-5 år siden dette var en konkret sak her i Norge og Braun reetablerte monopol på børstehoder til sine tannbørster. Plastdingser som er omtrent like "kompliserte" og "dyre" å produsere som en klesklype, men likevel koster 20 ganger mer i utsalg. Den samme historien bare venter på å utspille seg på eksterne telefon-objektiver. Først må vi bare vente til utviklingen er holdt tilbake lenge nok.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...